De PPK is geen vrijbrief voor dit soort dingen. Het probleem is dat veel PPK-houders weinig ongevallen doen en daardoor de bestaande mores te weinig kennen. Maar je kan het net zo goed omdraaien en hetzelfde zeggen over amateurfotografen.
Met de houding die je hier ten toon spreid ben je bezig om mensen de bijstand in te werken.
Als beroeps is het lastig om je boterham te verdienen als je op moet boksen tegen amateurs die zonder economische afweging en met een teveel aan tijd en geld valse concurrentie leveren. Als je van mening bent dat de beroeps vaker aanwezig moeten zijn moet je juist niet je foto aan de media verkopen. Daarnaast wordt de valse concurrentie nog versterkt door het feit dat veel amateurs hun foto's gratis weggeven zolang hun naam er maar bij staat.
En het zal niet voor het eerst zijn dat een beroeps zijn werk niet goed kan doen omdat er te veel amateurfotografen staan.
Dat ben ik grotendeels met je eens, maar ik heb in het verleden meer last gehad van amateurs die het verpesten dan van beroeps.
Kortom, sommige PPK-houders doen het niet goed, maar je kan de zaak net zo goed omdraaien ;-)
Ik zeg ook niet dat de hobbyfotografen heilig zijn. In tegendeel, daar zitten ook mensen bij die de normen van fatsoen met de regelmaat van de klok overtreden. Wat ik wilde zeggen is dat ook onder de PPK houders mensen zitten die niet weten hoe het hoort, maar wel met de kaart staan te zwaaien (letterlijk).
Wat je opmerking aangaande het "in de bijstand helpen" betreft, ben ik het niet met je eens.
Ook ik heb een baan naast mijn hobby, en maak de foto's in de tijd dat ik niet werk. Ja, ik kom er 's nachts mijn bed voor uit.
Als fotograaf die zijn geld moet/wil verdienen met het maken van (ondermeer) incidentfotografie, weet je dat je niet alleen tijdens kantooruren op pad kunt. Incidenten laten zich niet plannen. Je zult er dus ook in de nacht uit moeten als er een container in brand staat. Dat kan nl uitlopen op een grotere brand. Als je afwacht tot er een persalarm uitgaat voor een uit de handgelopen schoorsteenbrand, ben je te laat. Dan zijn de "hobbyboeren" je voor.
Zorg als beroeps dat je je kunt onderscheiden van de 112cowboys. Je kunt toch zeker betere foto's leveren? Je hebt connecties, een PPK, en betere apparatuur tot je beschikking. Dan moet je een skooterpuber toch kunnen "verslaan"?
Gratis lever ik niets, ik heb ook mijn onkosten en dan zal ik zeker gratis gaan leveren zeker en de krant er aan kunnen verdienen. Dus wat dat betreft kun je me niet op de hoop gooien die aan broodroof doet.
Volgens mij draai je nl de zaken om. Ik moet niet minder vaak aanwezig zijn, de beroeps moet minder vaak in zijn warme bed blijven liggen.