@Palmpie@Donq@Ruysdael:
Als er geen sprinklerdeskundigheidseisen vastliggen voor Pve opsteller en toetser bij de gemeente dan is het toch logisch dat ik meer waarde hecht aan een BdB, want op basis van dat BdB, dat door een geaccrediteerde inspectie-instelling (Voor vragen over kwaliteitsysteem, onafhankelijkheid, opleidings- en ervaringseisen raadpleeg dezelfde Rva
) wordt opgesteld, wordt immers beslist of het certificaat wordt verstrekt.
Ontwerpdocument of toetsdocument maakt mij niet uit, als er maar geen onzin in staat.
Ik draai niets om hoor, inderdaad was er eerst Pve en daarna BdB. Maar aangezien adviesbureas
hooftpijn
kregen dat ze die Pve's niet mochten opstellen, hebben ze de RvA voor het karretje gespannen en verklaard dat het Pve (dat jarenlang een door de RvA geaccrediteerde verrichting van inspectie-instellingen was) een ontwerpdocument is.
O ja, en over slagers die hun eigen vlees keuren: wie controleert de bouw- en gebruiksvergunning
?
Je kan een sprinklerinstallatie prima ontwerpen en installeren op basis van een uitgangspuntendocument dat een BdB is.
Of ik geen goed beeld van de werkelijkheid heb mag iedereen voor zich uitmaken, maar hoewel geen inspectie-instelling, ben ik inderdaad voor mijn broodwinning afhankelijk van juiste documenten op basis waarvan beveiligingen worden ontworpen en aangelegd, en is mijn enige houwvast een document opgesteld door één van de LPS 1233 inspectie-instellingen.
Ik weet dat meer dan 90% van de sprinklerinstallaties volgens dit beeld van de werkelijkheid worden gerealiseerd en een prima kwaliteit leveren. Mij best dat 10% via een andere weg wordt gerealiseerd, ik ben zo vrij er zo min mogelijk mee te doen.