Ik zit aan 2 dingen te denken. Even in het kort:
- Je kan met elkaar rondom te tafel gaan zitten om daar goede en duidelijke afspraken te maken, zoals het niet fotograferen van slachtoffers en hoe je te gedragen in het incidentgebied. Nadeel is wel, dat er steeds meer van die fotografen bijkomen die dus niets van deze regels weten en die dan ook aan de laars kunnen lappen.
- Bij aankomst zo snel mogelijk (als de situatie het toestaat) een afzetting creëren waar iedereen gewoon achter moet staan. Alleen op vertoon van een officiële (politie) perskaart mag je het terrein betreden, geen perskaart, pech gehad.
Overigens zag ik vandaag in Vlissingen ook een aantal personen rondlopen met gele veiligheidshesje met daarop de sitevermelding waarvoor men fotografeerd, maar dan staan ze daar te fotograferen met een klein cameratje op statief met z'n 3-en op een rij, was gewoon een lachwekkend gezicht ....
Ik ga zelf niet zo gauw naar incidenten toe. Laatst toch maar een keer gegaan. Ik stond zelf keurig achter de afzetting te fotograferen (met een 40D+70-200mm F2.8 L IS+1.4x extender), toen er 2 incidentfotografen met veel bombarie (geel hesje aan, zie mij eens lopen) langs mij heen kwamen. In het voorbijgaan zie ik ze naar mijn fotogear kijken en zie ik het kwijl zowat uit hun mondhoeken lopen.
Ik bekijk vanuit mijn ooghoeken hun fotospul, heeft er 1 gewoon een compactje bij zich en de ander een vrij simpele spiegelreflex met een kitlens en hun mochten dus door naar dat incidentgebied.
Later ben ik internet eens gaan afstruinen op zoek naar foto's van dat incident, ik ben toen een hoop slechte foto's tegengekomen. Dan denk ik er maar het mijne van.
Ik zou dus ook gaan kijken met wie je te maken hebt qua niveau van fotograferen. Mijn ogen, ik hoop die van jullie ook, willen namelijk ook wat. Journalistieke foto's moet je natuurlijk net wat anders beoordelen als bijv. foto's van een landschap, maar er is een verschil tussen goede en slechte journalistieke foto's.
Onder slecht versta ik: wazig, bewogen, over/onderbelicht, scheve horizon, slechte compositie enz. En dat is wat ik toch vrij regelmatig tegenkom op diverse sites.
Verder niets ten nadele van de sites waar wel mooie foto's opstaan
. Ik zie namelijk ook hele mooie foto's voorbijkomen op de diverse sites. Voor zover je van mooie foto's kan spreken natuurlijk. Het klinktzo cru, mooie foto's van een incident :|