@Marcel-beets,
Een brandblusser, ongeacht haar grootte of vorm, is slechts een `hulpmiddel` voor een startend vuur. Professionele brandweermannen worden echter van bij hun opleiding af miskweekt met de stelling `meer is beter`, daarbij de realiteit uit het oog verliezende.
Waar is het gekende adagium van elke brandweerman, zijnde `met een glas water kan je elk vuur doven` (ik hoor het jullie zo graag vertellen). Wat zeggen jullie hier dan eigenlijk?
Niet de grootte van een blusmiddel, doch wel de snelheid van reactie op een startend vuur zijn cruciaal. Al de rest zijn theoretische veronderstellingen.
Een realistische vaststelling is dat mensen geen blusser in huis willen omwille van de lelijke vorm. Dat is de realiteit en niet anders.
Wel daar dient op gewerkt te worden i.p.v. nog liever een product af te breken dat mensen een `kans` geeft iets te ondernemen wanneer mogelijk.
PinQY
een startent vuur is een ruim begrip.
Een feit blijft dat veel mensen in paniek raken als men vuur ziet in zijn of haar woonomgeving (want brand dat is mischien bij de buren maar bij ons nee)
dan gaan mensen zon blusser pakken ik zie op je site dat die op tafel staat (mischien wel leuk voor aan je broekriem
) . en begrijp me niet verkeerd iets is altijd beter dan niets . Maar mensen hebben geen blustechniek ze zijn immers ongetraint
dan gaan mensen naar de brand toe die dan al weer iets verder ontwikkelt is. trekken de pin eruit en gaan in dekking zitten (of als je dat niet weet niet) blazen vervolgens in 3 seconden die blusser leeg verdomt net ff te hoog gemikt en daarmee de vlammen in de gordijnen geblazen. plotseling is de bewoner zelf in gevaar en men heeft verzuimt de brandweer te bellen omdat men het zelf wel aankon niet vanwege jouw brandblusser die deet het immers prima. maarja een kleine blusser is snel leeg.
als men de brandweer meteen gebeld had had men de handen vrij gehad om zichzelf de kinderen en eventueel belangrijke papieren te redden. dan had binnen 8 minuten de brandweer daar gestaan MET persoonlijke beveiliging MET voldoende bluscapaciteit MET goed getrainde en goed tacktisch onderlegde personen
en ach over dat glaasje water
zou het jouw ook niet een gerust gevoel geven als er nog poeder in je blusser zat als je een brandje geblust hebt
mijn optie laat de mensen eerst maar eens een branddeken aanschaffen die kan niet opraken ook en daar kan je ook heel wat brandjes mee aan zonder dat je een boel schade veroorzaakt
overigens ik heb nog wel een mooi voorbeeld van een beginnende brand. (waar gebeurt)
het is zaterdag middag een mooie dag begin april.
zo ook op de camping waar een stel van midden 30 bezig zijn hun shalet/stacaravan op te knappen
ze voorzien de rabatdelen van een nieuw laagje verf. maar eerst moet die oude laag verf eraf wat een troep zeg nou dan de verfbrander er maar op. en daar komt de blac* en de**er je schroeit er zo de verf mee af
tot dat de dame een knoest tegenkwam en daar perongeluk even in brande. een ''beginnend'' spouwbrandje was het gevolg. met man en macht pakte men de brandblusser die in de buurt aanwezig was zo die 5 kg blusser helemaal leeg geblazen hupla nog 1 en waarempel nog 1 inmiddels waren er 3 blussers leeg maar men was toch niet helemaal gerust over het resultaat
de brandweer werd gebeld en binnen 6 minuten naar het telefoontje was de brandweer geariveert
terwijl de kazerne niet echt vlakbij is. de brandweer legt een straal hogedruk klaar en de brandweermannen demonteren een paar planken waarna het brandje definitief uitgemaakt wordt.
15 kg blusmiddel en nog de brandweer terwijl men bovenop het incident zat terwijl het gebeurde
dat kan je van een sluimerende prullebak niet zeggen
gewoon maar even een verhaal over een beginnend brandje