Mayo tube

Auteur Topic: Mayo tube  (gelezen 33592 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #80 Gepost op: 29 oktober 2003, 16:03:22
Elke EHV-er kan zich handelingen eigen maken. De EHV-vereniging kan in aanvullende lessen de leden bijscholen.
En een van de eerste dingen die je in zo'n aanvullende les kunt leren is het aanbrengen van een  mayo-tube..

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #81 Gepost op: 29 oktober 2003, 18:22:47
Er wordt in kringetjes rondgedraaid.

Misschien wordt het tijd dat ingezien wordt dat "de EHV'er" niet bestaat.

Ik heb afgelopen week een oefening gedraaid in werk diagnoses (= "nagaan wat er gebeurd / wat het slachtoffer mankeert") stellen.

Dat gebeurde in een groep varierend van een "volwas" EHBO'er tot een EHBO'er met een hoop extra kennis/ervaring op allerlei gebied.

Het zal duidelijk zijn, dat de conclusies dit verschil duidelijk lieten zien.

joost

• Gast
Reactie #82 Gepost op: 29 oktober 2003, 19:20:10
De EHVer bestaat niet ? Ik dacht dat we van naam veranderd waren. Van EHBOer naar EHVer of eerste hulpverlener . Of heb ik dat verkeerd ?

groetjes joost

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 29 oktober 2003, 22:54:11
Je begrijpt het verkeerd, Joost.
Het klopt, EHBOers zijn EHVers geworden, maar wat Maarten (EHBOer) bedoeld is dat er niet echt een standaard EHVer bestaat, omdat er diversen zijn met veel ervaring of extra opleidingen.
Dus: de ene EHVer kan heel goed een mayo tube inbrengen en de ander niet.

Chistian

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #84 Gepost op: 30 oktober 2003, 00:34:37
Uitstekende analyse en "what is in a name" heeft ooit een, nu iets minder, bekende mens gezegd.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #85 Gepost op: 30 oktober 2003, 11:23:49
Dus eerste hulpverleners zijn geen eenheidsworst ,

http://www.hulpverlening.net/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=1524;start=60

Misschien moeten we daar dit deel van de discussie voeren.. En de rest weer over de Mayo-tube laten gaan..

joost

• Gast
Reactie #86 Gepost op: 30 oktober 2003, 13:29:27
Okeej ! tnx voor de info christian en maarten .

groetjes

Dutchy_medic

• Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
  • Fervent aanhanger van de KISS-regel
Reactie #87 Gepost op: 23 januari 2004, 21:30:15
Beste Allemaal,

Voordat we wederom verzanden in een oeverloze discussie over de wet BIG het volgende:

De wet BIG geldt voor beroepsbeoefenaren die werkzaamheden uitvoeren op het gebied van de individuele gezondheidszorg.

Met andere woorden: mits je niet op beroepsmatige wijze EHBO verleent geldt de wet BIG niet.

Belangrijker dan de wet BIG, is datgene wat iedere hulpverlener weten.

Gebruik je gezonde verstand, doe wat je kunt en vooral niet wat je denkt te moeten kunnen. Hulpmiddelen te over maar of ze nu écht noodzakelijk zijn?

Danny Ubachs
Verpleegkundige TNCC/IC
Docent EHBO
Verpleegkundig docent BLS/AED
Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat er nog veel te leren valt.

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #88 Gepost op: 24 januari 2004, 00:28:17
Beste Allemaal,

Voordat we wederom verzanden in een oeverloze discussie over de wet BIG het volgende:

De wet BIG geldt voor beroepsbeoefenaren die werkzaamheden uitvoeren op het gebied van de individuele gezondheidszorg.

Met andere woorden: mits je niet op beroepsmatige wijze EHBO verleent geldt de wet BIG niet.

Belangrijker dan de wet BIG, is datgene wat iedere hulpverlener weten.

Gebruik je gezonde verstand, doe wat je kunt en vooral niet wat je denkt te moeten kunnen. Hulpmiddelen te over maar of ze nu écht noodzakelijk zijn?

Danny Ubachs
Verpleegkundige TNCC/IC
Docent EHBO
Verpleegkundig docent BLS/AED
Danny, in deze thread is al verschillende malen duidelijk aangegeven dat de wet BIG geldt voor iedere Nederlander als het gaat om het uitvoeren van voorbehouden handelingen, dus ook voor de EHBO-er!!!

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #89 Gepost op: 24 januari 2004, 19:55:32
Jos, je hebt volkomen gelijk...

Maar de BIG-wet is irrellevant omdat het plaatsen van een Mayo-tube geen voorbehouden handeling is...

En ja, het is een skill die je wel moet beheersen..
Dus niet geschikt voor elke eerste hulpverlener... Maar voor bepaalde groepen kan het aanvullende skill zijn..