Dat is appelen met peren vergelijken.
Ik zal je even helpen herinneren wat je in die discussie zelf verkondigde,. Om je nog extra te helpen heb ik de relevante zinnen dik gedrukt en zelfs onderstreept voor je, waarin je notabene zelf zegt dat er geen verschil is tussen pers en hobbyfilmers. Waarom je nu plotseling een bord voor je kop hebt is mij een raadsel. Of je doet het er om, maar dan ben ik ook meteen klaar met je.
Grondwet Artikel 7.1?Je moet als agent wel heel sterk in je schoenen staan wil je de grondwet negeren. Probeer het bij mij en je hebt meteen een klacht aan je broek. Als je op basis van het APV fotografen wilt wegsturen dan zet je de deur open voor iedereen om door het maken van kabaal de persvrijheid om zeep te helpen. Het is eerder andersom: Als agent moet je óók de persvrijheid beschermen. Ergo, zorgen dat de pers zijn werk kan doen.
Dat verschil is er zeker. Alleen in de wet niet. Moet je daar blij mee zijn? Ik kan me voorstellen van niet, maar we zullen het er mee moeten doen.
Dis je bent tegen de politieperskaart, maar je vraagt er wel eentje aan?
Ow ja ben ik tegen de politieperskaart? Heb ik dat gezegd?
Dat doet me denken aan de hoofdredacteur van een plaatselijk radiostation. Die vond de politieperskaart ook maar onzin. Maar toen hij in dienst kwam bij een medium liep hij er te pas en te onpas mee te pronken ;-)
Daar hebben hen die onnodig veel waarde toekennen aan de perskaart ook vaak last van. Maar je moet ook wat als nergens anders uit blijkt dat je journalistiek bedrijft.
De vrije nieuwsgaring is gediend bij toegang van de pers. Daarom is er de politieperskaart gekomen. De regels stammen uit de tijd dat er nog geen 112-fotografen bestonden. Zoals eerder gezegd ben ik er niet op tegen als als er een mediaregelingenkaart ala Haaglanden wordt gebruikt als tussenoplossing.
Er is in het verleden juist veel commentaar geweest op de Stichting Politieperskaart omdat deze de kaart te makkelijk uitgaf. En dus zijn ze weer wat strenger geworden. Daarnaast waren er handige henkies die hun ppk-rellenkaart uitleenden aan anderen. Dat feest gaat per 1 januari overigens niet meer op.
Nou ja een van de redenen waarom de St. PPk die waarschijnlijk kaarten zo makkelijk weggeeft is omdat ze dus geen autoriteit is (en ook niet wilt zijn of voordoen als) die bepaald wie pers is en wie niet. Dat zou immers een ondermijning van die persvrijheid zijn.
Uiteraard gaat de beroepsgroep lopen piepen, want dat betekent meer concurrenten voor hun en dat is niet in hun belang. De persvrijheid is er met de jaren alleen maar op vooruit gegaan of in positie verstevigd.
En hoe kan men zich bij een agent kenbaar maken als pers? Juist ja, door de politieperskaart of, zoals in jouw geval, middels de mediaregelingenkaart ;-)
Ja of mondeling of zoals ik al meerdere malen zei welke kaart dan ook waar uit iemand kan opmaken dat je pers bent, want de PPK noch de mediaregelingenkaart hebben enige juridische status. Een agent zal alleen veronderstellen dat je dan op zijn minst iets van een perskaart moet hebben en daarom vragen (als de camera oid al niet overtuigend is geweest), want een agent laat zich uiteraard ook niet voor een gat vangen. ;-) Valt t kwartje?
Dat blijft altijd een subjectief gegeven. Maar in het verleden is gevaar meerdere keren op onjuiste gronden aangevoerd. En dan kan de politieperskaart soms helpen.
Subjectief of niet, het is het woord van de agent tegen die van jou. Mag jij raden wie aan het kortste eind trekt. Aan je PPK of het gegeven dat je van de pers bent heb je dan weinig. Strafrecht geldt voor iedereen.
Er zijn mensen die geen inkomen genereren met hun foto's/video maar er toch al jaren lang tijd en eniergie insteken. Geen probleem, zolang de beroepspers maar haar werk kan doen.
Je kan dus weinig rechten ontlenen of aan anderen ontnemen omdat je, je beroepsmatig beroept op de vrijheid van nieuwsgaring of persvrijheid. Dat recht is dus voor iedereen. Het is namelijk een grondrecht en geen bepaalde bevoegdheid. Daar draait het dus allemaal om. De PPK is een kaart die volgens haar eigen statuten alleen aan beroepsmatige journalisten verstrekt kan/mag worden. Dat zou een beperking van de grondwet zijn en is ook niet het doel van de PPK omdat ze dan de persvrijheid ondermijnt, vandaar zeer waarschijnlijk dat ze de eisen niet zo nauw nemen en de ppk makkelijk uitdelen.
Uitgezonderd grote incidenten is er meestal geen reden om met meerdere mensen met dezelfde functie van één medium te komen. Maar als je al bezwaar hebt tegen de regulering middels de politieperskaart kan je dit slecht tegen gaan.
Nee dat reguleert zichzelf wel, daar maak ik mij niet zo heel druk om. Als je je tijd steeds investeert om dezelfde foto's of video's te maken als je collega's dan spaar je na een verloop van tijd ook wel je benzine en/of tijd en ga je het beter afstemmen. Wat ik meer zie zijn de wat minder serieuze figuren die een of andere site opzetten, twitter vol tweeten met vaak (on)juiste of veels te voorbarige informatie (vaak minderjarig), voor mijn idee vooral voor de sensatiezucht doen wat ze doen en feitelijk ook hun recht hebben, maar gewoon niks toevoegen niet qua informatie of beeldmateriaal.
En de wijze waarom jij stelt dat iedereen maar binnen het lint moet kunnen is een grotere ondermijning van de persvrijheid. Daarom dus de politieperskaart/mediaregelingenperskaart.
Het is niet voor iedereen toegankelijk. Het is voor iedereen toegankelijk die beweert aan nieuwsgaring te doen en zich beroept op de persvrijheid. Of hij/zij dat ook daadwerkelijk doet, doet er eigenlijk niet veel toe.
Op die manier de persvrijheid beperken is nog erger. De grondwet geldt voor iedereen en niet pas na aanvraag van een pasje, hoe makkelijk je dat pasje ook kan krijgen.
Maar je vind het wel verantwoord om televisiezenders toegang met hun straalwagen te ontzeggen?
Ik zou niet weten waarom die straalwagen perse binnen de afzetting zou moeten? De pers wordt niet gehinderd in zijn vrijheid als ze wat meer werk moet verzetten of 100 meter extra moet lopen. Ik zie het ook zelden trouwens.
Maar het is vreemd dat je nu een dunne lijn ziet terwijl je eerder de hele regeling verwierp en het had over onderonsjes en willekeur ;-)
De dunne lijn zit hem in het feit dat als de PPK een te hoge drempel wordt (bv. door hoge eisen) dit een beperking is van de grondwet. En aan de andere kant als je niks reguleert er makkelijk misbruik gemaakt kan worden, wat het vertrouwen van de overheden in de pers kan ondermijnen, met als gevolg dat de overheden goede gronden krijgen om de pers te beperken met haar nieuwsgaring. Eveneens een beperking van je recht.
In de praktijk is er niet zoveel sprake van willekeur of onderonsjes. Omdat de kaarten makkelijk worden weggeven en de afdeling Voorlichting van Haaglanden bv ook weet dat het recht niet alleen beperkt is tot de houders van de PPK en dus met de mediaregeling hierin faciliteert.
Het wordt willekeur en onderonsjes op het moment dat er een te grote drempel wordt opgeworpen wat in de praktijk alleen zou betekenen dat alleen de (fulltime) beroepsgroep de mogelijkheid krijgt om haar recht uit te oefenen. Zou niet zo gek zijn want aan de St. PPk zijn alleen maar beroepsverenigingen gelieerd.
Ik heb het niet over de lokale sportvereniging (die zien je graag komen) maar over (inter)nationale wedstrijden.
Dat zijn commerciële (buitenlandse) organisaties of wat dan ook, die hebben niet dezelfde verplichtingen als overheden. Die mogen zelf bepalen wie ze toelaten en wie niet, net zoals jij thuis.
Nee, maar je komt zelf met dit verhaal aan. Dan mogen wij er toch naar vragen? En Hunter heeft gelijk als hij zegt dat een fotograaf kan fotograferen.
Ja en je hebt je antwoord toch al? En als ik van de schrijvende pers ben, was het overtypen dan wel voldoende geweest? Dat ik fotograaf ben betekent niet dat ik voor alles mijn fotocamera gebruik of
moet gebruiken?
Maar goed, omdat je het zo vriendelijk vraagt.
En ik kan helaas niet alle topics volgen, maar deze meeste topics op dit gebied volg ik wel. Ik heb echter nog nooit iets gelezen over deze kaart. Als ik de zoekfunctie gebruik komt ik hem ook niet tegen.
Zelfs in dit topic werd er door BHN849 naar verwezen. En als ik google is de eerste link ook van het HV-forum, waar ook over die kaart wordt gesproken.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=54614.80Kleine moeite...