Er zijn ook mensen die een dure spiegelreflexcamera hebben gekocht en en dan als nog geen goede foto's leveren. Als je in een medium een foto ziet, weet je nooit met welke camera het is gemaakt.
Over het algemeen lopen de echte persfotografen rond met goed spul. Denk aan een 1D met L-objectieven of vergelijkbaar spul van Nikon. Met hun fotospullen zit het over het algemeen wel snor en ze weten ermee om te gaan.
Een hoop mensen kopen een duur toestel en kunnen er totaal niet mee omgaan. De gebruiksaanwijzing word niet gelezen, de cam kunnen ze amper rechthouden en de P-, Tv-, Av-, en M-stand bezorgt hun rillingen over het lijf (op mijn werk eens meegemaakt). Alles op volautomatische stand is hun motto.
Wat dat betreft moet ik je dus gelijk geven
Als je er niet mee kan omgaan krijg je ook geen goede foto's.
Ik denk dat de NVJ/NVF eens goed moet gaan kijken aan wie ze de perskaarten verstrekken. Ik heb nu het idee dat iedereen er 1 kan aanvragen en dat het verzoek ook nog gehonoreerd wordt.
Een perskaart moet je volgens mij elk jaar opnieuw aanvragen. Misschien moeten ze dan eens gaan kijken of iemand zich goed aan de geldende regels houdt en dat de aanvrager ook een portfolio moet kunnen tonen van het afgelopen jaar zodat ze de rotte appels eruit kunnen vissen die zich niet aan de regels houden of een slechte kwaliteit foto's aflevert.
Zodoende scheidt je het kaf van het koren.
En even OT: ik zie het verschil tussen de diverse cam's. Mijn vader heeft naast zijn DSLR een compactje. Als ik een voorwerp fotografeer met dat compactje (fuji), mijn 350D met 18-55mm (kitlens) en 40D met 24-70 F2.8 L is het verschil groot. Zelfs tussen de 350D met kitlens en mijn 40D met L-glas is het verschil merkbaar.
De 40D met 24-70mm L of de 70-200mm F2.8 L IS is gewoon veel sneller en scherper als een 350D met kitlens of compactje. Je voorwerp is dan net wat bewogen/wazig omdat de lens/cam zo traag of onscherp is.
Het betere/duurdere spul kan wel degelijk het verschil maken.
Edit:
Geloof me als jij aan komt lopen met twee slr camera's om je nek wordt je heel snel doorgelaten omdat men denkt dat de gemiddelde amateur daar niet mee loopt.
Ik ga dat eens proberen. De 350D met de 24-70mm om de nek en de 40D met de 70-200mm over mijn schouder
Ik zou het nu zelfs kunnen proberen, er is een middelbrand hier. Aangezien foto's maken van een woningbrand tegen mijn principes is blijf ik lekker op mijn stoel zitten.