Misschien iets voor K1 om hier antwoord op te geven???
Verder denk ik wel dat een goede omschrijving van de 'officiele brandweerfotograaf'
een goede zaak zou zijn. Onofficiele brandweerfotografen bestaan dan niet meer.
Voor wat betreft het verkopen van foto's aan de pers door brandweerfotografen:
Dat kan niet als de brandweerfotograaf meer mogelijkheden heeft als een
persfotograaf maar het kan misschien weer wel als ze gelijke rechten hebben.
Het fotograferen voor de brandweer is nu ook weer geen vetpot
Of dit in de praktijk haalbaar en wenselijk is weet ik niet.
Groeten,
Ko
Een politiefotograaf was vroeger een bestaande functie, tegenwoordig zijn deze mensen technisch rechercheur.
De apparatuur is tegenwoordig dusdanig te bedienen dat de meeste er wel een plaatje ermee kunnen schieten.
Het hete hangijzer o.a. in deze zaak was dat er 3 brandweerfotografen aanwezig waren. K1 namens Haarlem, K2 opgeroepen centralisten van Heemstede en K3 voor Hoofddorp.
In de regel is er maar 1 fotograaf tenzij het incident het toelaat om met meerdere te werken zoals deze brand.
K1 heeft de Westkant gepakt, K3 Oostkant en K2 zuidelijk.
De foto's die ik maak zijn bestemd voor de brandweer Haarlem. Mijn taak was vanaf de leiding om een tijdsbeeld vastteleggen van de werkzaamheden van het Haarlemse Korps.
Dit betreft het vastleggen van de Repressieve dienst maar ook de zaken eromheen zoals de jeugdbrandweer, werving. personeelsbestand, museum-archievering, oefeningen en preventie.
De ruimte en extra mogelijkheden die ik ter plaatse krijg zijn ten goede van de brandweer en niet voor commerciele doeleinden.
Ook ik heb te maken met veiligheid. Ik ben zelf bij de brand geweest van 23 maart 2003 waarbij 3 brandweermannen van het Haarlemse korps zijn omgekomen. De foto's die ik heb gemaakt zijn zeer nuttig geweest voor het onderzoek van deze tragedie.
Naar aanleiding van deze brand ben ik me zeer bewust van eventuele risico's die bij het werk van de brandweer horen.
Bij deze brand heeft de OVD mijn een seintje gegeven over wat veilig was en wat niet.
Deze waarschuwing hoeft hij maar 1x te doen, einde discussie.
Door mijn aanwezigheid in de afgelopen 6 jaar bij de wekelijkse oefenavond heb ik veel geleerd en gezien.
Nooit zal ik deze theorien kunnen toepassen in de ppraktijk aangezien ik geen brandweerman ben, maar wel in mijn achterhoofd weet dat ik uiteindelijk ook weer heelhuids thuis wil komen en mijn dochter wil zien opgroeien!
Arno