Welke jurisprudentie is er dan over het wel toestaan van de PPK en niet van de gewone perskaart? Ik kan ze in elk geval niet vinden. Wel een interessante uitspraak waarin een fotojournalist meermaals toegang geweigerd wordt, dit niet krijgt ivm de hectiek, dit negeert en uiteindelijk veroordeeld wordt.
Daarbij komt zelfs nog deze opmerking voorbij:
"Als professioneel lid van de Pers, met in bepaalde situaties meer rechten dan andere stervelingen, en als medemens van de politiefunctionarissen die hij in die situaties dikwijls zal tegenkomen, had van hem – naast het niet plegen van het feit – een andere houding jegens de politiefunctionarissen verwacht mogen worden."
Een houding die ik helaas vaker ben tegen gekomen. In overleg kan heel veel, maar niet altijd direct en niet altijd naar de zin van de journalist. Soms gaan er even andere dingen voor.
In mijn huidige werkgebied hebben we duidelijke afspraken en heb ik zelden problemen met enige vorm van pers, of dat een 112 fotograaf is of een beroepsjournalist. Als het even kan geef ik vrije toegang, maar als ik Nee verkoop wordt er ook naar geluisterd.