In Belgie en de 25 andere europese landen, behoudens Nederland, is het zo dat conform de nationale wetgeving het verplicht is om EN3-gecertifieerde brandblussers te plaatsen inzake het toepassingsgebied `openbare plaatsen`.
Dit betekent dat in restaurants, burelen, etc... maw daar waar mensen publiekelijk samen komen, het verplicht is brandblussers te plaatsen die EN3-gecertifieerd zijn. Alle andere toepassingsgebieden vallen hier buiten. Een voorbeeld hiervan: thuis, de hotelkamer (in de gang dient een EN3 brandblustoestel te staan, niet in de hotelkamer), etc...
Maw alle andere niet-gedefinieerde toepassingsgebieden in 26 europese landen zijn VRIJ.
In Nederland zegt de wet: ENKEL EN3-GERTIFIEERDE TOESTELLEN MOGEN VERKOCHT WORDEN
Got the picture finally?
Dank voor de extra toelichting.
Het zit 'm dus niet in de technische normering maar in het toepassinggebied.
NL = zegt dus alleen EN3 genormeerde blustoestellen, altijd en overal
Andere landen = alleen EN3 genormeerde blustoestellen, alleen op "openbare plaatsen"
Zo ver heb ik de andere wetgeving (nog) niet bestudeerd (bij de Belgische had mij dat waarschijnlijk nog wel gelukt, maar mijn Frans is-niet-zo)
Dan lijkt het inderdaad op protectionisme.
Heeft u het laatste rapport over aerosol-blusmiddelen toevallig gelezen. Hiermee valt wel m.i. een parallel te trekken. Daar wordt in gemotiveerd waarom die toepassing niet gelijkwaardig is, cq. er geen sprake zou zijn van het opwerpen van een handelsbelemmering. weet trouwens niet wat de reactie van EU was op dit rapport (iemand anders wel?)
Maar komen er nog vervolgstappen vanuit PinQy om dit blusmiddel wel op de markt te krijgen? Of is dat niet nodig?
cu,
Loe