[witte kolom] EHBO: Valpartij op het metrostation

Auteur Topic: [witte kolom] EHBO: Valpartij op het metrostation  (gelezen 19408 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

hv-engeltje

• brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #10 Gepost op: 4 april 2007, 14:34:42
Komt er nog eentje ;)
It's me!

Karim

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 4 april 2007, 17:38:27
Had ik trouwens al verteld dat wij 'n lui volkje zijn hier ?

En als er dus iemand van de trap valt of onwel wordt in 'n metro (undergrond/train) station dat wij indien mogelijk gewoon het station naar binnen rijden ipv de auto buiten neer zetten en naar binnen lopen met 't materiaal ?

De meeste stations hier zijn behoorlijk groot, dus bij 'n melding worden wij buiten opgewacht door 'n steward en die dan voor ons uit rent om de mensen opzij te krijgen (terwijl wij af en toe de airhorn ff gebruiken).

Op de foto zie je 'n steward (in dat blauwe hesje) voor ons uit rennen terwijl wij door 'n overdekt metrostation naar 'n valpartij rijden :

Waarom lopen als je ook tot aan je patient kan rijden ?  ;)

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 5 april 2007, 14:31:54
Idd, lui volk  ;)

Kon bij het metrostation waar deze casus zich afspeelde alleen niet, was maar een kleintje. Ben helaas alleen de naam vergeten.

Laatste tussenstand 8 volwaardige antwoorden, zullen we de 10 nog halen voor morgen? Stuur wat in, ben je bang om fouten te maken dan laat je maar even weten dat de antwoorden niet publiek bekend gemaakt mogen worden. Weet ik in ieder geval dat ik deze casussen niet voor niks schrijf.  :)

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #13 Gepost op: 6 april 2007, 14:21:01
van fouten kan je leren toch?
flappus  niet elke verandering is een verbetering

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 6 april 2007, 16:56:09
Zoals beloofd, de antwoorden.

Niet iedereen stelt het op prijs dat zijn/haar antwoorden openbaar gemaakt worden. Hieronder de antwoorden van degene die het wel goed vinden. Ik groepeer de antwoorden per vraag zodat gelijk de verschillen duidelijk worden. Iedereen staat vrij om daarna de discussie aan te gaan.

1. Wat is het eerste wat je doet?

Citaat van: Jacques Schenk
Ik zou de eerste hulpverlener vragen of er al een ambulance gebeld is, zo niet dat vragen dat te doen en verder proberen het dwangmatig onder controle houden van de gewonde proberen te voorkomen.
Het vechten tussen patiënt en hulpverlener is waarschijnlijk slechter als op de patiënt inpraten en/hem haar proberen te overtuigen dat hij beter even rustig kan blijven liggen.
Uiteraard kijken of er een beetje ruimte gemaakt kan worden, maar ik weet hoe druk het kan zijn op een druk Londens/Parijs metrostation.

Citaat van: tebby
Als eerste zou ik een ambu bestellen in overleg met de eerste ehbo-er en vragen of ik hem ergens mee kan helpen.

Citaat van: RAdeR
Let op eigen veiligheid: handschoenen aan.
Vragen aan jongeman of hij EHV-er is?
Zo nee, zeggen dat je wel EHV-er bent en in goed overleg de leiding over nemen.
Zo ja, vragen of hulp gewenst is.
Zo nee, publiek op afstand houden en toch even afwachten wat er gaat gebeuren.

Citaat van: EHBO-er
Me bekend maken als EHV'er van het NRK en de ehv'er aanbieden om de hulpverlening over te nemen.

Citaat van: Michelle1983
Nagaan of iemand al de hulpdiensten (ambulance) heeft gealarmeerd door bijvoorbeeld het alarmnummer te bellen of een steward aan te spreken. Zo niet, een omstander vragen om dat alsnog te doen.

Citaat van: hv-engeltje
Kijken naar je eigen veiligheid. In de buurt van de roltrap, is er kans dat er nog meer mensen kunnen gaan vallen?
Hulp inroepen van de beveiliging in de buurt of een omstander vragen de roltrap in de gaten te houden en de mensen om te leidden.

Zoals te verwachten liggen de antwoorden hier redelijk dicht bij elkaar, de meeste beginnen met letten op eigen veiligheid en waarschuwen van professionele hulp. Persoonlijk zou ik niet gelijk hulp laten waarschuwen, simpelweg omdat ik nu naar mijn idee nog te weinig informatie heb en een onnodige ambulance-rit wil voorkomen. In hoeverre dit slim is weet ik ook niet, iedere minuut kan natuurlijk wel tellen in sommige situaties.

Hoever zouden jullie gaan in het overnemen van de hulpverlening? Veel mensen bieden hulp aan, maar als je zoals in dit geval een ehv’er hebt die zelf ook duidelijk in paniek is? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

2. Wat kun je met deze gegevens als zeggen over de ABC?

Het feit dat de man met man en macht een het worstelen is met zijn 'hulpverlener' geeft mij aan dat de B en C nog wel in orde zullen zijn, de A is mogelijk bedreigd door een verlaagd bewustzijn of andere zaken in de mond/keel (los kunstgebit?)
De D lijkt me verminderd (een V op de AVPU schaal?), wellicht is het heftige gedrag van de man ook te verklaren uit een storing in de D even naar kijken dus.

Over het abc gebeuren denk ik dat meneer voornamelijk last heeft van een te hoog alcohol gebruik.

terwijl deze met eenzelfde inspanning probeert overeind te komen dat duidt op een niet bedreigde ABC
De oudere man zegt niet veel maar kreunt wat inzichzelf dat duidt juist op een mogelijk bedreigde ABC

Sterk verminderd bewustzijn / bewusteloos, alcoholmisbruik niet uitgesloten.
Ademhaling en circulatie zijn aanwezig.

Ben niet heel erg bekend met de manier waarop je ABC nagaat. Maar zou denken dat de luchtweg vrij is, dat het slachtoffer ook ademhaalt en dat er sprake is van bloedsomloop. Mogelijk is er wel sprake van verminderd bewustzijn en/of een (dreigende) shock.

Ademhaling is aanwezig, op dit moment. Waarschijnlijk is de luchtweg ook vrij en bij een ademhaling is er ook een circulatie.
Maar het bewustzijn? Hij vecht met de hulpverlener. Hij is bij bewustzijn, maar dat kan verminderd zijn door of de val en de hoofdwond óf door de alcohol.

3. Welke vragen heb je voor omstanders en eerstehulpverlener?

Heeft iemand een ambulance gebeld? (wat is de ETA)
Is er al iemand van het metrostation gewaarschuwd?
Kent iemand deze man?
Heeft iemand het zien gebeuren, is de man gevallen en zo ja van hoe hoog, is hij wellicht helemaal niet gevallen maar het slachtoffer van een mishandeling?
Is hij inelkaar gezakt en toen gevallen, of gestruikeld of  
Is de man buiten bewustzijn geweest ? Zo ja hoe lang?
Dokter in de zaal?

Mijn vragen zouden zijn wat hij allemaal al gedaan heeft en of iemand deze meneer kent

Wie heeft er wat zien gebeuren en met name van hoe hoog is hij gevallen?
Heeft iemand al een ambulance gebeld?

Wat is er gebeurd?
Wat ging er aan vooraf?
Is er al gealarmeerd?
Kent iemand het so?

Een aantal vragen: Wat is er precies gebeurd? Is het slachtoffer buiten bewustzijn geweest? Mochten er mensen aanwezig zijn die het slachtoffer kennen, eventueel de vraag of het slachtoffer diabetes heeft.

Wat is er gebeurd (op zijn engels ;)) Hoe is de man gevallen. Wie heeft er een mobiele telefoon?

Jacques naar mijn weten zal een meldkamer niet snel een ETA kunnen/willen geven, wat wil je met deze informatie doen?
De vraag wat de ehv’er al gedaan heeft vind ik wel een goede, weet je gelijk of je te maken hebt met een beetje een kundige ehv’er ;)

4. Wat wordt je verdere aanpak?

Regelen van verdere hulp door alarmering ambulance en personeel metro.
De man proberen rustig te krijgen en proberen uit te vragen wat er aan de hand is, evt. letsel door de val?
Kan de man veilig naar een andere locatie verplaatst worden om de doorgang weer vrij te maken (anders kan er straks geen hulpverlener meer bij)
evt. ernstige bloeding stelpen, verder onderzoek op mogelijke breuken etc
controleren en afwachten.

Ik zou proberen met meneer te praten zodat de andere ehbo-er zijn werk met de wond af te maken. Omdat meneer mogelijk last heeft van zijn nek zou ik recht voor hem gaan zitten of zo boven hem gaan zitten dat hij mij recht kan aan kijken.

Proberen te stabiliseren/stil te laten liggen, maar zeker niet met alle geweld.
Proberen ABC goed in beeld te krijgen en zonodig ambulance bellen.

De oude man geruststellen en met woorden en "zachte" dwang bewegen om op de grond te blijven liggen.
ABCDE afwerken en op basis van de gevonden informatie een beleid bepalen.
Wond afdekken als er geschikt materiaal voor handen is.
De ehv'er tussen de bedrijven door zo goed mogelijk geruststellen

Zorgen dat het slachtoffer blijft liggen en met name dat zijn hoofd en nek stil blijven liggen, ABC blijven controleren totdat de hulpdiensten arriveren en eventueel de wond stelpen. Mocht het koud zijn, eventueel een extra jas over het slachtoffer leggen om te voorkomen dat deze het te koud krijgt.

Man geruststellen (hulpverlener ook). Kijken of hij wil blijven zitten. Hoofdwond, eventueel bloeden stelpen met materiaal dat je bij je hebt.
Het stabiliseren van de nek heeft waarschijnlijk weinig nut als hij al tegenstribbelt en dan zijn hoofd beweegt.

Zorgen voor deskundige hulp.

Nakijken of er nog meer verwondingen zijn. Blijven controleren van de ademhaling en het bewustzijn. De kans bestaat dat deze verslechterd aangezien het slachtoffer toen we aankwamen kreunde en weinig zei.

Wachten op deskundige hulp en bij het intreden van de bewusteloosheid óf de kinlift toepassen (als hij op zijn rug ligt) of de stabiele zijligging.

Uiteraard leg je het een en ander uit aan de andere hulpverlener.

Strak plan om ook de ehv’er mee te nemen in je geruststelling. Stabiele zijligging zoals hv-engeltje voorstelt ben ik geen voorstander van zolang je niet duidelijk weet van hoe hoog de man gevallen is. Dit is echter een discussie die al meerdere malen op het forum gesteld is. Wat doen jullie met de man zijn onrust en pogingen om omhoog te komen? Ga je dit nu toestaan? Ja, waarom? Nee, hoe ga je bereiken dat de man blijft liggen?

Iedereen wordt uitgenodigd nog verder hierop in te gaan, natuurlijk ook degene die nog geen antwoord ingestuurd hebben of die anoniem wensten te blijven :)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #15 Gepost op: 6 april 2007, 18:38:19
Wat ik met de ETA kan doen, wanneer de ambulance binnen heel korte tijd aanwezig is zal ik waarschijnlijk niemand op pad sturen om hulp in de vorm van ehbo'ers van de underground te zoeken, ook zal ik verder onderzoek van de man beperkt houden omdat dat ik anders halverwege toch zal moeten stoppen bij aankomst.

Men gaat er overigens vrij algemeen vanuit, lijkt het, dat de man gevallen is, voor mij is dat nog niet zo zeker, voor het zelfde geld is hij slachtoffer van een beroving of andere vorm van mishandeling/geweld.

Ik zou de hulpverlening overnemen wanneer ik het idee had dat de huidige hulp de man onvoldoende zou helpen dan wel deze hulp hem in gevaar zou brengen,
Mocht ik het idee hebben dat de man weinig mankeert en de hulpverlening adequaat is dan zou ik me met de de omgeving bezighouden, wat omstanders uitvragen etc.
Is de hulpverlening niet adequaat dan zo mogelijk met deskundige hulp van omstanders (die lopen er altijd wel op zo'n druk station) zowel de man als de ehbo'er ondersteunen.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 6 april 2007, 19:25:05
Even ter verduidelijking. Mijn idee was om nu openlijk de discussie aan te gaan en nu even niet te reageren via PM.  :)

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 6 april 2007, 21:47:36
Wat is ETA?? toch niet een terroristische organisatie welke via de mk te bestellen is ofzo he ???

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #18 Gepost op: 6 april 2007, 22:05:39
De ETA is de aanrijtijd van de ambu,
estimated time of arrival.
Groet Golly :)
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 6 april 2007, 22:21:24
Citaat
Hoever zouden jullie gaan in het overnemen van de hulpverlening? Veel mensen bieden hulp aan, maar als je zoals in dit geval een ehv’er hebt die zelf ook duidelijk in paniek is? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Als de eerste ehv-er duidelijk in paniek is en niet adequaat handelt, zou ik hem adviseren in wat te doen en aanbieden de leiding te nemen. Accepteert hij dat prima.
Zo niet, op de achtergrond blijven en adviezen blijven geven.
Het slechtste wat je als slachtoffer kunt overkomen is namelijk, om de leiding vechtende ehv-ers.