Mini brandblusser PinQy

Auteur Topic: Mini brandblusser PinQy  (gelezen 121035 keer)

0 gebruikers (en 68 gasten bekijken dit topic.

PinQY

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #180 Gepost op: 8 oktober 2008, 20:52:57
opgelet: geen beginnende vetbrand die `slechts` tussen 250 en 300 graden heeft, doch wel min. 500 graden. Extreme toestanden dus!


Gast48368

  • Gast
Reactie #181 Gepost op: 8 oktober 2008, 21:15:44
Nogmaals: Stator Utrecht (daar werden trouwens de filmpjes opgenomen!)

Ik nodig brandweerkorpsen, brandweermannen, wie dan ook uit op een demonstratie.

Onze plantenspuit van 210ml tegen een poederblusser van 6KG om (te beginnende) een vetbrand te doven.


wellicht kunt u zich beter zelf aanmelden bij open dagen, demonstraties, enz enz? Ik neem aan dat een enke korps of brandweerman niet in den lande trekt om een nieuwe poederblusser uit te proberen....... :)

Wat kost zo'n ding eigenlijk in tegenstelling tot een gemiddelde normale poederblusser?


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #182 Gepost op: 8 oktober 2008, 21:23:19
Had de eerdere vermelding van Utrecht over het hoofd gezien, excuses..

Ik maak me geen zorgen over PinQy's marketingstrategie, ik stel wel vast dat hun vertegenwoordiger hier op het forum bij sommige leden kwaad bloed zet door soms erg gepikeerd te reageren. Een goed product verkoopt zichzelf. Snap best dat het vervelend is als mensen je niet direct geloven, maar de route van irritatie en overdreven reacties werkt naar mijn ervaring minder goed dan die van steekhoudende argumenten en keiharde feiten ;)

Denk overigens wel dat het in the long run weinig zin heeft vast te houden aan de huidige kleine PinQy; die gaat in Nederland toch niet binnen afzienbare tijd op de markt mogen komen (is ook niet jullie doel, zeg je, maar toch..); een houder waarin hetzelfde blusmiddel zit maar in een grotere hoeveelheid zal meer slagingskans hebben als het werkelijk zo goed blust als je beweert. En dan is de 'lobby' van bijvoorbeeld Ajax toch nutteloos, als je de professionals kunt laten zien wat het doet ben je volgens mij binnen.

Al met al: succes dus!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #183 Gepost op: 8 oktober 2008, 21:38:42
'speciaal / geheim' blusmiddel? Er zijn meerdere blussers die vet kunnen blussen dus uniek is pinqie niet... allemaal met meer 'kansen' dan 7 seconden...  ;)

http://www.smeba.nl/default2.asp?active_page_id=151
Citaat
Vetblusser

De speciaal ontwikkelde blusser die uitermate geschikt is voor het blussen van frituurbranden.


http://www.smeba.nl/images/vet.jpg

http://www.brandblussershop.nl/winkel/product_info.php?cPath=17&products_id=35
Citaat
Vetbrandblusser - vetblusser 6 liter
[BVF 6]    €120,00
De 6 liter vetblusser bevat een speciale blusstof ('wet chemical' of 'chemisch blusschuim'), dat specifiek is bedoeld om een brandende frituurbak af te dekken en adequaat te blussen.
Het chemisch blusschuim heeft een emulgerende eigenschap, waardoor een afsluitende laag wordt gevormd op de brandende vloeistof. Bovendien heeft het een sterk koelende werking, waardoor de temperatuur van de vloeistof snel afneemt en onder de zelfontbrandingstemperatuur komt. De corrosiebestendigheid van een brandblusser wordt in de professionele keuken op de proef gesteld vanwege het veelvuldige gebruik van reinigings- en ontsmettingsmiddelen. Een brandblusser met hoge corrosiebestendigheid is op deze plaatsen dan ook gewenst.

De romp van de vetbrandblusser is vervaardigd van roestvast staal, waadoor een lange levensduur wordt gegarandeerd.

De Brandblussershop.nl Frituurblusser staat voor:

• zekerheid en Betrouwbaarheid;
• veiligheid bij vetbranden;
• handelbaarheid;
• duurzaamheid;
• prestatie.

GARANTIE APPARAAT: 5 JAAR!!

http://www.brandblussershop.nl/winkel/images/35.jpg

http://www.optimus-brandbeveiliging.nl/vetblusser.html
Citaat
Vetblusser.

Een vetblusser is eenvoudig in het gebruik voor het blussen van olie branden en frituurvet. Deze blusser is een innovatie op het gebied van brandblussers. In professionele keukens, kantines en horeca gelegenheden waar gebakken, gekookt en gefrituurd wordt bestaat er meer risico op het ontstaan van brand. Zodra de temperatuur oploopt tot boven 320C vindt zelfontbranding plaats in de vetpan.

 

Een vetblusser is daarbij het geschikte blusmiddel. Door de koelende werking en de verbinding die het blusmiddel aan gaan met het vet of olie kan er effectief geblust worden. Deze brandblussers zijn ook uitermate geschikt voor klasse A branden. Vanwege de speciale samenstelling van het blusschuim "Wet chemical" is deze blusser uitgevoerd in RVS uitvoering.

De vetblusser is uitgevoerd met een lans opdat er op veilige afstand geblust kan worden. Wees voorzichtig met het gebruik bij elektriciteit.
http://www.optimus-brandbeveiliging.nl/images/vet.jpg

Nog een artikel van Kassa over 'kleine' blussers:

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=1325293
Citaat
Kassa heeft een aantal soorten brandblusssers uitgeprobeerd met de hulp van onder andere René Hagen, brandweerofficier en hoofdopleidingen bij het Nibra (kennis- en opleidingscentrum voor o.a. de brandweer)

Test verschillende blussers

In de eerste testronde werden poederblussers van 1 kg van verschillende merken gedemonstreerd, De prijs ligt tussen 14,99 euro en 24,99 euro. Het nadeel van 1kg is de zeer beperkte inhoud, de blusser is na circa 6 seconde leeg. Verder veroorzaakt poeder zeer veel schade aan alles waarmee het in aanraking is geweest. Voordelen van poeder zijn de prijs, het redelijk gebruiksgemak en je kunt er elke soort brand mee blussen. Je moet ze wel regelmatig schudden ter voorkoming van klonteren. Ook een voordeel van poeder ten opzichte van bijvoorbeeld schuim is dat er meer druk op de blusser staat.

De schuimblusser van 2 kg werd daarna uitgeprobeerd. Schuim is met 69,- euro duurder dan poeder. Verder is schuim lastiger om mee te blussen want er moet een laag mee gevormd worden waarmee zuurstof wordt afgesloten.

In de laatste ronde testten we een poederblusser van 6 kg. Wij betaalden 47,95. Dit formaat gaat een stuk langer mee, maar het neemt wel meer ruimte in.

Adviezen van de brandweer

Op de verpakking van blussers voor consumenten moeten symbolen met de letters A, B en/of C staan. A = vaste stoffen, B = vloeistoffen en C = gasbranden. Je moet altijd zorgen dat je een AB-blusser hebt. C is minder relevant want bij een gasbrand moet je eerst de gaskraan uitzetten, anders heeft blussen geen enkele zin.

In veel gevallen kun je echter het best een emmer water nemen, omdat daar –meestal-  veel van voorhanden is. Maar met water mag je absoluut geen vet of olie blussen. Je kunt dan het beste de deksel op de pan doen zodat er geen zuurstof mee bij kan.  Wel met bijvoorbeeld poeder of met een blusdeken. De brandweer raadt overigens zeker aan om een blusdeken in huis te hebben. Hiermee moet de brand mee worden afgedekt tegen zuurstof. Wij betaalden er 59,90 euro voor.

Wat te doen bij brand
Als er brand uitbreekt is dit de standaard volgorde wat je moet doen.

1. Alle mensen het huis uit
2. Bel dan meteen de brandweer (tel. 112)
3. Daarna eventueel zelf proberen te blussen. Neem daarbij geen onnodige risico’s en let op rook, want dat is giftig.

Wat is belangrijk bij een brandblusser
Waar moet je opletten als je een brandblussers wilt kopen of al hebt:

- Koop minimaal een 2 kg blusser
- Kijk of er een rijkstype keur op staat (2 ovaaltjes met een nummer erin), d.w.z. dat de blusser aan de wettelijke eisen voldoet. Ook moet er de code (Nen) EN-3 op staan (onderhoudsnorm).
- Is de informatie op de blusser duidelijk
- Koop er een met een houdbaarheidsdatum erop, staat die datum er niet op, raadpleeg dan de fabrikant
- Controleer of de borgpen makkelijk te verwijderen is
- Blussers hebben een beperkte levensduur en moeten regelmatig gecontroleerd worden, op de verpakking staat aangegeven hoe vaak dat moet gebeuren. Controle kan bij een onderhoudsbedrijf dat REOB-gecertificeerd is, zie bijvoorbeeld in Gouden Gids.
- Zorg dat de blusser op een makkelijk bereikbare en zichtbare plaats wordt bewaard.
- Koop poeder- of schuimblussers. Kooldioxide-blussers wordt voor leken afgeraden omdat het gas dat eruit komt bevroren is en het is erg duur.

Tot slot is voorkomen altijd beter, dus een goede preventie begint met bijvoorbeeld het aanschaffen van een rookmelder.

Filmpje: http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/tv/vara/kassa/bb.20050312.rm?start=0:14:1.236&end=0:23:41.787



Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #184 Gepost op: 8 oktober 2008, 21:45:56
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat ook de bluscapaciteit gemeten word door met standaard brandtesten te houden en dat je met je blusser zo'n brand moet uitmaken. Misschien kan Peter71 (of iemand anders) hier iets meer over vertellen. Er staat me iets bij dat dit ging over een een piramide van een bepaalde hoeveelheid houten latjes met een bepaalde afmeting die volledig in brand moeten staan?
Wie weet meer? Misschien dat zo'n 'officiële' test mij zou overtuigen...  ;)


PinQY

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #185 Gepost op: 8 oktober 2008, 21:49:23
Moeten jullie nu eens zelf nagaan wat voor informatie jullie posten ivm vetblussers: min 6KG of 6L

PinQY = 0,210 vs 6.00 en identiek zelfde effect

Heb het al gezegd op dit forum: het gaat hier over het blusmiddel. Feit is echter wel dat een plantenspuit zelfde effect bereikt.

Toch blijven doordrammen. Jongens, jongens, jongens!


PinQY

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #186 Gepost op: 8 oktober 2008, 21:50:11
wellicht kunt u zich beter zelf aanmelden bij open dagen, demonstraties, enz enz? Ik neem aan dat een enke korps of brandweerman niet in den lande trekt om een nieuwe poederblusser uit te proberen....... :)

Wat kost zo'n ding eigenlijk in tegenstelling tot een gemiddelde normale poederblusser?

poederblusser?


PinQY

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #187 Gepost op: 8 oktober 2008, 21:52:46
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat ook de bluscapaciteit gemeten word door met standaard brandtesten te houden en dat je met je blusser zo'n brand moet uitmaken. Misschien kan Peter71 (of iemand anders) hier iets meer over vertellen. Er staat me iets bij dat dit ging over een een piramide van een bepaalde hoeveelheid houten latjes met een bepaalde afmeting die volledig in brand moeten staan?
Wie weet meer? Misschien dat zo'n 'officiële' test mij zou overtuigen...  ;)

Palmpie, dit vind ik nou eens een schitterende opmerking!

... er staat me iets bij over een piramide van ....

Als U niet weet hoe brandblussers worden getest in realiteit, dit om certificatie te bekomen, hoe kan U dan in godsnaam een discussie voeren?

Onze firma heeft haar eigen fabriek in Oost-Europa en voert dagelijks testen dergelijke testen, alsook met vetbranden uit.

Schitterend, gewoon schitterend!


Gast48368

  • Gast
Reactie #188 Gepost op: 8 oktober 2008, 21:54:14
brandblussertje dan  8) maar ben erg benieuwd naar de prijs/verhouding/........


tipje:  even rustig blijven ademhalen in een discussie voorkomt nare gezondheidsproblemen..... ;)


PinQY

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #189 Gepost op: 8 oktober 2008, 21:56:32
allez. een specialeke imv houten latjes.

Een blusser van 1KG met ons product in