Mini brandblusser PinQy

Auteur Topic: Mini brandblusser PinQy  (gelezen 120966 keer)

0 gebruikers (en 36 gasten bekijken dit topic.

Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #10 Gepost op: 7 april 2007, 19:49:01
Apparaten waarbij eerst naar design wordt gekeken en vervolgens naar een deugdelijke werking, spreken mij persoonlijk niet aan. Het is leuk hoor dat zo'n ding misschien een vergelijkbare capaciteit heeft van een 1 kg-handblusser, maar menig vakman zal onderkennen dat minimaal 2l toch wel het meest wenselijk is.

Kijkend naar de meeste risico's binnenshuis bij consumenten, dan denk ik dat de bekende 'vlam in de pan' toch het meest voorkomt en daar zal het blusmiddel (en mijn inziens dus niet blusapparaat!!) zoals wordt gepresenteerd, te kort schieten.

Wat ik ook wil opmerken aan de tekst van PinQY ('Eenieder op de hoogte van brandgevaar beseft maar al te goed dat gelijk welk type blusser dient beschouwd te worden als een `eerste hulpmiddel` bij een STARTEND vuur.') is dat het begrip 'startend' natuurlijk een relatief begrip is. Het eerder genoemde 'vlam in de pan' is ook een beginnend vuur wat zeer plots ontstaat maar wat bij de start al een flinke omvang kan hebben. Maar nogmaals, daar is het hele blusmiddel lijkt mij niet geschikt voor.

Volgens mij kan een gewone consument beter een goede blusdeken in huis hebben gezien de risico's in huis, dan zo'n design-ding.

gr. Michel


PinQY

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #11 Gepost op: 8 april 2007, 11:43:37
Beste,

Inzake mooiuitdebrand. Dit is een ontwerpwedstrijd. Er staat trouwens duidelijk geschreven dat het winnende ontwerp achteraf in productie zal worden genomen. Het is vanzelfsprekend dat dit ontwerp aan alle wettelijke vereisten zal dienen te voldoen.

Wat betreft `design` van het toestel en haar kleiner volume.

Het is idd juist dat het bluspoeder de determinerende factor is inzake de bluscapaciteit van een toestel. Er zijn vandaag teveel apparaten in omloop waar, om de kosten te drukken (een 1KG blusser in China gemaakt kost slechts 1,25 euro - winkelprijs 9 euro BTW in!) sterk wordt bezuinigd op de kwalitatieve aspecten van materiaalsamenstelling en het bluspoeder.

Ik heb het hier dus wel degelijk over de 1KG toestellen vandaag op de markt verkrijgbaar (met Rijkstypekeur en aldus ook EN3-certificatie) in Nederland, die in meer dan 6/10 gevallen NIET werken. Hallo? NIET WERKEN. Bij Tros Radar heeft men een onderzoek gedaan naar deze middelen en wat blijkt: de consument heeft geen vertrouwen in deze toestellen!

U laat uw oordeel beinvloeden door de kleine gestalte van ons toestel en denkt onmiddellijk met het `zoveelste` nieuwe gadget te worden geconfronteerd. PinQY heeft jaren onderzoek en ontwikkeling achter de rug en voldoet aan ALLE vereisten inzake productveiligheid (PED-richtlijn of in Nederland besluit inzake drukapparatuur). In de EN3-certificatie worden deze veiligheidsvereisten herhaald en hier voldoet PinQY uiteraard aan. Echter verkoop ik morgen PinQY in het groen dan is geen EN3-certificatie meer mogelijk. 95% dient immers in RAL3000 (rood) te zijn.

Heeft dit in wezen iets met bluscapaciteit of kunnen... te maken?

Wat betreft de `vlam in de pan`. PinQY dooft een vat van 13L benzine met een doorsnede van 63cm. Dus friteuses, etc... vormen geen enkel probleem

Om de zaak eenvoudig op te lossen: jullie zijn de professionele jongens? Wel nodig ons uit om een demonstratie te komen geven. Zoals reeds eerder geschreven, verschillende brandweerkorpsen in Nederland waren zeer sceptisch (net zoals jullie) tot na de demonstratie.

Bal ligt in jullie kamp, want we kunnen hier blijven over en weer schrijven!

PinQY


112mark

  • Belangstellende
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
Reactie #12 Gepost op: 9 april 2007, 10:40:32
ik heb nog eigenlijk wel een vraag
je kent verschillende blusser b.v. poeder/schuim/CO2 maar wat zit er in deze ?

gr mark


fire dept vincent

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 9 april 2007, 12:01:30
1KG poederblusser  ;)


112mark

  • Belangstellende
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
Reactie #14 Gepost op: 9 april 2007, 12:57:22
1KG poederblusser  ;)

lijkt me sterk  ;)
en nog een vraagje staan jullie met die brandblusser ook op IVIC ?

gr mark


Tjin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #15 Gepost op: 10 april 2007, 10:55:06
Van de website is het mij helemaal niet duidelijk wat het precies is. Is het een aerosol brandblusser(tje)??

Als de inhoud kleiner is dan 400ml en lichter dan 1KG, is het als ik het goed begrijp verboden in Nederland..

Ik ben net als de meeste hier redelijk scepties over de prestaties. Als de blussertje als een frituurpan uitkrijgt, is nog de vraag of de inhoud van de pinky voldoende is om herontstekking te voorkomen. Bij een beginnende brand in een friteuse is de gehele brandstof boven de onstekkings temperatuur. Hierbij is de oppervalkte aanzienlijk kleiner dan 13 liter benzine in een vat van 63 cm diameter. Dus vind ik de conclusie dat de pinky, dan ook gemakkelijk een friteuse kan blussen en herontsteking kan voorkomen wel wat kort door de bocht.

Overigens is er laatst een document verschenen:"Risicoanalyse draagbare aėrosoltoepassingen
met brandblussende eigenschappen conform RAPEX-richtsnoeren" zie  http://www.nifv.nl/web/show/id=45197/contentid=368


PinQY

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #16 Gepost op: 10 april 2007, 13:03:56
Beste,

Het weze duidelijk dat PinQY een ABC-poederblusser is. Van een aerosol kan dan ook geen sprake zijn.

Inzake het blussen van frietvet:

Tjin schrijft `... als de blussertje als een frituurpan uitkrijgt, is nog de vraag of de inhoud van de pinky voldoende is om herontstekking te voorkomen. Bij een beginnende brand in een friteuse is de gehele brandstof boven de onstekkings temperatuur`

Vooreerst is het zo dat bij een beginnende brand in een friteuse er op dat ogenblik totaal geen sprake is van zelfontbranding of herontsteking van het vet. Wanneer uiteraard te lang wordt gewacht met het doven van een friteuse, zal het vet idd heter en heter worden, tot op het punt dat het spontaan zal herontsteken.

Op dat ogenblik helpt geen enkele brandblusser meer, zelfs niet een blusser van 10KG. Enkel `afdichten` (ontnemen van zuurstof) kan dan nog helpen via bijv. een blusdeken.

Er werden reeds verschillende proeven gedaan bij verschillende brandweerkorpsen, waarbij ik U kan verzekeren dat de gebruikte frietketel (dewelke trouwens groter is dan een frietketel dewelke thuis wordt gebruikt!) volledig werd gedoofd. PinQY was hierbij trouwens zelfs niet volledig geleegd.

Nodig ons uit en we zullen een demonstratie geven.

PinQY


PinQY

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #17 Gepost op: 10 april 2007, 13:27:16
Van de website is het mij helemaal niet duidelijk wat het precies is. Is het een aerosol brandblusser(tje)??

Als de inhoud kleiner is dan 400ml en lichter dan 1KG, is het als ik het goed begrijp verboden in Nederland..

Ik ben net als de meeste hier redelijk scepties over de prestaties. Als de blussertje als een frituurpan uitkrijgt, is nog de vraag of de inhoud van de pinky voldoende is om herontstekking te voorkomen. Bij een beginnende brand in een friteuse is de gehele brandstof boven de onstekkings temperatuur. Hierbij is de oppervalkte aanzienlijk kleiner dan 13 liter benzine in een vat van 63 cm diameter. Dus vind ik de conclusie dat de pinky, dan ook gemakkelijk een friteuse kan blussen en herontsteking kan voorkomen wel wat kort door de bocht.

Overigens is er laatst een document verschenen:"Risicoanalyse draagbare aėrosoltoepassingen
met brandblussende eigenschappen conform RAPEX-richtsnoeren" zie  http://www.nifv.nl/web/show/id=45197/contentid=368

Beste, wat betreft uw opmerking dat indien een toestel kleiner is dan 1KG het dan verboden is, dien ik U tegen te spreken. U verwijst naar de EN3-norm die een aantal klassen definieert. Men begint pas vanaf 1KG in klassen te verdelen (1KG, 2KG, ...). Dit betekent niet dat kleiner dan 1KG verboden zou zijn, omdat er niet naar verwezen zou worden.

Wel dan zou een 2,5KG blusser in diezelfde redenering ook verboden zijn, daar niet vermeldt in de EN3-norm.

Dit ter uwer info,

PinQY


Tjin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #18 Gepost op: 10 april 2007, 14:04:20
Beste, wat betreft uw opmerking dat indien een toestel kleiner is dan 1KG het dan verboden is, dien ik U tegen te spreken. U verwijst naar de EN3-norm die een aantal klassen definieert. Men begint pas vanaf 1KG in klassen te verdelen (1KG, 2KG, ...). Dit betekent niet dat kleiner dan 1KG verboden zou zijn, omdat er niet naar verwezen zou worden.

Wel dan zou een 2,5KG blusser in diezelfde redenering ook verboden zijn, daar niet vermeldt in de EN3-norm.

Dit ter uwer info,

PinQY

ok een quote van het Nifv:

Citaat
"De afgifte van een bewijs van typekeuring is door het ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties gemandateerd aan het Nationaal Centrum voor Preventie (NCP). Om een bewijs van typekeuring te kunnen krijgen moet een draagbaar blustoestel voldoen aan de NEN-EN-3 norm [NEN]."

kan iets wat niet genoemd wordt in de EN-3, ook EN-3 goedkeuring krijgen en daardoor een goed keruing van BZK krijgen? Ik heb zelf geen idee, ben niet zo juridisch in gesteld, maar ik had het zelf anders begrepen... Iemand meer verstand hierover?

Citaat
Vooreerst is het zo dat bij een beginnende brand in een friteuse er op dat ogenblik totaal geen sprake is van zelfontbranding of herontsteking van het vet. Wanneer uiteraard te lang wordt gewacht met het doven van een friteuse, zal het vet idd heter en heter worden, tot op het punt dat het spontaan zal herontsteken.

Dan moet je even mij het scenario waar je van uit gaat even uitleggen. Geen idee wat de statestieken zijn, maar staan de meeste friteuses/frituurpannen niet in de fik, doordat iemand hem vergeet uit te zetten/de thermostaat kapot is, waardoor de temperatuur stijgt, tot het zelfontbrand? Kan zelf even niet bedenken hoe een normale consument een frituurpan op een andere manier in de fik krijgt...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 10 april 2007, 16:38:44
Beste,

Het weze duidelijk dat PinQY een ABC-poederblusser is. Van een aerosol kan dan ook geen sprake zijn.

Inzake het blussen van frietvet:

Tjin schrijft `... als de blussertje als een frituurpan uitkrijgt, is nog de vraag of de inhoud van de pinky voldoende is om herontstekking te voorkomen. Bij een beginnende brand in een friteuse is de gehele brandstof boven de onstekkings temperatuur`

Vooreerst is het zo dat bij een beginnende brand in een friteuse er op dat ogenblik totaal geen sprake is van zelfontbranding of herontsteking van het vet. Wanneer uiteraard te lang wordt gewacht met het doven van een friteuse, zal het vet idd heter en heter worden, tot op het punt dat het spontaan zal herontsteken.

Op dat ogenblik helpt geen enkele brandblusser meer, zelfs niet een blusser van 10KG. Enkel `afdichten` (ontnemen van zuurstof) kan dan nog helpen via bijv. een blusdeken.

Er werden reeds verschillende proeven gedaan bij verschillende brandweerkorpsen, waarbij ik U kan verzekeren dat de gebruikte frietketel (dewelke trouwens groter is dan een frietketel dewelke thuis wordt gebruikt!) volledig werd gedoofd. PinQY was hierbij trouwens zelfs niet volledig geleegd.

Nodig ons uit en we zullen een demonstratie geven.

PinQY
Het doven van een frituurbrand is leuk,voorkomen van herontsteking is vers 2.Er is maar 1 blusser die tot nog toe die herontsteking in frituurbakken kan voorkomen.En die is speciaal voor de horeca ontwikkeld.

Dan het volgende punt staat je frituurvet eenmaal in brand,dan is het vet allang over het punt heen van spontaan herontsteken.Anders was je frituurvet niet in brand gevlogen  ::)