Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 172603 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #180 Gepost op: 23 mei 2010, 01:28:00
het is uiteraard onmogelijk om zomaar ergens als 14-jarig kind een perskaart te krijgen.

Mwah.. Als je naast het 'gewone leven' erg actief bent in de (hulpverlenings)fotografie-wereld, kan ik me voorstellen dat je een perskaart kunt krijgen van de organisatie waar je voor werkt. Stel dat je aan een bepaalde 112-site levert, maak je een kaartje met een logo, een foto en wat informatie, zoals in het verhaal van Hunter. Dan heb je toch al een perskaart, of begrijp ik het nu verkeerd?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

Martijn de Vries

• Senior gebruiker
Reactie #181 Gepost op: 23 mei 2010, 02:22:28
Als je werkzaam bent voor een medium (geen Jomanda) of een omroep, dus bijvoorbeeld voor een lokale krant dan zou je wellicht van hun een perskaart kunnen krijgen. Uiteraard moet je dan wel regelmatig foto's leveren, waarmee je al aangetoond hebt dat een perskaart voor jou meerwaarde heeft.

Of je bakt zelf iets in elkaar. Voor wat betreft fotograferen ben ik al een paar jaar met pensioen, maar toen ik jaren terug elk incident op de gevoelige plaat trachtte vast te leggen liep ik uiteraard ook regelmatig vast op het befaamde lintje. Vervolgens ben ik mezelf een beetje gaan uitleven in Photoshop en heb een kaart gemaakt met daarop groot PERS, mijn foto en de bedrijven (en media) alwaar ik geregeld foto's aan leverde. Geloof me of niet en verwerp het maar als je wilt, maar er stond zelfs een politielogo op omdat er af en toe een foto van mij in het Algemeen Politieblad (APB) stond. Tig agenten in de meest uiteenlopende rangen hebben deze kaart onder ogen gekregen en 9 van de 10 keer werd ik gewoon toegelaten onder de gebruikelijke regels (niet in de weg lopen, etc).

Tip; laat zoiets afdrukken als foto (opsturen naar Kruidvat, HEMA, etc), netjes uitsnijden en laten plastificeren. Hoe professioneler zo'n kaart oogt, hoe groter de kans dat je toegelaten wordt, het is immers je visitekaartje...

Het politie logo mag je niet gebruiken. Daarnaast heeft dit tegenwoordig weinig zin.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #182 Gepost op: 23 mei 2010, 02:23:42
Stel dat je aan een bepaalde 112-site levert, maak je een kaartje met een logo, een foto en wat informatie, zoals in het verhaal van Hunter. Dan heb je toch al een perskaart, of begrijp ik het nu verkeerd?

Een perskaart is natuurlijk een groot woord. Iedereen kan zich wel "pers" noemen. Als je een brandweerpak weet te bemachtigen, ben je dan automatisch brandweerman? Wat ik al zei, het is een soort visitekaartje. Hoe professioneler dat oogt, hoe meer kans je maakt. Communicatieve vaardigheden spelen natuurlijk ook een rol, want zo'n handgemaakt kaartje is niet per definitie een toegangsbewijs ;)

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #183 Gepost op: 23 mei 2010, 02:26:32
Het politie logo mag je niet gebruiken. Daarnaast heeft dit tegenwoordig weinig zin.

Daarom schreef ik al "verwerp het maar als je wilt". Je mag ook niet door rood rijden, weinig agenten die dat onbestraft laten.
Honderden agenten hebben mijn kaart onder de neus gehad en toch grappig dat niemand er problemen mee had :)
Hangt er natuurlijk ook vanaf op welke manier het gebruikt wordt, aangezien de nadruk meer lag op het blad dan op de politie ;)

Los daarvan, ik gebruik hem toch niet meer, weet niet eens onder welke berg stof mijn camera ligt ;)

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #184 Gepost op: 23 mei 2010, 10:57:36
Mwah.. Als je naast het 'gewone leven' erg actief bent in de (hulpverlenings)fotografie-wereld, kan ik me voorstellen dat je een perskaart kunt krijgen van de organisatie waar je voor werkt. Stel dat je aan een bepaalde 112-site levert, maak je een kaartje met een logo, een foto en wat informatie, zoals in het verhaal van Hunter. Dan heb je toch al een perskaart, of begrijp ik het nu verkeerd?

Dat is geen perskaart, maar een zelf in elkaar geflanst kaartje waarop staat voor wat je "werkzaam" bent.

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #185 Gepost op: 23 mei 2010, 11:02:31
Dat is geen perskaart, maar een zelf in elkaar geflanst kaartje waarop staat voor wat je "werkzaam" bent.

Dat is toch de definitie van 'perskaart', of je het nou van je werkgever krijgt of dat je het zelf maakt..?

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #186 Gepost op: 23 mei 2010, 11:08:53
Dat is toch de definitie van 'perskaart', of je het nou van je werkgever krijgt of dat je het zelf maakt..?

Ik neem aan dat je het verschil ziet tussen een politieperskaart en een 14-jarige die voor zijn 112-website een pasje in elkaar flanst.
Als jij dat allebei een perskaart wilt noemen omdat het onder dezelfde definitie valt prima, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel...

Brambd

• Senior gebruiker
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #187 Gepost op: 23 mei 2010, 12:05:28
ik heb sinds vorige week ook een kaart. Pasfoto, naam, geldigheid, de naam van het lokale krantje waarvoor ik lever en nog wat kleine dingen. Ik zie dit niet als toegangsbewijs maar meer een kaartje dat ik kan bevestigen dat ik echt voor een krantje fotografeer. Ik kan wel gaan lullen als brugman maar vaak bereik je dan nog niks omdat je het niet kan aantonen. Nu kan ik dat wel en lukt het niet om wat verder te komen dan is dat heel erg pech hebben :) ;)

Alwin

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • Fotograaf en EHBO er
    • aw foto
Reactie #188 Gepost op: 23 mei 2010, 12:06:25
Tegenwoordig werkt een titelperskaart ook aardig. Heb er zelf ook een tijdje eentje gebruikt. Maar het is veelbelangrijker dat de hulpdiensten je kennen. Berijk je veel meer mee. Dus niet in de weg lopen, en zo nu en dan als het mogelijk is een praatje maken.

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #189 Gepost op: 23 mei 2010, 12:27:24
Ik neem aan dat je het verschil ziet tussen een politieperskaart en een 14-jarige die voor zijn 112-website een pasje in elkaar flanst.
Als jij dat allebei een perskaart wilt noemen omdat het onder dezelfde definitie valt prima, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel...

Natuurlijk begrijp ik wat je bedoelt, maar het gaat hier om een perskaart. De jongen vraagt of hij dat kan maken of krijgen, het antwoord is ja. Natuurlijk is dat heel wat anders dan een politieperskaart ;)