Ik zou graag horen of iemand van jullie ervaring met het volgende probleem heeft.
In een van de industrieën in onze gemeente (energiecentrale) speelt het volgende.
Men heeft daar een risico inventarisatie laten doen en een onderdeel daar uit is het vernieuwen/vervangen/aanbrengen van vluchtroute aanduiding.
Een goed initiatief da's duidelijk.
Nu kwam de vraag.
Er is een offerte gemaakt door een bedrijf om de vluchtrouteaanduiding uit te voeren conform de vigerende regelgeving.
Dit blijkt echter een zeer omvangrijke ingrijpende klus omdat de procuctiegebouwen een wirwar aan leidingstraten ruimtes etc. zijn.
Reden te meer om over goede vluchtrouteaanduiding te beschikken natuurlijk.
Echter in dit bedrijf, in de productiegebouwen waar een zeer lage personele bezetting is, is al vele jaren gebruik gemaakt van geschilderde looplijnen op de vloeren. Alle werknemers worden er stelselmatig geinstrueerd in het gebruik van deze belijningen. Omdat de zichtafstanden door de inrichting van de installaties zeer kort zijn zou er een woud aan pictogrammen/aramturen opgehangen moeten worden.
Persoonlijk zeg ik (gevoelsmatig) als je werkt met duidelijke (fotoluminiscerende) (vlucht-)route aanduiding op de vloeren is er praktisch gezien misschien wel sprake van duidelijker vluchtrouteaanduiding dan bij gebruikmaking van de pictogrammen en armaturen.
Vooral ook omdat bij het ontstaan van rook het zicht op vloerniveau het langst intact blijft, in tegenstelling tot de rooklaag welke zich gaat opbouwen vanaf het plafond en zo vaak de pictogrammen/armaturen uit zicht doet verdwijnen.
In principe mogen B&W afwijken van de bouwverordening op grond van gelijkwaardigheid.
Is er bekend of er ergens soortgelijke oplossingen zijn toegepast op basis van aangetoonde gelijkwaardigheid?
Ik ben benieuwd.