[witte kolom] EHBO: Valpartij op het metrostation

Auteur Topic: [witte kolom] EHBO: Valpartij op het metrostation  (gelezen 19392 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mystique

• Forum gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 6 april 2007, 22:29:12
Stomme vraag misschien, waarom moet je iemand in de stabiele zijlegging leggen als die persoon bij bewustzijn is? (en nog tegenstribbelt ook)
*leegheid*

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #21 Gepost op: 6 april 2007, 23:35:27
Stomme vraag misschien, waarom moet je iemand in de stabiele zijlegging leggen als die persoon bij bewustzijn is? (en nog tegenstribbelt ook)

Ik zou zeggen leg alleen mensen in stabiele zijligging wanneer ze bewusteloos zijn, en dan nog alleen wanneer het niet anders kan (je moet het slachtoffer alleen achterlaten, braken, ernstige bloedingen in de mond/keel etc) Zeker na trauma moet je erg voorzichtig zijn met het verandering van de postie van (een deel van) het slachtoffer. De ademweg kun je in rugliging proberen vrij te houden met de chinlift of (trauma) jawthrust, voor beiden heb je geen hulpmiddelen nodig en de laatste houd ik persoonlijk het langste vol.

Weet je zeker dat er geen sprake is van ernstig trauma dan kun je stabiele zijligging overwegen. (vergeet dan niet zeer regelmatig de abc's te controelren)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Mystique

• Forum gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 6 april 2007, 23:37:18
Ja, daarom vraag ik het ook ;) Omdat ik dingen lees over stabiele zijlegging, terwijl ik denk: De man was toch bij kennis?

Vesalius, gooi de mijne er ook maar tussen als je nog zin hebt.
*leegheid*

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 6 april 2007, 23:43:11
Zowel richting oude man als richting EHV'er is mijn aanpak er op gericht om hun gevoel van veiligheid en zekerheid te herstellen.
Door het ongeval, dat altijd anderen overkomt, is de oude man zijn gevoel voor veiligheid en zekerheid kwijt geraakt, omdat hij tijdelijk niet meer voor zichzelf kan zorgen en daarom afhankelijk wordt van anderen. Door de man daadwerkelijk te betrekken in zijn eigen hulpverlening geef je dat gevoel een positieve draai.

De EHV'er is zijn gevoel van zekerheid kwijt geraakt, omdat het hem blijkbaar niet lukt controle te krijgen over de situatie. Door de EHV'er hulp aan te bieden, c.q. de hulpverlening over te nemen, geef je hem de keuze om ja of nee te zeggen en daarmee geef je hem te kennen dat je zijn rol respecteerd.

Het koppel versterkt elkaar in de negatieve spiraal omdat de onzekerheid van de EHV'er doorwerkt in de onzekerheid van het s.o.

Door mijn interventie, als het lukt, zal de spiraal een positieve ontwikkeling laten zien waardoor zelfs de EHV'er weer adequaat zou kunnen gaan handelen.  

Of ik de man liet liggen of staan, hangt van vele factoren af, maar dwingen leid om bovenstaande reden tot alleen maar meer ellende.

Misschien kun je, door een hand op zijn schouder te  leggen als dat veilig kan, al voorkomen dat de man omhoog kan komen. In combinatie met herstellen van het gevoel van veiligheid en zekerheid, door de man te vertellen waarom het beter is dat hij blijft liggen, hem ook op die manier bewegen om te blijven liggen.

Dat is wat ik zou willen doen. Hoe ik het zou doen, weet ik pas als ik het gedaan heb....

Karim

• Gast
Reactie #24 Gepost op: 6 april 2007, 23:43:28
Wat ik met de ETA kan doen, wanneer de ambulance binnen heel korte tijd aanwezig is zal ik waarschijnlijk niemand op pad sturen om hulp in de vorm van ehbo'ers van de underground te zoeken

Metrostations hangen vol camera's, en 'n dergelijk incident zal snel opgemerkt worden waarnaar er meteen 'n steward naar toe gestuurd kan worden.  ;)

Max. aanrijtijd van de ambu's is hier 8 minuten, maar gemiddeld kan er in London binnen 6 minuten een voertuig terplaatse zijn vanwege 't grote aantal inzete bare eenheiden (ambu's/motors/rrv)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #25 Gepost op: 6 april 2007, 23:52:12
Metrostations hangen vol camera's, en 'n dergelijk incident zal snel opgemerkt worden waarnaar er meteen 'n steward naar toe gestuurd kan worden.  ;)

Karim, wat is de medische opleiding van deze stewards en wat nemen ze mee in geval van een (waarschijnlijk) medisch incident ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Karim

• Gast
Reactie #26 Gepost op: 6 april 2007, 23:56:38
Karim, wat is de medische opleiding van deze stewards en wat nemen ze mee in geval van een (waarschijnlijk) medisch incident ?

Jacques

Basis EHBO, inclusief rea (en sommige AED) en ze hebben 'n kleine ehbotas met wat verbandjes enzo.

Niet echt grote/kennis er envaring enzo, maar wel de basis dingen, plus 't zijn weer 'n paar handen extra.

Daarnaast is 't ook hun taak om ons te allarmeren, buiten op te vangen, naar binnen te leiden, en publiek weg te houden cq omleiden.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 7 april 2007, 10:00:55
Ja, daarom vraag ik het ook ;) Omdat ik dingen lees over stabiele zijlegging, terwijl ik denk: De man was toch bij kennis?

Vesalius, gooi de mijne er ook maar tussen als je nog zin hebt.

Bij deze

Citaat van: Mystique
1.   Wat is het eerste wat je doet?
Man gerust stellen, uitleggen wat er is gebeurd, wat ik ga doen en hem proberen rustig te houden. Hartslag, bewustzijn en ademhaling controleren. Dus, hartslag voelen, controleren of de man ademt en hoe hij ademt en als laatste kijken of de man reageerd op roepen of andere manieren waar je reactie op kunt verwachten.

2.   Wat kan je met deze gegevens al zeggen over de ABC?
ABC: Zoals ik lees wil de man overeind komen en worsteld hij om overeind te komen dus ik ga er van uit dat ademhaling goed is. Hartslag weet ik niet, maar het hart staat in ieder geval niet stil.

3.   Welke vragen heb je voor omstanders en eerstehulpverlener?
Hoe de man precies viel, of er een ambulance is gebeld, of iemand de man kent.

4.   Wat wordt je verdere aanpak?
Als er geen ambulance is gebeld, ambu bellen, daarna met handschoenen aan kijken hoe groot de hoofdwond is en die proberen te stelpen, ondertussen ademhaling+hartslag blijven controleren, kijken of ik te weten kan komen wie de man is (zwerver?) en hoeveel de man qua alcohol op heeft. Vragen of de man pijn in zijn rug/nek heeft, zo ja, kijken of de man op de grond wil blijven liggen. Ook vragen of iemand zijn hoofd vast wil houden. Man warm houden d.m.v. dekens/jassen/truien.. Verder vragen naar pijn.

Luchtweg controleren. Knellende kleding losmaken, wat ik overigens net vergeten was is de sieraden af doen en in een zak van de man doen, eventueel eten uit de mond halen. (met handschoenen, lijkt me wel zo hygiënisch)

Ademhaling. Kijken en luisteren. Haalt de man adem (aangezine hij overeind wilde komen lijkt het mij van wel) hoe haalt de man adem (bij gebroken ribben willen mensen vaak geen adem halen door de pijn, maar dat merk je snel genoeg) piept/rochelt de man.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 7 april 2007, 10:07:30
Basis EHBO, inclusief rea (en sommige AED) en ze hebben 'n kleine ehbotas met wat verbandjes enzo.

Niet echt grote/kennis er envaring enzo, maar wel de basis dingen, plus 't zijn weer 'n paar handen extra.

Daarnaast is 't ook hun taak om ons te allarmeren, buiten op te vangen, naar binnen te leiden, en publiek weg te houden cq omleiden.

Altijd handig dus om te alarmeren, al is het alleen maar om de ambulance op te vangen, sommige metrostations kunnen inderdaad aardig groot zijn.

Wat betreft de andere hulpverlener, omdat hij ook zelf onder het bloed kwam te zitten heb ik hem destijds wat minder subtiel aan de kant gezet. Naar mijn idee komt zijn eigen veiligheid dan boven zijn gevoel van eigenwaarde... Wat EHBO-er zegt kan wel gelden maar is dit toepasbaar in een werkelijke situatie of is dit niet meer iets voor een oefening?

Wat Jacques zegt, de oorzaak van de valpartij is nog niet helemaal duidelijk. Alleen wat verandert er dan in je aanpak? Naar mijn idee niet veel. Je hebt immers toch geen spullen bij om een te lage bloedsuiker, hartinfarct, etc te herkennen/behandelen. Mocht het ten gevolge van een overval zijn zullen ze naar mijn idee heus niet terugkomen. Eventueel politie waarschuwen dan?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #29 Gepost op: 7 april 2007, 10:32:31
Wat Jacques zegt, de oorzaak van de valpartij is nog niet helemaal duidelijk. Alleen wat verandert er dan in je aanpak? Naar mijn idee niet veel. Je hebt immers toch geen spullen bij om een te lage bloedsuiker, hartinfarct, etc te herkennen/behandelen. Mocht het ten gevolge van een overval zijn zullen ze naar mijn idee heus niet terugkomen. Eventueel politie waarschuwen dan?

Klopt hoor, hoeft niet veel uit temaken, maar het is welhandig, vind ikzelf, om een beetje volledige overdracht aan de ambulance te kunnen gaan doen, je weet nooit hoe de toestand van het so zich gaat ontwikkelen en wellicht is er straks voor de ambubemanning weinig tijd om iedereen goed uit te vragen.

In geval van mishandeling/vechtpartij etc loont het wellicht de moeite om de man verder te onderzoeken op andere verwondingen, wie weet ligt hij op een steekwond die langzamerhand zijn kleding aan het verzadigen is ... ?
De kans daarop is allemaal niet zo groot, maar wanneer je verder toch niets te doen hebt dan maar 'better save then sorry' om in het engels taalgebied te blijven  ;D