Heb je de Leidraad over de positie van de pers wel eens gelezen?:Helaas is het formele besluit niet meer te vinden. Het kenmerk moet zijn EA87/301/U3.
Wat begrijp je nou precies niet? Ik heb je het nu al een paar keer uitgelegd. Je snapt de nuance(s) blijkbaar niet.
Kan je daar voorbeelden van geven?
Dan help ik je wel even te herinneren aan de link waaraan je mij hielp herinneren, die staat er vol mee:
Mag ik je even herinner aan de link die je zelf op hebt gegeven: http://www.villamedia.nl/journalist/n/dossiers/verschoningsrecht.shtm
Dat kan, ik ben daar niet bij geweest.
Heb je de Leidraad over de positie van de pers gelezen?:
5. Journalisten in actiesituaties
Naar aanleiding van een aantal incidenten in het verleden hebben de procureurs-generaal bij de gerechtshoven op 14 juli 1981 een opsporingsbeleid geformuleerd met betrekking tot journalisten “in actiesituaties”.
Deze regeling houdt het volgende in:
In beginsel wordt er door de politie van afgezien een journalist aan te houden, die aanwezig is bij een kraakactie, ontruiming, protestactie of demonstratie, indien deze
a. zich als journalist kan legitimeren (bijv. door middel van de landelijke politieperskaart);
b. zich onthoudt van daden die niet geacht kunnen worden samen te hangen met zijn beroepsuitoefening.
Note ook vooral het schuin-, dikgedrukte en onderstreepte "bijv.". Wat een afkorting is van bijvoorbeeld, wat zoiets betekent als onder andere. Waaronder ook andere manieren. En dat is dus de nuance die ik je de hele tijd probeer duidelijk te maken en waarom de punten niet mijn mening is maar feiten zijn.
Note ook dat het hier om een regeling gaat geen keiharde wetgeving dus.
Zie hetgeen Arnoud Engelfriet daarover zegt.
Als journalist mag ik toch wel aannemen dat je je bronnen checkt en die informatie checkt. Wat Arnoud Engelfriet beweert is nog geen wet en dat hij het beweert al helemaal niet. De informatie is niet correct, zoals je in de leidraad ook kan lezen is een politieperskaart een voorbeeld van een legitimatie voor een journalist, maar dat kan feitelijk alles betekenen waar pers oid op staat. Ik maak daar overigens wel uit op dat een vorm van legitimatie vereist is. Vraag mij wel af hoe hard dat is (denk het niet).
En om dat te reguleren is er dus een politieperskaart ;-)
Zucht..
Feiten zijn pas feiten als deze onomstotelijk zijn vastgesteld. B.v. via juridische weg. Tot dat moment is het een mening van jouw kant. Mag uiteraard, maar ga er niet vanuit dat het feiten zijn.
Ik had ze nog lichtelijk voor je onderbouwd, maar met bovenstaande reactie begrijp ik denk ik wel waarom dat geen nut heeft gehad en ook waarom ik steeds in de herhaling moet vallen. Je bent redelijk eigenwijs en dat is niet perse slecht maar nu even wel redelijk vermoeiend.
Maar waarom wil je dan dat de agent doorvraagt? Wat is daar de achterliggende gedachte achter?
Goed lezen! Ik heb nooit gezegd dat ik dat wilde. Ik heb gezegd dat ik dat wel van een goede agent verwacht. Hij staat er niet bij het lint om toe te kijken hoe mensen er gewoon onderdoor lopen, natuurlijk. Maar bij de meeste agenten is het zien van een camera oid al meer dan voldoende om hun conclusies te trekken.
'Ko van Leeuwen Nieuws'.
Doe Driehuis de groeten! M'n opa en oma woonden daar en liggen op Westerveld, mooie streek hoor, veel goede jeugd herinneringen aan. Dat even terzijde
Waarbij je opnieuw refereert aan een stelling die je dus niet kan staven.
Wel degelijk. Er zijn tientallen rechtzaken geweest van journalisten die gehinderd zijn in de uitvoering van hun werk en die gelijk hebben gekregen van de rechter. En niet in alle gevallen was er sprake van een PPK (bv. die met die Italiaanse filmploeg uit het stuk van de commissie verschoningsrecht.)
Is het zo dat men de moeite niet wil doen of komt men later tot de ontdekking dat de kans van slagen gering is?
Ik denk dat het in de eerste plaats een nieuw fenomeen is dat er zoveel nieuwe journalisten bij komen die niet over de PPK beschikken en toch ook niet gehinderd mogen worden in hun recht. Ik denk daarbij dat het merendeel zich over het algemeen daarbij neerlegt of zelf een perskaart maakt of zich gaat richten op het verkrijgen van de PPK en niet de tijd en moeite neemt over iets redelijk marginaals te gaan procederen. Daar komt nog bij dat het merendeel volgens mij meer geïnteresseerd is in het werk van de hulpverleners dan in de nieuwsgaring en controlerende functie van de pers en er gewoon anders in staan dan de beroepsjournalisten. Maar zoals ik dus duidelijk probeer te maken, mag dat geenbeperking betekenen van hun recht. Mits ze aan nieuwsgaring doen, maar dat kan je breed opvatten.
Zolang er geen duidelijke uitspraak (of wetgeving tegen) is geweest kan je simpelweg niet beweren dat het verboden is en sterker nog uit de jurispudentie blijkt dat ook al niet zo is.
Je verwees naar een opmerking van iemand die ongeveer hetzelfde zei als jijzelf. Op zich prima, maar het is geen verifieerbaar citaat. Bovendien liepen in dit geval vraag antwoord door elkaar, maar door de splitsing/samenvoeging van dit topic zie ik dit niet een-twee-drie terug.
Afijn, je hebt je bewijs.