Mini brandblusser PinQy

Auteur Topic: Mini brandblusser PinQy  (gelezen 120963 keer)

0 gebruikers (en 34 gasten bekijken dit topic.

PinQY

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #150 Gepost op: 8 oktober 2008, 11:40:06
Beste,

Je vergelijkingspunt zou moeten uitgaan ten overstaan van de gekende poederblussers. Al de rest doet niet ter zake.

Vetbrand, electriciteit, etc... kunnen niet gedoofd worden met een doorsnee poederblusser.

Ongeacht wat ook je oplossing moge zijn, we spreken hier momenteel over een hulpmiddel: in casus een brandblusser.

Die brandblusser wordt in Nederland vakkundig afgeschermd via het zgn Rijkstypekeurmerk, dit niettegenstaande een poederblusser een totaal verouderd blusmiddel is met gigantische beperkingen.

Jouw feedback dient hier dan mijn inziens te gaan over het blusmiddel zelf. Als U ziet wat al kan gedoofd worden met 210ml, enig idee wat het effect dan is in een groter toestel?

En daar had ik dan graag eventueel constructieve commentaar op gehoord. Niet meer en niet minder.

PinQY


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #151 Gepost op: 8 oktober 2008, 12:52:22
Misschien moet een achteloze lezer die deze thread voor het eerste leest eens op pagina 1 beginnen om wat meer info op te doen....  ;)

Heb dat advies maar eens opgevolgd en een tijdje leuk zitten lezen :) Even ter verheldering: ben geen brandweerman en heb geen ervaring met brandbestrijding anders dan het jaarlijkse dagdeeltje BHV-herhaling en het werpen van een paar glazen water over een stuk smeulende kunststof.

Wat ik volgens mij wel kan is dingen op een rijtje zetten dus bij deze..

BZK-goedkeuring
Wat het NCP betreft, hier maken wij ons geen zorgen over. Binnenkort verkrijgbaar op de Nederlandse markt PinQY, dit met toestemming van het Ministerie van Binnenlandse zaken. Het zijn zij die nl. beslissen en niet het NCP. Dit is `slechts` een controle-orgaan.
Is de toestemming van BZK er nu of niet? En zo ja: wat houdt de toestemming in? Overstijgt deze de NEN-EN3 goedkeuring die in Nederland blijkbaar verplicht is? Als dat niet het geval is, wat is het nut van de toestemming van BZK?


NEN-EN3 goedkeuring
wat betreft uw opmerking dat indien een toestel kleiner is dan 1KG het dan verboden is, dien ik U tegen te spreken. U verwijst naar de EN3-norm die een aantal klassen definieert. Men begint pas vanaf 1KG in klassen te verdelen (1KG, 2KG, ...). Dit betekent niet dat kleiner dan 1KG verboden zou zijn, omdat er niet naar verwezen zou worden.

Wel dan zou een 2,5KG blusser in diezelfde redenering ook verboden zijn, daar niet vermeldt in de EN3-norm.
Een kleinere blusser dan 1KG kan perfect EN3 gekeurd worden (en dus aldus Rijkstypekeurmerk verkrijgen), doch hier zit de interpretatie er voor veel tussen. In het recht is er een adagium dat stelt `wat niet beschreven is kan niet verboden zijn`. Er is een duidelijk max. bepaalt in de EN3-norm (20 KG), maar geen minimum. Louter en alleen beginnen tellen vanaf 1KG betekent niet een minimum instellen!
Mijns inziens valide punt, maar lees nergens dat dit niet waar zou zijn. Wat is overigens het bezwaar om een NEN-EN3 goedkeuring aan te vragen?


Procedure
In ditzelfde licht:
Ik denk dat je nog zult verschieten aangaande de snelheid waarmede jullie het heilige Rijkstypekeur, dewelke geen reet voorstelt, zullen mogen aanpassen.
Soit, dit is een zaak voor juristen en wij zijn er in elk geval mee bezig in Nederland. [...] In elk geval is Nederland in overtreding met de europese regels.
Rijkstypekeur is europees onwettig! Dat weten zowel het NCP als het Ministerie van Binnenlandse zaken waarmede wij zeer nauw in contact staan. Nederland is hiervoor trouwens reeds verschillende malen op de vingers getikt door Europa. Het weze interessant te weten dat onze firma een procedure heeft opgestart tegenover de Nederlandse staat hieromtrent, wegens o.a. concurrentievervalsing. Waarom denk je dat we niet in de Praxis liggen?
Wat zijn de resultaten van de procedure? Is er bijvoorbeeld een rechtzaak aangespannen? Zo ja, wanneer dient deze, en bij welk hof? Zo nee, wat houdt de procedure dan in?


Kwaliteitsverschil
De rotzooi, net zoals je blusser van 2KG voor 32 euro, hebben tot op vandaag de dag allemaal een Rijkstypekeurmerk. Ook die door Tros Radar (een nederlands consumentenprogramma die jullie Rijkstypekeurmerkblussers heeft getest) onder de loep werden genomen.
[...]
De manometer van PinQY kost mijn firma in aankoop ongeveer 1 euro. Dat is bijna de productieprijs van een 1KG blusser met Rijkstypekeurmerk geproduceerd in China en hier uiteindelijk verkocht voor 9 euro, taksen en winstmarges inbegrepen. Dan krijg je idd via Tros Radar de opmerking van de consument dat het rotzooi is. Rotzooi met het heilige Rijkstypekeurmerk.
Wat is dan precies het kwaliteitsverschil tussen jullie blusser en de rest?  :)
In elk geval werkt het wanneer het zou moeten werken. Zelfs zonder rijkstypekeurmerk
Krijg je kans om gratis je product aan te prijzen..... ;) ::) kop je hem niet in...  :-X

Ik ben nog steeds benieuwd wat nu precies het kwaliteits verschil is...  ;)
Waarom wordt hier verder niet op ingegaan? Hoe komt het dat een goedkoop te produceren product wel een goedkeuring krijgt, en een dit product niet?


Erkenning
Ons product wordt door verschillende brandweerkorpsen in Nederland gesteund. Trouwens de filmpjes zoals te zien op onze website werden opgenomen in een Nederlandse brandweerkazerne.
[...]
Bij deze kan ik U vertellen dat ons product zojuist in Parijs de eerste prijs heeft gewonnen op een van de grootste beurzen van Frankrijk. Prijs toegekend door een professionele vakjury en de professionele pers, gesteund door de belangrijkste brandweerkorpsen van Frankrijk. Zij kennen ons product, hebben het geanalyseerd en bevelen het de mensen aan. NIET als DE oplossing, maar wel als een eerste hulpmiddel dat wel degelijk de meeste startende branden in een huiselijke omgeving aan kan gezien het feit dat het in de omgeving staat en ONMIDDELLIJK kan gebruikt worden.
Welke prijs is er gewonnen? En welke brandweerorganisaties (in binnen- en buitenland) steunen jullie precies?


Blusmiddel en -capaciteit
Het weze duidelijk dat PinQY een ABC-poederblusser is.
PinQY spuit in totaal 4 sec. geen 2
Het gaat hem hier in de eerste plaats om de bluscapaciteit van ons toestel.
Trouwens ik kan U in primeur mededelen dat de agent van ons product (het poeder dus) binnenkort zal vervangen worden door een nieuw type agent (dat jullie totaal niet kennen, want een nieuwe uitvinding), waardoor wij een bluscapaciteit met ons toestel krijgen van 30 seconden ( U LEEST HET GOED) en dit zonder enige nevenschade. Het toestel staat dan trouwens niet meer onder druk en is een staat een brandende motor van een voertuig volledig te doven.

Kleine in gestalte, doch groot in daden. Wanneer zover zal ik niet nalaten jullie hiervan op de hoogte te stellen. Voorlopig blijven wij echter nog ons bestaande type op de markt verkopen.
Klinkt als Fire-Pro....  ;)
euh....

toch niet!

ps niet-gekend product
Zoals jullie enige tijd geleden beloofd hebben wij een nieuw blusmiddel.
[...]
Ongeachte het type brand (A, B, C, ... F), het kan geblust worden zonder enig probleem.

Een totale spuitduur van 7 sec. met 210ml product (bestaande uit 80% water).
Misschien ter info: het is geen vetblusser. Het blust alles!
Wat is nu precies de agent, en wat is de bluscapaciteit en -duur? Is het nieuwe middel al beschikbaar?
(Ik ga bewust niet in op de vraag of deze dan wel of niet voldoende is voor het al dan niet definitief blussen van een brand van welke omvang dan ook, want daar heb ik onvoldoende verstand van zoals aangegeven.)


Hervullen
Ons apparaat wordt in onze eigen fabriek hervuld en niet door onze klanten in hun keuken.
- er is geen garantie dat de blusser na een aantal jaar het nog doet. Risico's: poeder is niet meer 'los', druk kwijt, enz.
- geen enkele erkende brandblusser onderhoudsfirma zal onderhoud willen plegen aan jullie blusser dus dat kan alleen bij jullie (uit commercieel standpunt een goede zet...) Ik vraag me af of jullie dat ook doen?
Hervullen en keuren jullie het ding? Zo ja: hoe heb je dat georganiseerd? Zo nee: hoe lossen jullie dit naar verwachting op?

>>>Deel 2>>>


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #152 Gepost op: 8 oktober 2008, 12:53:32
<<<Deel 1<<<

Demonstratie
Jongens, wij zullen [...] naar IVIC komen

ps wij zullen geen stand huren, slechts demonstraties geven  ;D
Hoe laat en waar op het terrein is de demonstratie tijdens de IVIC?  :)
@PinQy: wanneer en waar op de IVIC gaan jullie de blusser demonstreren??  :)
Waarom zijn jullie zonder nader bericht niet gekomen? Of - als de deelnemers van dit forum jullie daar bij toeval niet ontmoet hebben - waarom is dat dan niet even gemeld?


Mijn doel is niet olie op het vuur te gooien of een product af te kraken, maar bij het lezen van dit topic zijn dit de vragen die (bij mij) blijven hangen. Wellicht dat beantwoording er voor kan zorgen dat er met een andere blik naar dit 'hulpmiddel' (;)) gekeken wordt, losstaand van de vraag bij welke toepassing het product nuttig is.


PinQY

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #153 Gepost op: 8 oktober 2008, 13:30:48
Om EN3-gecertifieerd te zijn moet je min. 1KG wegen en 6 sec spuiten. Einde verhaal PinQY want ons toestel weegt in totaal 810gr.

Wat IVIC betreft: wij werden niet toegestaan een demonstratie te geven aangezien geen toegestaan toestel op de Nederlandse markt

Ik heb dit topic opnieuw geactiveerd in functie van het nieuwe blusmiddel. Niet om opnieuw een forum over EN3 en Rijkstypekeur op te starten.

Wij komen gewoonweg niet op de Nederlandse markt en hebben hier ook geen enkele intentie meer voor.

***


Nu wat het nieuwe blusmiddel betreft.

Het is geen schuim, chemische stof of wat dan ook. Het bestaat voor 80% uit water en een adjectief dat 100% biologisch is.

Het heeft een gigantische capaciteit om vuur te doven met een onmiddellijke `cooldown`. Vandaar dat een frietketel zonder probleem kan worden gedoofd, zonder heronsteking.

Dit kan poeder niet,  doch wetende dat 90% van alle blussers met poeder werken is dit kafkiaans. Zelfs met Rijkstypekeurmerk!

Bewust wordt dus in Nederland een volledig beschikbaar product van de markt gehouden dat poeder in al haar mogelijkheden ver overtreft en geen vuiligheid nalaat!

Dat is de info die ik me jullie wilde delen.


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #154 Gepost op: 8 oktober 2008, 13:55:52
Dank voor je reactiie.

Wat is het bezwaar om dit naar jouw zeggen erg goede blusmiddel in een houder te stoppen die nét even iets meer weegt? Een product verzwaren lijkt me een van de kleinste problemen die een zou ontwerper kunnen hebben..
Dan kom je naar ik begrijp in aanmerking voor de EN3-goedkeuring en vergroot je direct de potentiële afzetmarkt. In het buitenland omdat het in de openbare ruimten niet alleen meer als aanvullend 'hulpmiddel' geplaatst mag worden, en in Nederland in zijn totaliteit omdat het op de markt gebracht mag worden. Dat neemt de huidige naar jouw zeggen kafkaëske situatie dan direct weg.

Ik mis in je reactie nog de erkenning die het product gekregen zou hebben. Geldt deze voor het (nieuwe) blusmiddel of voor het handzame design? En waar bestaat de erkenning/gewonnen prijs uit?


PinQY

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #155 Gepost op: 8 oktober 2008, 14:05:56
Onze doelgroep is de thuisomgeving.

Wat de vormgeving van ons product betreft, hiervoor hebben wij idd internationale prijzen gewonnen. Bijv. Prix Janus de L`Industrie 2007, belangrijkste designprijs in Frankrijk bestaande sinds 1953 (eerste winnaar was bijv. Citroen DS).

Ik heb reeds aangegeven dat de Scandinavische landen een zelfde regel hanteren als Nederland: geen EN3, wel dan kom je er niet in.

Wij hebben voor ons product, uiteraard wel met het nieuwe blusmiddel, een uitzondering verkregen. Dit is de eerste maal dat dit gebeurt. (In Nederland heeft men nog nooit een uitzondering toegestaan).


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #156 Gepost op: 8 oktober 2008, 14:22:38
De beperking die de opgelegde EN3-regelgeving in Nederland inhoudt, is hierboven uitgebreid besproken en bekend; je gaf zelf aan daar niet verder op in te willen gaan (we zullen als Nederlanders vast alles een beetje anders blijven doen dan de rest ;)).

Mijn vraag is waarom je hetzelfde middel niet in een andere houder stopt. Bijvoorbeeld deze blusser:
Peak is een poederblusser van 2KG, tot slot: ook van onze firma
Ik neem aan dat dat formaat blusser ook gericht is op de consumentenmarkt, hetgeen je als argument noemt?
Overigens zou ik als consument geen probleem hebben met een gewichtsverschil van 190 gram. Denk zelfs dat ik zonder oefenen het verschil tussen 810 gram en 1.000 gram niet voel. Dus is de houder niet íets zwaarder te maken? Dan behoud je het design, maar weeg je een kilogram.

En - namens de forumgenoten die hier belang bij kunnen hebben - is dit blusmiddel ook op grotere schaal beschikbaar, dus voor de niet-consument? Of zijn daar plannen voor?

Begrijp ik je ook goed dat de erkenning dus geldt voor het design, en niet voor het blusmiddel? Zijn er voor dit blusmiddel dan al wel referenties bekend?


PinQY

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #157 Gepost op: 8 oktober 2008, 14:49:01
Het toestel zoals het bestaat vandaag de dag zal niet veranderen. Daarvoor heeft het net iets teveel succes. Prijzen zijn idd toegekend voor het design.

Het blusmiddel, wat volledig nieuw is, zullen wij op korte termijn op de markt brengen.

In Nederland staat men blijkbaar niet open voor verandering (in tegenstelling tot bijv. Scandinavische landen), getuige het feit dat een toestel van 810gr met een groter blusvermogen inzake type vuren dan poederblussers van verschillende KG`s niet mag worden verkocht.

Hoe belachelijk klinkt het om 190gr extra `gewicht` toe te voegen om uiteindelijk toegelaten te worden?

Het is het blusvermogen dat belangrijk is!


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #158 Gepost op: 8 oktober 2008, 15:14:58
Aangaande de Nederlandse wetgeving zou ik zeggen: leer er mee leven, het gaat mij goed af ;). In het ene land mag je alle dagen van het jaar vuurwerk kopen, in het andere is dat strafbaar; verschillen zijn er nu eenmaal.. Als jij of jouw werkgever meent onrecht aangedaan te worden (in de vorm van concurentievervalsing bijvoorbeeld) weet ik zeker dat er verschillende rechtsmiddellen tot je beschikking kunnen staan. Maar nogmaals: je gaf zelf aan het daar niet meer over te willen hebben:
Ik heb dit topic opnieuw geactiveerd in functie van het nieuwe blusmiddel. Niet om opnieuw een forum over EN3 en Rijkstypekeur op te starten.
Snap niet goed waarom je er nu dan toch over doorgaat :)

Om even door te pakken op het vuurwerk: daar rijdt menig Nederlander de grens voor over om het illegaal te kopen en in te voeren; kun je me overtuigen waarom ik ditzelfde zou moeten doen voor dit hulpmiddel? Is er bijvoorbeeld al een demofilmpje van het nieuwe(!) blusmiddel beschikbaar? We leven nu eenmaal in een tijd waarin 'zien is geloven' geldt en beeld verkoopt..

Goed nieuws over het blusmiddel dan; ben er van overtuigd dat menig professional hier nieuwsgierig naar is.


PinQY

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #159 Gepost op: 8 oktober 2008, 16:22:26
Binnenkort zal dit op onze site beschikbaar zijn.