Verband aanleggen

Auteur Topic: Verband aanleggen  (gelezen 16679 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Gepost op: 8 april 2007, 21:39:15
Ik hoop niet dat hier al een topic over is...

Wat vinden jullie, moet verband naar het hart toe, er juist vanaf of maakt het wienig uit?

Motiveer je antwoord!!!

Oh, fijn, de enter in plaats van de tab indrukken, nu is er 1 keuzemogelijkheid te weinig in de poll, excuses!


*leegheid*


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 8 april 2007, 22:18:16
Ik hoop niet dat hier al een topic over is...

Wat vinden jullie, moet verband naar het hart toe, er juist vanaf of maakt het wienig uit?

Motiveer je antwoord!!!

Oh, fijn, de enter in plaats van de tab indrukken, nu is er 1 keuzemogelijkheid te weinig in de poll, excuses!

Linksom/rechtsom naar het hart of van het hart af (trouwens leuk als je je arm net onder je het hart legt of erboven, wat is dan ernaartoe en ervan af , dat wisselt nogal door de houding  ;-)   maar goed het maakt niet veel uit, in ieder geval zo dat het verband de bloedsomloop niet afkneld  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #2 Gepost op: 8 april 2007, 22:22:07
Geval wil, bij onze eerste EHBO-cursusdag werd ons verteld dat het niet uitmaakt (dit was een EHBO-cursusleider van het Rode Kruis, werkte binnen de ICT oa als BHV-er) en de tweede dag werd de twee cursusleiders lichtelijk pissig toen we dat vertelden. We hadden twee anderen, de ene ambulanceverpleegkundige en de ander weet ik niet. Volgens hen moest het altijd naar het hart toe. (ik weet het niet eens meer, het kan ook wel van het hart af zijn.)

Mijn mening: Ik denk dat de meerwaarde van verband naar het hart toe zo ontzettend weinig is...
*leegheid*


neb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #3 Gepost op: 9 april 2007, 01:21:02
Goedendag alle lezers deze vraag.

Over welk SOORT VERBAND hebben we het?

Een vingerverbandje, een schaafwondje.

Of hebben we het over een hevig bloedende wond die na het aanleggen van een snelverband nog doorbloed zodat we een wonddrukverband moeten aanleggen?

Grootnis neb.


kamphuis

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 9 april 2007, 02:49:31
Verbanden die stevig aangelegd worden (drukverbanden/wonddrukverbanden) kunnen beter naar het hart toe worden gezwachteld om stuwing te voorkomen. Bij dekverbanden, die geen stuwing kunnen veroorzaken, maakt het niet veel uit. Maar het is veel makkelijker om voor alle verbanden (dek- of drukverbanden) één zwachteltechniek aan te leren. Scheelt misverstanden. Dus: alles naar het hart toe.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 9 april 2007, 14:05:35
Verbanden die stevig aangelegd worden (drukverbanden/wonddrukverbanden) kunnen beter naar het hart toe worden gezwachteld om stuwing te voorkomen.

Dat is inderdaad de regel die ook ik geleerd heb en dis ook in de praktijk toepas.
Maar wat is eigenlijk de ratio daarachter ? Waarom (en dus hoe) stuwt een 'verkeerd' gewikkeld verband meer ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Kanarie

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 9 april 2007, 14:19:58
Niet wetenschappelijk onderbouwd, maar volgens mijn eigen inzicht (zie het voor je):

Je geeft verhoogde druk binnenin het lichaamsdeel (ook van buitenaf tegen de bloedvatwand) door middel van het drukverband, maar niet genoeg om de vaten volledig af te knijpen.

Tijdens het aanleggen van het verband -van het hart af- duw je het bloed wat reeds in de aders van de arm aanwezig was, als het ware terug richting de vingers (vervelend gevoel door overbelasten vaatsysteem aldaar). Dat kan wel weer terugstromen richting hart, maar door de druk die het inmiddels aangelegde verband geeft, gaat dat veel moeilijker.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 9 april 2007, 14:32:15
Dat zou zo kunnen werken, maar danheb je het over een effect wat direct optreed en na verloop van tijd weer opgeheven is.
Bij stuwing is het normaal juist andersom, het bouwt zich over de (welliswaar korte) tijd omdat de arteriele toevoer groter is als de veneuze afvoer , vergelijk het met het stuwen bij het aanprikken voior een infuus, de stuwing onstaan niet door het verdringen van bloed naar distaal, maar doordat de druk hoger is als de onderduk en lager als de bovendruk.

In jouw voorbeeld zou je juist verwachten dat je minder stuwt omdat je gaandeweg steeds meer druk in het ledemaat opbouwt en het dus steeds minder waarschijnlijk is dat je voldoende druk opbouwt om de veneuze afvoer te verhinderen (ook weer mijn gedachte uiteraard), de eerste slag(en) heeft dan eigenlijk het probleem al veroorzaakt.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Kanarie

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 9 april 2007, 14:45:29
Ja dat dacht ik inderdaad; dat het probleem vooral tijdens het aanleggen is.

Want het verband vormt, zeker met een laag watten eronder, uiteindelijk een volkomen vlakke laag zonder richting, lijkt me.



Dus je versmalt de afvoergangen door druk van buitenaf meteen al vanaf je eerste slag en tegelijkertijd verhoog je de druk in de periferie van het lichaamsdeel door het verbinden zelf. Zodra het verband dan is aangelegd, heb je dus al een gezwollen lichaamsdeel, waarin de bloeddoorstroming ook door die zwelling zelf weer belemmerd wordt.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 9 april 2007, 18:53:35
Tja zoiets moet het wel zijn, ik ben ook even op zoek geweest, maar de duidelijke verklaring nog niet kunnen vinden.
Wanneer je een verband met constante spanning om een extremiteit aanlegt en ja doet dan van dik naar dun (dus eigenlijk verkeerd), dan wordt de druk ik het weefsel steeds hoger, dat zou er wellicht ook weer voor kunnen zorgen dat het bloed distaal van het begin van het verband toch weggedrukt wordt. en dus is het probleem niet zo groot.

Ik zoek nog ff verder....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources