Tsjaaa, ergens kan ik me Joffrey wel voorstellen. Een MMT is vaak zat niet snel genoeg ter plaatse voor een RSI. Echter Joffrey geeft dan zelf al aan dat hij de patiënt dan wel op de kap kan houden. Spreek je jezelf dan niet tegen als je RSI wilt gaan toepassen door ambu-vpk-en, immers het is dan toch niet nodig? (even een knuppeltje werpen
)
Verder sluit ik me aan bij KNVWtje dat het eigenlijk te weinig voorkomt om ervaring op te bouwen. Ervaring is naar mijn idee de basis voor goed handelen.
De paramedics in de USA die RSI toepassen zijn naar mijn weten vaak paramedics op de Amerikaanse versies van de traumaheli die daar vaak niet vliegen met een arts maar met alleen paramedics. Op die manier wordt ervoor gezorgd dat het zij voldoende meemaken om hun expertise op peil te houden.
Edit: Ben er nog even ingedoken en de literatuur mbt pre-hospitale RSI door paramedics is ook niet echt positief. Inderdaad zijn er de afgelopen jaren een paar projecten gestart om ook de paramedics op de wagen RSI aan te leren. Echter de meeste studies melden zelfs een toename in de mortaliteit. Wel is duidelijk dat die mortaliteit weer afneemt wanneer er voldoende ervaring is, zoals bij helicopter-based-paramedics.
Zie o.a.
-J Trauma. 2006 May;60(5):997-1001. Prehospital rapid sequence intubation for head trauma: conditions for a successful program.Fakhry SM, Scanlon JM, Robinson L, Askari R, Watenpaugh RL, Fata P, Hauda WE, Trask A.
-Data m.b.t. The San Diego Paramedic Rapid Sequence Intubation (RSI) Trial
-Ann Emerg Med. 2004 Nov;44(5):439-50. Out-of-hospital endotracheal intubation and outcome after traumatic brain injury.Wang HE, Peitzman AB, Cassidy LD, Adelson PD, Yealy DM.
Naar mijn idee is het dus geen goed idee om iedere ambu-vpk RSI aan te leren. Mogelijk is het wel een idee om een iets fijnmaziger netwerk (t.o.v. de traumaheli) aan te leggen van ambu-vpk als first-responders tbv RSI?