Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 172531 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #360 Gepost op: 12 januari 2015, 17:51:31
Citaat van: DiNozzo link=msg=1322185 date=1421071852
Ben je als deeltijd-journalist geen beroepsjournalist meer dan? Kennelijk niet volgens de NVJ, terwijl er zat mensen zijn die een deel van hun tijd in journalistiek steken, daar ook een inkomen maar daar niet hun hoofdinkomen uit halen. ???
Peen heeft het niet over deeltijd of voltijd, het gaat voornamelijk over het inkomen dat je daaruit (aantoonbaar) genereert. Als jij deeltijd-journo bent en daarbij toch het minimale salaris volgens de NVJ verdient zie ik het probleem niet. Als het maar je hoofdinkomen is.

petre

• Forum gebruiker
Reactie #361 Gepost op: 21 januari 2015, 17:35:09
Citaat van: Haageneesch link=msg=1322251 date=1421081491
Peen heeft het niet over deeltijd of voltijd, het gaat voornamelijk over het inkomen dat je daaruit (aantoonbaar) genereert. Als jij deeltijd-journo bent en daarbij toch het minimale salaris volgens de NVJ verdient zie ik het probleem niet. Als het maar je hoofdinkomen is.
Ik snap het vanuit de NVJ wel. Die willen hun beroepsgroep beschermen. Maar eigenlijk is het kartelvorming.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
    • Haageneesch
Reactie #362 Gepost op: 21 januari 2015, 18:54:42
Citaat van: petre link=msg=1324753 date=1421858109
Ik snap het vanuit de NVJ wel. Die willen hun beroepsgroep beschermen. Maar eigenlijk is het kartelvorming.
Hoezo? Ik ben ook als 'nieuwe' toegelaten, want hoofdberoep want aantoonbaar inkomen. Al met al is het een kaart die nu waarde heeft; als je hem gratis gaat krijgen bij je derde pak melk wordt'ie nog minder waard dan een pak melk.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #363 Gepost op: 21 januari 2015, 19:06:25
Citaat van: Haageneesch link=msg=1324786 date=1421862882
Hoezo? Ik ben ook als 'nieuwe' toegelaten, want hoofdberoep want aantoonbaar inkomen. Al met al is het een kaart die nu waarde heeft; als je hem gratis gaat krijgen bij je derde pak melk wordt'ie nog minder waard dan een pak melk.
Als iedereen de PPK zomaar kan krijgen verliest de kaart inderdaad zijn waarde. En als het te druk wordt zal vanuit de hulpverlening/handhaving de roep komen om te reguleren. En dan kan je opnieuw aan een kaart gaan beginnen ;-)

En ja ook ik heb een PPK kaart. Maar ik heb ook jaren zonder kaart moeten werken. Soms naast de PPK-houders, soms buiten het lint. Zie het maar als een opleidingstraject. Ik heb in die tijd in ieder geval veel geleerd.

Tomyboy

• Senior gebruiker
  • Geďnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #364 Gepost op: 21 januari 2015, 19:26:17
Een 112-fotograaf met een goed netwerk en geen PPK komt over het algemeen verder als een 112-fotograaf die iedereen tegen zijn schenen schopt, maar wel een PPK heeft...
Student Technische Bedrijfskunde TU/e

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #365 Gepost op: 21 januari 2015, 19:31:25
Citaat van: Haageneesch link=msg=1324786 date=1421862882

Maar juist door de eisen die er aan de houder gesteld worden rammelt de juridische basis. Iets met vrijheid van pers. Daar kan je niet voorwaarden aan hangen. Je geeft of iedereen toegang die met een perspasje toegang of niemand. Nu maak je dat iemand die het er bij doet in zijn vrijheid belemmert wordt terwijl degene er naast die het als voltijd doet wel op meer plekken mag staan.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
    • Haageneesch
Reactie #366 Gepost op: 22 januari 2015, 00:11:37
Citaat van: DiNozzo link=msg=1324798 date=1421865085
Maar juist door de eisen die er aan de houder gesteld worden rammelt de juridische basis. Iets met vrijheid van pers. Daar kan je niet voorwaarden aan hangen. Je geeft of iedereen toegang die met een perspasje toegang of niemand. Nu maak je dat iemand die het er bij doet in zijn vrijheid belemmert wordt terwijl degene er naast die het als voltijd doet wel op meer plekken mag staan.
Dat is wat mij betreft een andere discussie; Er zijn afspraken hoe je een PPK kan krijgen (lees: voorwaarden waar je aan moet voldoen), en dan kan je volgens afspraak 'langs het lintje'. Dat zijn afspraken, simpel, uu*.

Wél kan je je afvragen of het alleen toelaten van PPK-houders achter een lintje correct ('juridisch niet rammelend') is. Immers; vrijheid van pers houdt in dat je zonder censuur mag publiceren (zowel offline als online, uu*), niet dat je achter een lintje mag. Want je mag van buiten dat lint ook gewoon foto's maken, van brand, sporenonderzoek of hulpverlening. Daarvan mag je zeggen 'dat rammelt'. Maar dat heeft niets te maken met wie wel of geen PPK krijgt van de NVJ.

*uu = uitgezonderd uitzonderingen, uitgaan van het algemene.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #367 Gepost op: 22 januari 2015, 00:25:45
De vraag is: hoe wil je hard gaan houden dat mensen met een bepaald pasje er wel door mogen en anderen, die hetzelfde doen maar niet dat specifieke pasje hebben niet? Er zitten geen extra cursussen oid aan vast dus daar kan je het moeilijk op gooien.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

voske83

• Senior gebruiker
Reactie #368 Gepost op: 22 januari 2015, 06:55:53
Citaat van: Haageneesch link=msg=1324891 date=1421881897
Wél kan je je afvragen of het alleen toelaten van PPK-houders achter een lintje correct ('juridisch niet rammelend') is.

Zeker nu een wettelijke basis daarvoor ontbreekt. Met een wettelijke regeling en een goede motivering zou je het waarschijnlijk nog wel kunnen rechtvaardigen op grond van artikel 10 lid 2 van het EVRM.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #369 Gepost op: 22 januari 2015, 11:32:27
Citaat van: voske83 link=msg=1324900 date=1421906153
Zeker nu een wettelijke basis daarvoor ontbreekt. Met een wettelijke regeling en een goede motivering zou je het waarschijnlijk nog wel kunnen rechtvaardigen op grond van artikel 10 lid 2 van het EVRM.

In mijn ogen zou je een wettelijke basis voor het alleen toelaten van mensen met een "PPK" ook niet moeten willen.
De geschiedenis leert dat uiteindelijk de overheid zich strikt aan de "eigen" wet gaat houden. Daardoor loop je een grote kans dat het veel moeilijker wordt voor journalisten zonder kaart, om toch toegang tot incidenten te krijgen. Uiteindelijk lijkt mij dat slechter voor de vrije nieuwsgaring dan de huidige situatie.
Kijk naar gebieden waar nu lokale of regionale journalisten werken die geen perskaart hebben maar door "netwerken" wel toegang krijgen. Ook wordt het dan onmogelijk om op lokaal en regionaal nivo hier afspraken over te maken.

Natuurlijk kunnen de huidige richtlijnen ook bovenstaande problemen opleveren, maar door op dit gebied ook voor juridisering te kiezen ontneem je de flexibiliteit die er nu wel is.

(Dat betekend natuurlijk niet dat de huidige gang van zaken perfect is, of dat er geen verbeteringen nodig/mogelijk zijn. )
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten