Mayo tube

Auteur Topic: Mayo tube  (gelezen 32570 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #70 Gepost op: 25 oktober 2003, 05:45:09
Daar is de BIG wet heel helder over!
Onbekwaam is onbevoegd.

Als je niet bekwaam bent mag je geen enkele handeling uitvoeren, doe je dat toch en kan e.e.a. bewezen worden, dan hang je.
De nuancering ligt toch even anders.....
Bekwaamheid krijg je door:
1. theoretische scholing en
2. praktische ervaring
Bevoegd ben je na een opdracht van arts, tandarts of verloskundige (een zelfstandig bevoegde = iemand die volgens de wet BIG de betreffende handeling zelf mag uitvoeren).

Als je in noodgevallen zonder opdracht  een handeling uitvoert waarin je theoretisch bent geschoold, ben je formeel wel bekwaam maar niet bevoegd. Als je dan schade aan het slachtoffer toebrengt, dan zal in een eventuele rechtzaak gekeken worden naar de omstandigheden. En ja, ook dan kun je worden veroordeeld....

In de praktijk betekent dat de niet-beroepsmatige hulpverlener (EHBO-er) in noodgevallen geen voorbehouden handelingen mag uitoefenen, omdat hij/zij daarin niet theoretisch is geschoold.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 27 oktober 2003, 11:29:57

ik wijk even van het paadje van het onderwerp, want ik begrijp je punt 2 niet!
Ik denk niet dat in nood iedereen een voorbehouden handeling mag uitvoeren.
bijv. als er een nood situatie zich voor doet en er moet
bijv. een scopie gedaan worden, mag en kan ik dat niet doen (misschien ver gezocht), Ik weet hoe zo'n ding er uit ziet, ik weet hoe het er van binnen uit ziet, maar ik mis de kennis en kunde en in zo'n situatie kan je denk ik niet spreken dat je de patiënt echt help ( ja , om zeep)

ben benieuwd!!  groetjes

Het voorbeeld wat je aanhaalt is wat vergezocht.., Maar de BIG-wet en toelichting daarop zegt het zelf. In noodgevallen mag je "alle handelingen, inclusief de voorbehoudende handelingen" doen die nodig zijn om levens te redden... Dit geld trouwens in bij actuele incidenten. (Dus niet op Macro-niveau.), Diverse voorbeelden staan in de toelichting daarover.

Het bekende en dramitische voorbeeld van een noodconiotomie met de parker-pen in een vliegtuig boven de atlantische ocean om  een vrij luchtweg te krijgen is toegestaan om door iedereen die techniek beheerst.
Natuurlijk kan je wel in uiterste situatie je daarvoor moeten verantwoorden voor de rechter of inspectie..

Een ander voorbeeld is om te mogen reanimeren, behoef je niet bekwaam of bevoegd te zijn, dat mag iedereen (Je hoeft dus geen reanimatiediploma te hebben)en je word zelfs niet vervolgd als je het helemaal verkeerd doet.. Dus bijvoorbeeld drukken op de rug en zwaaien met de armen is volgens de "WET" nog steeds goed.. ;-)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #72 Gepost op: 27 oktober 2003, 11:35:18
Het voorbeeld wat je aanhaalt is wat vergezocht.., Maar de BIG-wet en toelichting daarop zegt het zelf. In noodgevallen mag je "alle handelingen, inclusief de voorbehoudende handelingen" doen die nodig zijn om levens te redden... Dit geld trouwens in bij actuele incidenten. (Dus niet op Macro-niveau.), Diverse voorbeelden staan in de toelichting daarover.

Het bekende en dramitische voorbeeld van een noodconiotomie met de parker-pen in een vliegtuig boven de atlantische ocean om  een vrij luchtweg te krijgen is toegestaan om door iedereen die techniek beheerst.
Natuurlijk kan je wel in uiterste situatie je daarvoor moeten verantwoorden voor de rechter of inspectie..

Een ander voorbeeld is om te mogen reanimeren, behoef je niet bekwaam of bevoegd te zijn, dat mag iedereen (Je hoeft dus geen reanimatiediploma te hebben)en je word zelfs niet vervolgd als je het helemaal verkeerd doet.. Dus bijvoorbeeld drukken op de rug en zwaaien met de armen is volgens de "WET" nog steeds goed.. ;-)
dus als ik het goed begrijp zeg jij,je hoeft geen reanimatiediploma te halen.En heb ik dus voor jan met de korte achternaam mijn aantekening behaald

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 27 oktober 2003, 13:18:13
Voor dat je mijn verkeerd begrijpt .

Iedereen die van TV heeft gezien dat je op de borst moet drukken en op de mond moet blazen (en niet andersom ;D )kan reanimeren en moet dat maar doen.

Dat wil niet zeggen dat niet effectiever kan. Daarvoor volg je een training en zorg je dat je daarin getraind en vaardig blijft..
Maar als je diploma of certificaatje is verlopen wilt dat niet zeggen dat je niet meer mag reanimeren. In noodsituaties moet je nog steeds dat doen wat je geleerd is. Ook al heb je geen geldig reanimatiebewijs..

Maar dit uitstapje gaat wel af van het onderwerp Mayo-tube..

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 27 oktober 2003, 18:44:11
En heb ik dus voor jan met de korte achternaam mijn aantekening behaald

Je hebt niet voor niets je aantekening. Het is altijd fijn om iemand goed te reanimeren, zeker als hij/zij het overleefd. Daarnaast is het ook niet verkeerd om voor jezelf te weten dat je voldoende oefening heb gehad, dus het goed zou moeten kunnen.

En Ademap: je hebt gelijk: we dwalen weer wat af, maar ja... 8)

Christian

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 27 oktober 2003, 22:20:23
Ik gaf al expres aan dat mijn voorbeeld ver gezocht is, ik wilde alleen maar aangeven dat hier veel "gevaren"in schuilen. Het gegeven dat iedereen  de gehele BIG lijst zomaar in "nood"mag toepassen, want daar lijkt het zo op, of begrijp ik het verkeerd.

Ik zal dus geen handelingen uitvoeren in nood, waar ik niet bekwaam in ben (dus geen incisisie om een luchtweg te openen)ondanks de nodige kennis die ik de afgelopen jaren opgedaan heb, dan maar BLS

maar als ik dan weer pas hoor dat bij een reanimatie omstanders helemaal niets hebben gedaan, blijft het voor mij mysterie!

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #76 Gepost op: 28 oktober 2003, 01:22:47
Je zegt het zelf heel juist, je voert geen voorbehouden handelingen uit als je niet bekwaam bent.

En dat is ook datgene wat de BIG wet zegt.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 28 oktober 2003, 10:48:10
Precies dat bedoel ik ook,

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 29 oktober 2003, 15:21:39
Daarom is de uitzondering ook gemaakt in uitzonderlijke noodsituaties die levensbedreigend zijn..

De Mayotube, Ballonbeademing mag iedereen die bekwaam is, om die term maar eens te gebruiken, doen wat nodig is..

Maar we vallen in herhaling..

joost

• Gast
Reactie #79 Gepost op: 29 oktober 2003, 15:56:10
Ik ben blij dat je het zelf zegt. Die BEKWAAM zijn....EHVers zijn niet bekwaam met bijvoorbeeld ballonbeademing,zuurstof.
De mayotube daarin tegen is een twijfelgevalletje of het wel of niet mag. Ik heb een hoop verschillende meningen gehoord. De ene zegt..dan ben je niet meer met EHBO bezig..de ander zegt dat het geweldig is voor EHVers om in je koffer te hebben. Ik weet het onderand niet meer. Ik blijf in het midden tot het duiderlijk is of het wel of niet mag.

groetjes joost