PvE voor Sprinklerinstallatie

Auteur Topic: PvE voor Sprinklerinstallatie  (gelezen 11407 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Tempo

  • Gast
Gepost op: 3 april 2007, 10:11:38
Aan welke voorwaarden moet een bedrijf voldoen om een PvE voor sprinklerinstallaties op te stellen?




Ruysdael

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 3 april 2007, 13:11:56
Op dit moment zijn er nog geen wettelijke eisen gesteld aan de opsteller van een PvE voor sprinklerinstallaties. Iedereen mag een dergelijk uitgangspuntendocument opstellen. Echter het is wenselijk om dit door een ter zake kundige te laten doen, aangezien dit veel problemen bij de bouw en certificering van de sprinklerinstallatie kan voorkomen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 3 april 2007, 13:40:00
Sprinkler is vaak een gelijkwaardigheid. De gelijkwaardigheid is ter beoordeling van de gemeente. Vaak stellen de gemeenten wel bepaalde kwaliteitseisen die verwerkt moeten worden in het PvE. Dus zeker is enige kennis nodig!  :) Anders gaat het lang duren voor het PvE is goedgekeurt!  ;)


MrSprinkler

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #3 Gepost op: 4 april 2007, 22:08:40
Er is geen Pve nodig voor een sprinklerinstallatie. Alle informatie die je nodig hebt om te beoordelen of de sprinklerinstallatie voldoet aan de eisen die je eraan wilt stellen, is vermeld in het BdB (Basisdocument Brandveiligheid) dat in het kader van het certificatieschema LPS 1233 al nodig is en op basis waarvan de uiteindelijke inspectie en certificeringsbeslissing plaatsvindt.

Een Pve is dus een overbodig document dat alleen verwarring zaait aangezien dus uiteindelijk alleen het BdB telt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 4 april 2007, 22:13:04
De BdB is een toets document en geen ontwerpdocument...  :)


Donq

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 5 april 2007, 01:30:04
Graag wil ik reageren op mr. Sprinkler.

Is het niet zo dat je het verhaal omdraait? Was er niet eerst het PvE en toen pas het BdB. Is BdB niet een verzinseltje binnen het LPCB LPS 1233?
Maar als een PvE niet meer nodig is, op basis waarvan gaan we dan een sprinklerinstallatie ontwerpen en installeren?


Ruysdael

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 5 april 2007, 12:20:56
Het blijkt uit de reactie van MrSprinkler weer eens dat veel mensen nog geen goed beeld hebben van de werkelijkheid. Of is MrSprinkler misschien belanghebbende (lees: inspectie-instelling)? ;)

Een BdB is niks anders dan een inspectiedocument dat ten behoeve van de inspectiewerkzaamheden wordt opgesteld. :) Het heeft dan ook absoluut niet dezelfde status als een ontwerpdocument (bijvoorbeeld een PvE). :'( Ten behoeve van de vergunningverlening dient dan ook altijd een ontwerpdocument te worden opgesteld.

Voor vragen hierover verwijs ik u door naar de Raad van Accreditatie (RvA).


MrSprinkler

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #7 Gepost op: 5 april 2007, 23:30:15
@Palmpie@Donq@Ruysdael:

Als er geen sprinklerdeskundigheidseisen vastliggen voor Pve opsteller en toetser bij de gemeente dan is het toch logisch dat ik meer waarde hecht aan een BdB, want op basis van dat BdB, dat door een geaccrediteerde inspectie-instelling (Voor vragen over kwaliteitsysteem, onafhankelijkheid, opleidings- en ervaringseisen raadpleeg dezelfde Rva ;D) wordt opgesteld, wordt immers beslist of het certificaat wordt verstrekt.

Ontwerpdocument of toetsdocument maakt mij niet uit, als er maar geen onzin in staat.

Ik draai niets om hoor, inderdaad was er eerst Pve en daarna BdB. Maar aangezien adviesbureas hooftpijn  ;D kregen dat ze die Pve's niet mochten opstellen, hebben ze de RvA voor het karretje gespannen en verklaard dat het Pve (dat jarenlang een door de RvA geaccrediteerde verrichting van inspectie-instellingen was) een ontwerpdocument is.

O ja, en over slagers die hun eigen vlees keuren: wie controleert de bouw- en gebruiksvergunning :-[?

Je kan een sprinklerinstallatie prima ontwerpen en installeren op basis van een uitgangspuntendocument dat een BdB is.

Of ik geen goed beeld van de werkelijkheid heb mag iedereen voor zich uitmaken, maar hoewel geen inspectie-instelling, ben ik inderdaad voor mijn broodwinning afhankelijk van juiste documenten op basis waarvan beveiligingen worden ontworpen en aangelegd, en is mijn enige houwvast een document opgesteld door één van de LPS 1233 inspectie-instellingen.

Ik weet dat meer dan 90% van de sprinklerinstallaties volgens dit beeld van de werkelijkheid worden gerealiseerd en een prima kwaliteit leveren. Mij best dat 10% via een andere weg wordt gerealiseerd, ik ben zo vrij er zo min mogelijk mee te doen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 6 april 2007, 00:31:46
Als de gemeente uit de gelijkwaardigheid aanvullende eisen heeft die uitgaan boven de standaard eisen voor sprinklerinstallaties...  ;) waar kan de gemeente die dan kwijt?  ::) :)


Donq

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 6 april 2007, 16:39:43
Wat zou je aanvullend willen eisen boven de standaard eisen voor sprinklerinstallaties? Wat zijn en waar staan de standaard eisen voor sprinklerinstallaties?