Emissie gevaarlijke stof (GRIP 2) - Spijkenisse 04-04-2007

Auteur Topic: Emissie gevaarlijke stof (GRIP 2) - Spijkenisse 04-04-2007  (gelezen 7956 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #20 Gepost op: 4 april 2007, 17:08:58
[img]http://img53.imageshack.us/img53/2305/dscf6598up4.jpg[/im

Tevens staat de foto ook op NU.nl bij het bericht Wit poeder neegedaald in Spijkenisse.

Waar blijven de rest van de foto's ?  ::) ::) :P


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #21 Gepost op: 4 april 2007, 17:09:46
Eerst ff inladen grapjas! ;D


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #22 Gepost op: 4 april 2007, 17:10:55
Eerst ff inladen grapjas! ;D

*zucht* qua snelheid onverbeterllijk  :| ;D ;D

Hou ons/mij niet langer in spanning.... ;D


Ferrari_F50

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 4 april 2007, 18:31:55
De RTL TV wagen van binnen:



De stof duidelijk zichtbaar op auto's:



RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #24 Gepost op: 4 april 2007, 19:02:54
Zo ziet mijn auto er ook regelmatig uit; zeker na zo'n buitje met Sahara-zand.  :-\ :-X

Witte stof bestaat uit aluminiumoxide zand
DEN HAAG - Het witte poeder dat woensdag in Spijkenisse neerkwam, bevat onder andere aluminiumoxide. Dat meldde een woordvoerder van Shell woensdag. Deze stof kan bij aanraking en inademing irritaties veroorzaken maar is verder niet gevaarlijk.
Uit onderzoek van de milieudienst DCMR is gebleken dat het poeder voornamelijk uit zand bestaat. Volgens de zegsman van Shell wordt de stof gebruikt als zogenoemde katalisator waarmee bepaalde chemische processen worden versneld.

Stroom
Doordat woensdagochtend de stroom uitviel, kwamen enkele fabrieken van Shell Nederland Raffinaderij in het industriegebied Vondelingenplaat stil te liggen. De fabrieken werden snel daarna weer opgestart. Of de stof is vrijgekomen bij het stilvallen of het opstarten is volgens de woordvoerder niet bekend.

Kosten
Shell zal de eventuele kosten vergoeden voor het schoonmaken van de plaatsen in Spijkenisse waar het stof neerkwam, aldus de zegsman. "Wij nemen onze verantwoordelijkheid." Hij noemt het vervelend dat er zoveel onrust is ontstaan doordat in de eerste berichten "iemand het woord kankerverwekkend heeft gebruikt."
De politie meldde dat enkele mensen met geïrriteerde ogen zich bij het Ruwaard van Putten Ziekenhuis hebben gemeld. De hulpdiensten adviseren om, in geval van aanraking met de stof, de huid te wassen. Ook kleding die met de stof in aanraking is geweest, moet worden gewassen en niet worden uitgeklopt.

Auto's niet wassen
De hulpdiensten raden auto-eigenaren aan hun auto's die bedekt zijn met een dun laagje van de substantie nog niet schoon te maken. "Het onderzoek van DCMR naar de stof moet eerst definitief zijn afgerond, voordat duidelijk is hoe alles moet worden schoongemaakt."
De hulpdiensten kwamen woensdag pas in actie toen bewoners uit Spijkenisse-Noord alarm sloegen over een hoeveelheid stof die zij op straat en op auto's aantroffen. In eerste instantie repten de politie en brandweer dat het om een giftige substantie zou gaan en gaven het advies ramen en deuren te sluiten. De politie noemde eerdere berichten dat het om een kankerverwekkende stof zou gaan, zeer voorbarig.
www.nu.nl


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #25 Gepost op: 4 april 2007, 19:04:02
ik dacht dat het veel erger was :P
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Ferrari_F50

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 4 april 2007, 19:19:42
Zo ziet mijn auto er ook regelmatig uit; zeker na zo'n buitje met Sahara-zand.  :-\ :-X

Alleen was je dit zand/stof er niet zo makkelijk vanaf. Sprak met een buurtbewoner en die was al drie keer naar de wasstraat gereden maar het zag er nog hetzelfde uit zoals ze in de morgen haar auto aantrof. Hulpdiensten raden de automobilisten aan om niet hun auto te wassen! Het spul blijft namelijk gewoon zitten omdat het niet vermengbaar met water is. DCMR is momenteel bezig te bekijken hoe ze de stof weg kunnen krijgen.

Ik weet niet of jullie het nieuwsbericht hebben gezien op RTL4. Daar kwam m'n nicht een tijd lang in beeld, toen ze haar auto stond te wassen. Maar dat werd pas te laat afgeraden. De bewoners zijn overigens ook boos op de gemeente over de trage inlichting die ze hebben gekregen.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #27 Gepost op: 4 april 2007, 20:37:38
Ik was vanmiddag te gast bij de VR-training (CoPI) voor HSL/Betuweroute in Pernis. Tijdens de lunch gingen de eerste pagers en telefoontjes. Toen werd het de tien kleine n..... ::)


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #28 Gepost op: 4 april 2007, 20:52:00
DCMR is op het moment nog bezig met onder andere monsters nemen  ;)


Ferrari_F50

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 4 april 2007, 21:28:54
Het is wel goed van de Shell dat ze alle kosten van de wasstraat betalen. Nu maar hopen dat het van de auto's afgaat. Het ziet er echt niet uit. Vanmorgen heeft het er nog erger uitgezien. Gelukkig woon ik in een andere wijk van Spijkenisse. Ik zie alleen die grote pijp van de Shell Pernis, gelukkig stond de wind anders.