raar idee maar toch

Auteur Topic: raar idee maar toch  (gelezen 3947 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Gepost op: 1 april 2007, 19:13:25
hi, mensen
laatst was k met een aantal collega's op bezoek bij het mka. hier werden wij rondgeleid, en werd ons ook verteld dat wanneer een ambulance wordt ingezet er 1 ambulance minder inzetbaar is. tot hier is alles logisch. maar toen kwam men ook met het feit dat er zo af en toe een ' tekort' aan inzetbare ambulances ontstaat als er meerdere ambulances ingezet zijn.  
geld voor extra personeel, voertuigen etc. schijnt er niet te zijn.

nou komt dat nu zomaar in mij op om te zeggen: ALS het wettelijk gezien mogelijk zou zijn, is het niet praktischer om ambulances indien dat nodig is ook naar een A2 of een bestelde rit met A1+ogs te laten rijden?? want zeker op langere afstanden win je hier aanzienlijk tijd mee, en is de ambulance veel korter 'bezet' en is de ambulance sneller opnieuw inzetbaar zodat het 'tekort' gedeeltelijk kan worden gecompenseerd. ik weet dat het misschien erg krom,raar,scheel,onmogelijk, klinkt misschien, en het zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren, maar 'ALS'  hoe zouden de centralisten, en ambulance mensen hier over denken??  gewoon een vraag die ik mijzelf stelde, dit is de  manier om een antwoord bij deze vraag te vinden.

graag hoor ik uw mening hierover




Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #1 Gepost op: 1 april 2007, 22:45:11
Kleine vergelijking: waarom mag ambulancepersoneel wel ogs gebruiken als er geen sprake is van een spoedrit (potentieel levensbedreigende situatie), maar wél sprake van geldgebrek, en een koeriersbedrijf (waarbij evenmin sprake is van een spoedrit in de zin van een potentieel levensbedreigende situatie, maar óók geldgebrek) niet?

Oftewel, leuk bedacht, maar niet de juiste weg, om over de (onnodige!) risico's nog maar te zwijgen. En natuurlijk het feit dat medeweggebruikers minder snel geneigd zullen zijn voorrang te verlenen.... wat is de toegevoegde waarde nog van signalen t.b.v. een voorrangsvoertuig, als de reden voor die signalen niet langer exclusief is.... enzovoort enzovoort.  ;)
greetz,  Enrique


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #2 Gepost op: 2 april 2007, 08:32:42
Tsaa, lijkt me logisch om dat niet te doen. "Slechts" een 10x zo hoog risico om betrokken te raken bij een ongeval...

Wat niet weg neemt dat ik het als HAP-chauffeur wel meegemaakt heb dat een ambu die een, volledig stabiele, patiënt naar het ziekenhuis bracht opeens met blauw ging rijden omdat de volgende spoedrit alweer op ze wachtte. Gelukkig kon ik de enigszins verbaasd kijkende erachter rijdende familie nog even snel geruststellen  ;)


Karim

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 2 april 2007, 09:05:24
Ik meende enige tijd geleden gehoord te hebben dat er 'n paar regio's een trial draaien met zogenaamde A2+ ritten, waarbij 'n A2 dan toch met OGS gereden werd vanwege de drukte cq dekkingsproblemen in de regio.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #4 Gepost op: 2 april 2007, 09:45:31
het koeriersbedrijf vind ik eigelijk een wat minder passende vergelijking, want een ambu kan naast A2 ook voor A1 ingezet worden, en als iedereen al met A2 bezig is en verder geen ambu's beschikbaar zijn is ook niet zo heel erg handig of wel. ik bedoel te zeggen: als alle ambu's z.s.m. weer klaar zijn met een A2 dan zijn ze eerder inzetbaar voor de echt levensbedreigende situaties. hier heeft een koeriersbedrijf vaak niet zo heel erg veel last van hoe groot de commerciele druk ook mag zijn daar. en bovendien bespaar je aardig in de kosten want je hoeft geen extra auto's matteriaal, en personeel, onderhoud, te hebben. en wat betrefd ongevalen denk ik dat dat risico op de koop toe te nemen is aangezien karim ook zegt dat dit in de praktijk toch zo afentoe als het echt druk is gebeurt kan dit ook wel structureel gebeuren wanneer men auto's tekort komt.


Bart S

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 2 april 2007, 10:12:03
Tja, ik denk dat je er weinig tot niets mee oplost, en alleen maar problemen erbij creeert. De geloofwaardigheid gaat erg naar beneden als elke ambulance voortaan maar met OGS over de weg stuitert. Bovendien heb je bij heel veel (voornamelijk) B ritten te maken met mensen die juist rustig vervoerd moeten worden. Ik vind dat een tekort aan inzetbare ambulances een meldkamerprobleem is wat je dan bij de ambulancebemanningen gaat neerleggen. Als centralist moet je gewoon altijd een paar auto's paraat houden voor mogelijke spoedinzetten. Dat betekend dat A2 vervoer en zeker B vervoer in de wacht gaat. Vaak gebeurt het hier ook nog dat een ambulance uit een buurregio VWS komt aan de regiogrens.

en wat betrefd ongevalen denk ik dat dat risico op de koop toe te nemen is aangezien karim ook zegt dat dit in de praktijk toch zo afentoe als het echt druk is gebeurt kan dit ook wel structureel gebeuren wanneer men auto's tekort komt.

Hier ben ik het geheel niet mee eens. Dat risico moet je niet op de koop toe nemen, daar moet je verantwoord mee om gaan, en zeker geen risico nemen als het niet nodig is. Je hebt wel iemand achterin liggen die al ziek is, en die je niet nog slechter in het ziekenhuis wil krijgen. Ambulances met A1 doorsturen om een paraatheidsprobleem op te lossen vind ik ook weer een voorbeeld van het probleem bij de ambulancebemanning neerleggen. Ik heb het in mijn regio nog nooit meegemaakt.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #6 Gepost op: 2 april 2007, 10:31:24
het koeriersbedrijf vind ik eigelijk een wat minder passende vergelijking, want een ambu kan naast A2 ook voor A1 ingezet worden, en als iedereen al met A2 bezig is en verder geen ambu's beschikbaar zijn is ook niet zo heel erg handig of wel. ik bedoel te zeggen: als alle ambu's z.s.m. weer klaar zijn met een A2 dan zijn ze eerder inzetbaar voor de echt levensbedreigende situaties. hier heeft een koeriersbedrijf vaak niet zo heel erg veel last van hoe groot de commerciele druk ook mag zijn daar. en bovendien bespaar je aardig in de kosten want je hoeft geen extra auto's matteriaal, en personeel, onderhoud, te hebben. en wat betrefd ongevalen denk ik dat dat risico op de koop toe te nemen is aangezien karim ook zegt dat dit in de praktijk toch zo afentoe als het echt druk is gebeurt kan dit ook wel structureel gebeuren wanneer men auto's tekort komt.

Het probleem waar we het hier nu toch over hebben is een structureel tekort aan beschikbare ambulances, dan moeten er toch structureel geld bij voor een extra ambulance? Het koeriersbedrijf mag het niet want daar gaat het om geld, hier gaat het ook simpelweg om geld. Tuurlijk zijn er incidenten en zal het misschien een enkele keer noodzakelijk zijn het moet geen structurele oplossing zijn. (Hoewel ik het met Bart eens ben dat je dan eigenlijk het probleem neerlegt bij de bemanning al zal dat in de nachtelijke uren soms de enige oplossing zijn...)


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #7 Gepost op: 2 april 2007, 11:36:17
de risicos ben ik me van bewust, het probleem komt idd nu op het bordje van de bemanning. en meer auto's zullen er niet komen vanwege het geld. dus leek het me wel een idee om zoiets te bedenken in uiterste geval van nood. maar idd gewoon in de wacht zetten is ook een optie. en je kan zon regel wel invoeren maar als de chauffeur zegt ik rij niet met ogs kun je daar weinig aan veranderen. eigelijk vind ik dat hier misschien zelfs een proef mee gedaan kan worden, maar zo te zien vindt iedereen hier dit een slecht plan, ondanks dat je hierdoor 'meer ambulances' krijgt en kosten bespaart tegelijk.  en als mensen eenmaal weten waarom alle ambulances met ogs rijden totdat deze weer 'vrij' zijn zal men hier best begrip voor hebben. en daarmee kun je kosten terug verdienen, en dat geld kan gebruikt worden voor extra voertuigen, bemanning, onderhoud, matteriaal, etc. maar idd moet het niet structureel zijn, en kunnen centralisten hier op toezien, iets wat zij altijd al doen. waarom zou je alles snel doen als het ook rustig kan zonder al teveel energie te verspillen: haastige spoed is zelden goed toch??

ik weet niet of hier nu ook centralisten hebben geschreven, want naast ambulance bemanning is deze vraag ook aan centralisten bedoelt.


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #8 Gepost op: 2 april 2007, 15:13:20
Gezien de datum van posten ga ik maar even niet reageren. :D
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #9 Gepost op: 2 april 2007, 19:51:20
Gezien de tijd van de posting
Citaat
1 April 2007, 19:13:25
istie  er wel laat achter gekomen  ;D

Tijdens grote drukte hier in de regio tijdens o.a. de pasen/pinkster en bouwvak word een A2/B en een VWS wel eens A1 gereden. Moet er wel bijzeggen dat je dan spreekt over 15-30 km stilstaand/langzaam rijdend verkeer per baanvak en vaak dienen de Ambu's meerdere baanvakken nemen om op de plaats van bestemming te komen. Kortom als het hele zaakje hier vast staat doen ze er met A1 nog lang over, maar scheelt wel de nodige irritatie's bij de overige weg gebruikers als er eens een fietspadje of parallell weggetje genomen wordt.

Groeten,