Mayo tube

Auteur Topic: Mayo tube  (gelezen 32602 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #100 Gepost op: 11 maart 2004, 23:53:59
Onzin!
De vrijetijds EHBO-er moet geschoold zijn en de opdracht krijgen van een ter zake deskundig persoon (lees: arts, verloskundige of tandarts), anders mag hij voorbehouden handelingen nog steeds niet uitvoeren!
"Nee mevrouw, ik doe het niet beroepsmatig, maar het een vrijetijdsbesteding, dus ik ga U even....., want dat lijkt wel nodig. Niet dat ik er verstand van heb, maar het is mijn hobby."
Lees de definitie van eerste hulp er nog maar eens op na, en vraag je af wat dat woord "deskundige" in de definitie betekent

De wet BIG wordt te pas en te onpas aangehaald om aan te tonen dat EHBO-ers niet onder die wet vallen! Iedere Nederlander valt onder de wet BIG als het gaat om het uitvoeren van voorbehouden handelingen, dus ook de EHBO-er!
Lees er de discussies op dit forum nog maar eens op na!

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #101 Gepost op: 12 maart 2004, 08:47:33
Als je als ehv hulpt verleent aan een voor jou onbekend so wordt dat volgens mij inderdaad gezien als beroepsmatig handelen en mag je dus geen voorbehouden handelingen verrichten.
Als ehv is er ook geen sprake van verlengde-arm-constructie.

Anders is het als je voorbehouden handelingen bij bijv. familieleden verrichten. Het geven van injecties is daar een voorbeeld van. Dan is er geen sprake van beroepsmatig handelen en geen verlengde-arm-constructie.

Rader

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #102 Gepost op: 12 maart 2004, 09:25:06
Jos, het is heel gemakkelijk om onzin te roepen, maar ik mis de juridische onderbouwing. De tekst van het artikel lijkt me duidelijk, uiteraard is de WET BIG op zich wel op iedereen van toepssing, echter het verbod om de voorbehouden handelingen als vermeld in de artikelen 36 en 37 uit te voeren is alleen van toepassing op beroepsmatige handelingen buiten noodzaak. (art 35)

Als je mij kunt aangeven waar dit zelfde verbod voor leken in de wet BIG aangegeven is hoor ik het graag van je, maar laten we er voor waken om geen meningen of herhalingen van meningen te gebruiken, een discussie op basis van wetsteksten jurisprundentie en AMvB's etc is m.i. de enige manier om dit duidelijk boven water te krijgen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #103 Gepost op: 12 maart 2004, 09:30:31
Hoi

Jos ik snap Jacques zijn punt wel
als je het zo leest in de juridische context van het verhaal wordt er gesproken over beroepsmatig en een ehbo-er is niet beroepsmatig bezig.

Weet iemand dat? wat rader beschrijft , dat je dan als ehbo-er beroepsmatig bezig bent?

helm

• Gast
Reactie #104 Gepost op: 12 maart 2004, 09:35:02
Volgens mij is het zo dat, als een ehbo'er bij een evenement hulp verleent het beroepsmatig is.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #105 Gepost op: 12 maart 2004, 10:32:33
Volgens mij is het zo dat, als een ehbo'er bij een evenement hulp verleent het beroepsmatig is.

René, dit klinkt heel erg als een mening, laten we discussieren op basis van feiten (wetgeving etc), anders ontaardt het in een oeverloze discussie.

Geef svp aan was de juridische basis voor jouw standpunt.
Groeten

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #106 Gepost op: 12 maart 2004, 10:56:37
Wat is beroepsmatig ?
Volgens de Van Dale:

Beroepsmatig : beroepshalve -> uit hoofde van zijn beroep.
Beroep: bezigheid waarmee men normaliter de kost verdient.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 12 maart 2004, 11:03:56
Er zijn volgens mij nog een paar onduidelijkheden:

1 Is een gediplomeerd EHV een leek?

2 Een EHV tijdens een evenement is duidelijk beroepsmatig bezig. Hij is voor een bepaalde taak ingehuurd.
Een EHV die niet tijdens een evenement hulp verleent, bijv. een reanimatie op straat. Is die nu wel of niet beroepsmatig bezig.
Als het antwoord daarop ook ja is dan is de wet BIG van toepassing en mag hij/zij geen voorbehouden handelingen doen.

3 Rest nog één vraag mag een leek (niet gediplomeerd EHV) dan wel voorbehouden handelingen doen? Stel je hebt geen ehbo-diploma op zak, maar wel een mayo-tube en je loopt langs een bewusteloos so. Mag je die tube dan straffeloos inbrengen???

Rader

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #108 Gepost op: 12 maart 2004, 11:19:59
De term leek komt in de wet BIG niet voor, dus onnodig om daar een definitie in het kader van deze wet voor te zoeken. Een EHBO'er op een evenement is alleen beroepsmatig bezig indien deze bezigheden normaliter dienen tot het verwerven van zijn of haar inkomen (zie de definitie in het vorige artikel)

Maar wellicht een goed voorbeeld is het gebruik van de AED, het gaat hier om defibrilatie wat op zich een voorbehouden handeling is.
Minister de Geus gaf op 14 maart 2003 antwoord op kamervragen ten aanzien van het gebruik van de AED:

'Een BLS-geschoold persoon die tevens een cursus heeft gevolgd wat betreft het feitelijk toepassen van een automatische externe defibrillator is iemand die niet-professionele hulpverlening toepast. De handelingen die daarin zijn vervat vallen niet onder de reikwijdte van de wet BIG.

Let professioneel betekent beroepsmatig en zegt niets over de kwaliteit van de hulpverlening (professie = beroep). Ook hier wordt dus aanggeven dat de wet BIG niet van toepassing is als gevolg van het niet beroepsmatige karakter, terwijl de handeling op zich wanneer beroepsmatig uitgegevoerd wel onder de wet valt.

Er is m.i. geen enkele reden om aan te nemen dat het plaatsen van een mayo-tube door een daarin getrainde hulpverlener wel onder de wet zou vallen (als dat al eeb voorbehouden handeling zou zijn) terwijl cardioversie uitgevoerd m.b.v. een AED door de zelfde persoon daar niet onder valt

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #109 Gepost op: 12 maart 2004, 12:33:46
Jos, het is heel gemakkelijk om onzin te roepen, maar ik mis de juridische onderbouwing. De tekst van het artikel lijkt me duidelijk, uiteraard is de WET BIG op zich wel op iedereen van toepssing, echter het verbod om de voorbehouden handelingen als vermeld in de artikelen 36 en 37 uit te voeren is alleen van toepassing op beroepsmatige handelingen buiten noodzaak. (art 35)

Als je mij kunt aangeven waar dit zelfde verbod voor leken in de wet BIG aangegeven is hoor ik het graag van je, maar laten we er voor waken om geen meningen of herhalingen van meningen te gebruiken, een discussie op basis van wetsteksten jurisprundentie en AMvB's etc is m.i. de enige manier om dit duidelijk boven water te krijgen.
De wet BIG geldt voor iedere Nederlander! Zo simpel is het. De wet BIG regelt de voorbehouden handelingen die alleen mogen worden uitgevoerd door daartoe opgeleide personen. Afgezien van die voorbehouden handelingen mag elke Nederlander zich op het gebied van o.a. geneeskunde bewegen.
Als je bent opgeleid tot het uitvoeren van voorbehouden handelingen dan mag je die - mits aan enkele voorwaarden is voldaan - ook uitvoeren.
In noodgevallen mag/moet iedere Nederlander naar beste kunnen handelen, dus als die persoon voorbehouden handelingen beheerst, dan mag hij deze ook uitvoeren.

Ik raad eenieder aan om zich eens echt te verdiepen in de wet BIG. Begrippen als verlengde arm theorie zijn verouderd en bij de komst van de wet BIG overbodig geworden. Mantelzorg verlenen door b.v. iemand regelmatig insuline-injecties te geven gebeurt in opdracht van een arts enm kun je doen als je hiervoor bent geschoold.
Iets anders: de redenering die minister de Geus bv aangaf vorig jaar over handelingen die niet onder de reikwijdte van de wet BIG vallen gaat niet over de niet-professionele hulpverlening, maar over het gebruik van de AED.... Erg belangrijk verschil
Download de brochure Onder Voorbehoud van het ministerie op de volgende link:
www.minvws.nl/images/ondervbh_tcm10-16177.pdf