In Kampen wil een bedrijf een reddingsbrigade opstarten , voor bv duiken in de IJssel. Als argument wordt gegeven dat de brandweer niet in stromend water mag duiken en dat ze niet diep mag duiken. Hoe zit dit nu eigenlijk?
Wat mag eem brandweer duiker nu wel en wat nu niet? Wie kan mij daar eens wat over vertellen.
Ik weet niet wie je citeerd, van uit onze organisatie. (graag via PM) Maar dit argument is niet vallide en ik kan me nauwelijks voorstellen dat iemand dat als argument heeft gebruikt of degene correct citeerd.. Maar dat is zeker niet de reden en zelfs niet een bijkomende reden om een reddingstation te starten in IJssel. (
We zijn geen concurrentje voor de brandweer al daar, Elke suggestie daartoe in kolder..)We zetten we duikers in voor rescue-diving, (Das was anders dan Brandweer duiken) maar zeker niet zomaar in de IJssel. Voorlopig hebben voldoende gekwalificeerde duikers, maar die zetten zeker niet in de IJssel. De IJssel en andere stromende rivieren zijn redelijk gevaarlijk plekken om te duiken. Dat kan de Brandweer Kampen heel goed.
Duiken is absoluut niet een hoofdzaak bij het Redden op de IJssel, Voorlopig houden we het op de IJssel gewoon bij oppervlakte werk..
Echter ons waterrescue-team doet meer dan alleen op de IJssel werken... En Rescue-diving is daar een onderdeel van, maar voorlopig hebben we nog geen inzetcriterea om duikers op de IJssel in te zetten, En ik vraag me af of we dat zelf uberhaupt wel zouden moeten willen... Wel in andere watergebieden zetten we duikers in.
Om terug te komen op je vraag...
Welke beperkingen heeft de brandweer duiken in stromend water.. Dat kan je in elk lesboek lezen..
Metname de IJssel heeft zeker in paar maanden per jaar, zoveel water te verstouwen door een relatief smalle doorgang bij Kampen.. (Zie de hoogwater kering daar) Dat duiken daar een hachelijke zaak is..
Een paar zaken waar je op moet letten daar zijn bij een aangelijnde duiker..
Dat het lastig is om als je (Volgelaats) Masker of automaat, verliest, je die niet zomaar weer opzet.. Vaak zweeft die een ruim een meter voor je.. Door de stroming en de enige manier om die terug te krijgen is via de slang.. Je zicht is nagenoeg nihil.
Het duiken daar is absoluut niet even iets wat je zomaar kan doen..
Met alle respect voor de Kampense Brandweer daar.. Wij zullen niet gauw in de IJssel een duiker inzetten..