Voor de duidelijkheid ik heb een perskaart van een medium (dat is meer om te voorkomen dat anderen zich voor ons kunnen voordoen, of voor hun gemak roepen dat ze bij ons horen) en een mediaregelingenkaart, ik heb vooralsnog nooit de noodzaak gehad of ingezien dat ik een PPK nodig zou moeten hebben.
De link betreft de/een richtlijn voor de politie Limburg-Zuid, hoe om te gaan met de pers, dat is al heel wat dat ze zoiets communiceren moet ik zeggen. Het is alleen niet de wet. En dat is waar men zich uiteindelijk aan heeft te houden. Een fotograaf of journalist die (aantoonbaar) is benadeeld door dit beleid/deze richtlijn, of bv. wordt opgepakt omdat hij zonder ppk achter de linten staat, bij de andere journalisten, die zal hoogstwaarschijnlijk zijn gelijk krijgen, weet het wel zeker zelfs. Verder is het doorgaans zo dat je van achter de linten ook prima kan fotograferen. Ik maak zelden mee dat de situatie dusdanig is dat ik perse achter het lint moet om mijn foto's te maken. Er zal denk ik nooit iemand dusdanig zijn benadeeld dat deze de moeite om te procederen en alles heeft genomen.
Ten eerste heb je het meerdere malen over 'achter het lint' terwijl je dat niet bedoeld. Ik ben er dan ook een groot voorstander van om te praten over 'binnen het lint' en 'buiten het lint'. Dat is veel duidelijker.
Ten tweede is een titelperskaart beter als niets maar dat staat niet gelijk aan een politieperskaart. Het verschil wordt ook niet voor niets gemaakt. Wat je bedoeld met een mediaregelingenkaart weet ik niet maar mogelijk bedoel je dit:
Zo ja, dan spreek je jezelf tegen. Bovenstaande kaart van de korpschef en die heeft het heel duidelijk over mensen met een politieperskaart.
En wat is er in het verhaal van de Limburgse politie wat niet volgens de wet is? Wat zit er voor benadeling aan?
Overigens vindt ik het geen probleem dat naast de profs ook de partime-profs de ruimte krijgen. Maar dit mag niet ten nadele gaan van degenen die voor hun broodwinning er echt van afhankelijk zijn. Ergo, als er een keuze is om met 20 man buiten het lint te blijven of met 3 man binnen het lint, dan kies ik voor het laatste.