Mayo tube

Auteur Topic: Mayo tube  (gelezen 32918 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 20 oktober 2003, 23:56:35
ik heb nog eens navraag gedaan...
maar wij als ehbo-ers mogen het niet doen..
op het oog dat er nog best veel dingen mis kunnen gaan..
ook niet met een aanvulende opleiding..
met een inzet ben je een ehbo-er en dan moeten wij ons aan die regels houden..
als je op eigen houdje opereert en er gaat wat mis kan je voor de rechter verschijnen.....en dan heb je best wel een probleem als je een schade claem krijgt

ik heb het ook niet verzonnen..... :-[ ??? :'(

joost

• Gast
Reactie #41 Gepost op: 21 oktober 2003, 07:11:13
Sorry Ger...ik ga met Cristian en Jos mee.
Het is geen voorbehouden handeling en een EHBOer mag zown ding inbrengen MITS goed getraind. Ik heb het aan een leerling IC en aan een ambupleeg gevraagd en zeiden allebij hetzelfde.
Tuurlijk maak je kans iets te beschadigen..maar het slachtoffer is bewusteloos en alles is slap dus je maakt weinig kans om iets te beschadigen.

groetjes Joost

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #42 Gepost op: 21 oktober 2003, 07:42:50
ik heb nog eens navraag gedaan...
maar wij als ehbo-ers mogen het niet doen..
op het oog dat er nog best veel dingen mis kunnen gaan..
ook niet met een aanvulende opleiding..
met een inzet ben je een ehbo-er en dan moeten wij ons aan die regels houden..
als je op eigen houdje opereert en er gaat wat mis kan je voor de rechter verschijnen.....en dan heb je best wel een probleem als je een schade claem krijgt

ik heb het ook niet verzonnen..... :-[ ??? :'(
Gerrie,
twee vragen
1. bij wie heb je het nagevraagd en
2. wie heeft het "verzonnen" dat het niet mag

Anne

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #43 Gepost op: 21 oktober 2003, 08:18:52
Gister gehoord op de afdeling van het Rode Kruis! Dat er een bericht is uitgegegaan naar de besturen van de afdelingen met het verzoek de  nog aanwezige tubes te verwijderen uit de koffers. Volgens dit bericht was het een voorbehouden handeling volgens de wet BIG. Het blad (volgens mij heet het Kruispunt) wordt verspreid onder de bestuursleden van Rode Kruis afdelingen.
Groet Anne

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
Reactie #44 Gepost op: 21 oktober 2003, 08:46:09
Het wordt steeds minder duidelijk!
De wet BIG kent een aantal voorbehouden handelingen nl.:
heelkundige handelingen.
verloskundige handelingen. Ook de pre- en postnatale zorg valt hieronder;
het verrichten van endoscopieën;
het verrichten van katheterisaties;
het geven van injecties;
het verrichten van puncties
het onder narcose brengen;
gebruikmaken van radioactieve stoffen en ioniserende straling;
het verrichten van cardioversie (het geven van een stroomstoot door het hart om een hartritmestoornis op te heffen);
het toepassen van defibrillatie (het geven van een stroomstoot door het hart om een hartritmestoornis op te heffen);
het toepassen van elektroconvulsieve therapie (het geven van een stroomstoot door het hoofd van depressieve patiënten met het doel de klachten te verminderen);
steenvergruizing;
kunstmatige fertilisatie

Hier staat de mayotube niet bij!
Ook kent de wet het begrip risicovolle handelingen; handelingen als b.v. het geven van een klysma en het uitzuigen van de mond- en keelholte. Risicovolle handelingen mogen wel worden uitgevoerd mits goed opgeleid en de bekwaamheid op peil gehouden.
Wellicht doelt het RK daar op?!
Dan nog rest de vraag: is het inbrengen van de mayotube een risicovolle handeling? Naar mijn mening niet!

Anne

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #45 Gepost op: 21 oktober 2003, 08:56:49
In de uitleg kwam gister naar voren dat er wel risico aan verbonden was bij het inbrengen. Er werd geproken over verstikkingen bij verkeerd inbrengen kans op permanente schade aan de luchtweg.
Groet Anne

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
Reactie #46 Gepost op: 21 oktober 2003, 09:08:53
Dat risico bestaat alleen bij het ondeskundig (lees: blind) inbrengen van de mayotube. Dan nog lijkt mij een verstikking wel een heel vergezochte complicatie!

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 21 oktober 2003, 11:17:00
Heerlijk die Wet BIG. Kan je nog eens interessant mee doen! :-\
Bah, wat een gezeik. Ik snap niet dat een organisatie als het NRK zich niet beter laat informeren, of tenminste even op dit wonderschone forum kijken. ;)

Christian

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #48 Gepost op: 21 oktober 2003, 12:29:21
Ik hoorde laatst van iemand het verhaal dat zijn groep tijdens een cursus op het gebied van communicatie een tweetal opdrachten kreeg.

De eerste opdracht was om met de groep vast te stellen wat er met een aantal kreten bedoeld werd.
Dat kostte nog al wat tijd.

De tweede opdracht was om prioriteit aan de kreten toe te kennen. dat was met vijf minuten bekeken, omdat men inmiddels dezelfde taal was gaan spreken.

Maarten

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 21 oktober 2003, 12:56:43
voor iedereen die het nog niet snapt..

http://www.bigregister.nl/pdf/ondervbh.pdf

Het inbrengen van de een Mayo of Geudel tube is geen voorbehouden handeling. Intuberen is wel een voorbehouden handeling, Dit gaat voorbij de stembanden..

Jos heeft het duidelijk begrepen. Nu snap ik Gerrie opmerkingen best. Dat hoor ik op diverse plaatsen.. De sprookjes vliegen in het rond.. Dat een eigen organisatie eigen beleid voert in zake deze dingen dat is prima.
Dus als het Rode Kruis zegt dat iets niet mag, geld voor rode Kruis medewerkers dat Rode Kruis medewerkers iets niet mogen.. Van de Wet mag het wel, maar van het Rode Kruis niet.. prima.

Het zelfde in ziekenhuis, Daar zijn regels dat de ene functie wel iets mag en de ander functie niet.. Dat zijn ziekenhuis regels en lang niet altijd wettelijke of algemeen geldende regels.

De fout word snel gemaakt om te zeggen dat Rode Kruis iets niet mag dat dan geld voor alle EHBO-ers.. Dat is dus klink klare onzin.

Mayo-Tube inbrengen valt daarin in het zelfde categorie als Ballonbeademing, zuurstof toedienen etc. Mits je goed getraind bent (bijvoorkeur aantoonbaar en internationaal geaccepteerd) mag of sterker nog dan moet je die handelingen doen..