Het heeft er in zoverre mee te maken dat ik mag aannemen dat de brandweerfotograaf (en dan heb ik het
niet over een of andere hobbyboer met een hesje van de brandweerwinkel) ongeacht of hij er eerder of
later is dan de afzetting, gewoon probleemloos het afgezette gebied inkomt. Ik heb tenminste nog
nooit mee gemaakt dat dit anders was.
Indien je een titelkaart van een lokale krant hebt kan ik me voorstellen dat je terug gefloten wordt of
het gebied niet inkomt. Verder heeft dit voor de brandweerfotograaf niks te maken met mazzel,
maar is het gewoon zijn werk.
Aangezien je over brandweerfotografEN praat neem ik aan dat er meerdere waren en dat het hier
fotografen betroffen met een zelf aangemeten titel? Van die personen die eens op een blauwe oefenavond
wat foto’s hebben afgegeven op de kazerne en dan meteen denken dat ze voor het korps werken.
De Ktjes zijn geen brandweermensen met een camera maar fotografen met een zakelijke afspraak
met de brandweer inclusief bijbehorende blauwe jas. Dus beslist geen zelf aangemeten titel maar
officieel brandweerfotograaf. Elke BvD en OvD weet hier van als het goed is.
En dat het geen brandweermensen zijn wil niet zeggen dat ze niet weten wat ze aan het doen zijn
want ze hebben nauwe contacten met de brandweer. Ze werken dus in principe voor de brandweer
en niet voor de pers.
Ik zelf lever regelmatig foto's voor de website van brandweer Velsen (kosteloos) en kom ook wel eens op
de kazerne maar noem mezelf beslist geen brandweerfotograaf maar incidentenfotograaf.
Ook de korpsen waar de Ktjes voor werken krijgen zonodig foto's van mij.
Als de brandweer mij vraagt bepaalde zaken vast te leggen dan gaan die niet naar de pers maar
alleen naar de brandweer.
Wel kan het gebeuren dat een brandweerfotograaf dichterbij mag komen als een persfotograaf. Maar dat
is dan onder verantwoordelijkheid van de brandweer. In dat geval behoort hij tot de hulpverleners en kan
vanuit zijn positie oneerlijke concurrentie geven voor de persfotografen. Overigens heb ik ondertussen
Arno aan de telefoon gehad en het blijkt bij dit incident niet het geval te zijn. De brandweerfotografen
stonden op dezelfde afstand als de paar persfotografen die mazzel hadden. Dan gaat het om gelijke
kansen mbt het maken van foto's en het leveren aan de pers. Pech voor mij, mazzel voor anderen
Er schijnen ook gevallen te zijn dat brandweerlieden zelf foto's verkopen aan de pers of de camera
van een bevriende persfotograaf meenemen binnen het gebied. Volgens mij kom je dan op een hellend
vlak. Bij de politie kan dat ernstige gevolgen hebben voor de agent. Hoe het bij de brandweer zit weet ik niet.
Zelf heb ik van een brandweerman een keer de tip gehad om via een steegje en een paar bosjes
dichterbij te komen. Ik ben daar toch maar niet op in gegaan.
Dat is erg vervelend. Wat was de argumentatie van de politie?
en
Ik hoorde op Hart van Nederland dat omstanders niet dichtbij mochten komen door explosiegevaar
en er zouden misschien giftige stoffen zijn vrijgekomen. :|
Geen. Men was vrij bot en arrogant (volgens sommigen). Ik houd het er liever op dat ze zeer
beslist waren in hun uitspraken. Uiteraard wordt er vanuit de pers dan geargumenteerd maar de
agenten staan daar met een opdracht van hun HB en hebben zich er aan te houden. Dan rest ons
niets anders dan dankbaar gebruik te maken van de geboden, soms beperkte ruimte.
Dat er geen sprake was van explosiegevaar bleek duidelijk uit de aanpak van de brandweer en
het feit dat een beperkt aantal fotografen wel dicht bij stond. Maar ja, als op het HB de beslissing
wordt genomen dan is het aan de agenten om die uit te voeren. En de politie gaat echt de OvD-Brandweer
niet lastig vallen met zaken die de pers betreffen.
Wat in dit specifieke geval wel stak was het feit dat er veel onduidelijk was. Volgens een agent
hadden we een rood kruis op de snelweg genegeerd maar we stonden daar met 20 automobilisten
die allemaal zeiden dat het verkeerd of verwarrend stond aangegeven. Later werden we door een
zeer boze motoragent teruggehaald omdat we zijn instructies zouden hebben genegeerd. Hier ging
het duidelijk om verschillen in interpretatie. Dat bleek 15 minuten later toen weer andere agenten
ons wilde wegsturen van de plaats die de motoragent ons had gewezen en ons adviseerden om
naar de plek te gaan waar de motoragent ons had weggestuurd.
In dit laatse geval zou het gaan om rook en dampen. Daar was op die plaats geen sprake van.
De rook trok wel over Vijfhuizen zonder dat de bewoners werden geinformeerd terwijl de pers
die buiten de rook stond weg moest. Ik houd er maar op dat de agenten de instructies van het HB niet
duidelijk hebben begrepen of dat het HB niet op de hoogte was van de precieze lokatie. Dat soort
zaken kan je in de hektiek van het moment nooit helemaal voorkomen.
Wat mij wel stoorde was dat de motoragent dreigde met een busje richting bureau en de twee
agenten het meteen hadden over het in beslag nemen van perskaarten. Van de motoragent kan ik het
nog begrijpen want die had al een aanvaring gehad met een cameraman die er flink de pest in had.
Die twee waren even geen vriendjes van elkaar
Mijn conclusie is dan ook dat het anders en beter had gekund maar ook dat je als politie en pers
moet improviseren. Vaak gaat dat heel goed, nu wilde het gewoon niet lukken. Als dan eenmaal
de toon is gezet dan komt het tijdens zo'n incident ook niet meer goed. Toen ik het maximaal
mogelijke aan foto's had gemaakt ben ik ook weer weggegaan.
Groeten,
Ko van Leeuwen