Controles bij autocross evenementen

Auteur Topic: Controles bij autocross evenementen  (gelezen 11975 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #50 Gepost op: 26 augustus 2015, 19:36:44
Citaat van: senseihomer link=msg=1368931 date=1440610394
Ik vraag me af of het haalbaar is om alleen ambulance en of MMT personeel in te zetten

Persoonlijk vindt ik het prettig dat ik halverwege november de MTLS cursus (motor trauma life support) van de KNMV ga volgen (voor artsen en verpleegkundigen).

Dit geeft toch meer aanvulling voor mij als verpleegkundige, om deze evenementen te kunnen draaien

Dan zie ik je daar;) ga je het hele weekend?


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #51 Gepost op: 26 augustus 2015, 19:43:24
Ok leuk  O0

Ja ik ha het hele weekend, jij ook


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #52 Gepost op: 26 augustus 2015, 19:55:20
Citaat van: senseihomer link=msg=1368931 date=1440610394
Ik vraag me af of het haalbaar is om alleen ambulance en of MMT personeel in te zetten

Waarom zou het niet haalbaar zijn, als het doel is hoogwaardige, prehospitale traumazorg inzetten bij autocross evenementen kan alleen het MMT samen met ambulancedienst dat verzorgen in Nederland.

Van belang is dat ze op exact dezelfde wijze werken bij een rally ongeval zoals ze ook samen zouden doen bij een over de kop geslagen auto in Purmerend, dus geen geconformeer aan wensen of belangen van de organisator van het evenement.

Uiteraard hangt er een kostenplaatje om de RAV een factuurtje zal sturen aan de organistor, bij MMT moet je niet direct denken aan HEMS. Er zijn veel meer Nederlandse ziekenhuizen die prima in staat zijn om een MMT team te leveren (MMT-arts met een MMT-verpleegkundige).

Alle andere vormen zijn gewoon evenementenzorgaanbieders die beweren deze zorg te kunnen bieden. Wat ze leveren is leuk voor de braderie in Volendam, de zeepkistenrace in Giethoorn of de trekker-trek in Meppel, het is ongeschikt voor dragrace, motorrace, rally, jetski- of powerboatrace.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #53 Gepost op: 26 augustus 2015, 20:09:30
de vraag is natuurlijk wat de prijs hiervoor zal zijn en of dit acceptabel is voor evenementen organisatoren en of er voldoende personeel (ambulance en of MMT) die dit zouden willen doen

daarbij is de vraag of de organisator van zo`n evenement akkoord zal gaan met het niet conformeren aan wensen en of belangen van deze

Natuurlijk is er een groot verschil en verscheidenheid in EHBO evenementzorgaanbieders. De ervaringen die ik heb zijn van puur en alleen EHBO-ers met een arts op de achtergrond (zonder dat het mij duidelijk is wat de achtergrond is van de arts was) tot organisaties die `ALS`zorg aanbieden incl SEH arts, ambulanceverpleegkundigen en -chauffeurs, verpleegkundigen en EHBO-ers.  

Voor mij is er natuurlijk zeker een onderscheid in evenementen met een hoge waarschijnlijkheid in hoog energetische ongevallen (zoals drag- en motorraces etc) of evenementen met minder hoog risico profiel (wat betreft hoog energetische ongevallen of bijvoorbeeld drugs gerelateerd).

Alleen waar leg je de grens (en) en het onderscheid

al kan het daar natuurlijk ook snel en makkelijk mis gaan, zoals het incident in Hardenberg met de monstertruck


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #54 Gepost op: 26 augustus 2015, 20:16:57
Citaat van: senseihomer link=msg=1368942 date=1440612570
de vraag is natuurlijk wat de prijs hiervoor zal zijn en of dit acceptabel is voor evenementen organisatoren en of er voldoende personeel (ambulance en of MMT) die dit zouden willen doen

daarbij is de vraag of de organisator van zo`n evenement akkoord zal gaan met het niet conformeren aan wensen en of belangen van deze

Natuurlijk is er een groot verschil en verscheidenheid in EHBO evenementzorgaanbieders. De ervaringen die ik heb zijn van puur en alleen EHBO-ers met een arts op de achtergrond (zonder dat het mij duidelijk is wat de achtergrond is van de arts was) tot organisaties die `ALS`zorg aanbieden incl SEH arts, ambulanceverpleegkundigen en -chauffeurs, verpleegkundigen en EHBO-ers.  

Voor mij is er natuurlijk zeker een onderscheid in evenementen met een hoge waarschijnlijkheid in hoog energetische ongevallen (zoals drag- en motorraces etc) of evenementen met minder hoog risico profiel (wat betreft hoog energetische ongevallen of bijvoorbeeld drugs gerelateerd).

Alleen waar leg je de grens (en) en het onderscheid

al kan het daar natuurlijk ook snel en makkelijk mis gaan, zoals het incident in Hardenberg met de monstertruck

Ik zit elke keer te kijken naar de linkerbovenhoek van mijn scherm of er nog staat hulpverleningsforum of inmiddels as boekhoudersforum.

Waarom zou je als medisch hulpverlener druk moeten maken over kosten, mij gaat het om hulpverlenen. Belang van een organisator kan mij geen bal schelen, als hij een echte ambulance te duur vindt kan je ook zeggen dat hij dan maar geen evenement met een dergelijk hoog risico moet organiseren.

Schijnbaar zijn er veel hulpverleners die het gaat om een extra zakcentje of een beetje stoer willen rondhuppelen met het idee dat je samen hele deftige traumazorg aan verlenen bent terwijl je in realiteit een lapmiddeltje bent dat de schijn van traumazorg bieden omhoog moet houden zodat de organisator van het evenement de winst kan optimaliseren.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #55 Gepost op: 26 augustus 2015, 21:53:35
nou ja het is natuurlijk heel simpel, alles kost geld en iedereen is gebonden aan deze begrenzing (al dan niet tgv politiek, beleid van een organisator etc)

Het is niet dat ik mij als hulpverlener druk moet of wil maken om de kosten, maar wanneer ik als hulpverlener (organisatie) niet wordt ingehuurd omdat ik `te duur` ben, of wanneer deze mijn visie (dus geen concessies) niet accepteert (en dus een ander inhuurt). Dan houdt het heel snel op.

Hetzelfde ben ik gedwongen om te werken met de middelen die bijv. het ziekenhuis mij bied op mijn werkplek.

Citaat
Schijnbaar zijn er veel hulpverleners die het gaat om een extra zakcentje of een beetje stoer willen rondhuppelen met het idee dat je samen hele deftige traumazorg aan verlenen bent terwijl je in realiteit een lapmiddeltje bent dat de schijn van traumazorg bieden omhoog moet houden zodat de organisator van het evenement de winst kan optimaliseren.

zo simpel zou ik het niet willen stellen. Ik zie veel mede hulpverleners die het vooral leuk vinden om te doen (voor het geld hoef je het niet te doen) en over het algemeen zijn ze erg bewust van hen eigen grenzen aan kennis, ervaring en (persoonlijke) verantwoordelijkheid. Heus zijn er wel mensen die het stoer vinden, maar dat zal in elke (beroeps) groep zijn. dus ook in deze sector

en het een lapmiddel van traumazorg noemen, vindt ik iets te kort door de bocht. Hoe je het ook went of keert het is en blijft EHBO Evenementen hulpverlening en het wordt ook niet uitgebracht alsof het traumazorg zou (moeten) zijn. Aan de andere kant is traumazorg (op evementen) in mijn ogen niet voorbehouden aan ambulancezorg en of MMT.

alleen hierin is natuurlijk wel heel belangrijk dat er duidelijkheid en transparantie moet komen in deze tak van sport wbt eisen (aan bijv scholing, verantwoordelijkheden etc) en er bestaat natuurlijk altijd je eigen kritische houding, eigen verantwoordelijkheid en bevoegdheid-bekwaamheid


Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #56 Gepost op: 26 augustus 2015, 22:02:40
Ook bij ons zijn het niet allemaal MUG (MMT) - artsen of verpleegkundigen met bijzondere beroepstitel inzo & spoed, we hebben ook verpleegkundigen van OK, RX, cathlab.  Maar de quasi vaste kern heeft dit allemaal wel.  En het ligt eraan waar je deze anderen inzet. Is in ons landje wel iets gemakkelijker om die plegen in te zetten, zonder geneuzel van papiertjes of ze een infuus mogen prikken of niet. Elke pleeg hier mag dat, punt.

Het is inderdaad voor de rest een kwestie van geld spijtig genoeg. Wij zijn allemaal vrijwilligers en krijgen dus een vrijwilligersvergoeding. Ondanks dat blijven diegene die komen aanwezig, maar we verliezen wel mensen aan brandweerdiensten waar ze meer betalen voor hetzelfde werk.  Je moet dit graag doen en niet voor het geld. En dat is vermoed ik niet anders in Nederland?

Probleem is als je zegt dat ze dan maar niks moet organiseren, er ook niks meer georganiseerd wordt. Is deze situatie goed? Nope, maar wel realiteit.  We zijn daarom ook gestopt met rally's te doen. We wilden het goed en deftig doen maar daar hing een kostenplaatje aan vast en dat was te groot. Dus de stekker er maar uit getrokken, ondanks dat we van organisaties en overheid veel lof kregen over onze manier van werken.  Wij blijven ondertussen gewoon op ons circuit zitten.

En je merkt gewoon als een team op elkaar ingespeeld is ipv een samenraapsel van individuen. Dat is voor mij nog het belangrijkste.  Er wordt bijna niet gesproken, iedereen weet wat hij/zij moet en gaat doen.  En je ziet het ook aan de interventietijden.

Een voorbeeldje: binnen 50 sec na crash medical car ter plaatse met doc en pleeg, 20 sec later ambulance. Binnen de 7 min na impact op transport naar medical center. Daar verdere stabilisatie (oa intubatie) en binnen 20 à 25 min na impact op transport naar traumacentrum.  Slachtoffer lag in traumacentrum binnen 50 min na impact. Week later is slachtoffer zonder grote restletsels naar huis gemogen.  Onmogelijk omdat te doen zonder een op elkaar ingespeeld getraind team.

Dat maakt voor mij een team waardevol en pas dan beteken je een meerwaarde voor de mensen op de track.

Ik vermoed dat ook op Zandvoort en Assen er een vast groep van mensen zit? Meestal zie je de samenraapsels op de lagere klasse van rally's,  rallycross enz, vaste circuits zijn doorgaans beter geregeld omdat ze moeten voldoen aan FIA (auto) en/of FIM (motor) eisen.


helm

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 26 augustus 2015, 22:26:55
Citaat van: senseihomer link=msg=1368967 date=1440618815
Het is niet dat ik mij als hulpverlener druk moet of wil maken om de kosten, maar wanneer ik als hulpverlener (organisatie) niet wordt ingehuurd omdat ik `te duur` ben, of wanneer deze mijn visie (dus geen concessies) niet accepteert (en dus een ander inhuurt). Dan houdt het heel snel op.

If you think it's expensive to hire a professional to do the job, wait until you hire an amateur.

Red Adair


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #58 Gepost op: 26 augustus 2015, 23:18:02
Citaat van: senseihomer link=msg=1368967 date=1440618815
nou ja het is natuurlijk heel simpel, alles kost geld en iedereen is gebonden aan deze begrenzing (al dan niet tgv politiek, beleid van een organisator etc)

Het is niet dat ik mij als hulpverlener druk moet of wil maken om de kosten, maar wanneer ik als hulpverlener (organisatie) niet wordt ingehuurd omdat ik `te duur` ben, of wanneer deze mijn visie (dus geen concessies) niet accepteert (en dus een ander inhuurt). Dan houdt het heel snel op.

Hetzelfde ben ik gedwongen om te werken met de middelen die bijv. het ziekenhuis mij bied op mijn werkplek.

zo simpel zou ik het niet willen stellen. Ik zie veel mede hulpverleners die het vooral leuk vinden om te doen (voor het geld hoef je het niet te doen) en over het algemeen zijn ze erg bewust van hen eigen grenzen aan kennis, ervaring en (persoonlijke) verantwoordelijkheid. Heus zijn er wel mensen die het stoer vinden, maar dat zal in elke (beroeps) groep zijn. dus ook in deze sector

en het een lapmiddel van traumazorg noemen, vindt ik iets te kort door de bocht. Hoe je het ook went of keert het is en blijft EHBO Evenementen hulpverlening en het wordt ook niet uitgebracht alsof het traumazorg zou (moeten) zijn. Aan de andere kant is traumazorg (op evementen) in mijn ogen niet voorbehouden aan ambulancezorg en of MMT.

alleen hierin is natuurlijk wel heel belangrijk dat er duidelijkheid en transparantie moet komen in deze tak van sport wbt eisen (aan bijv scholing, verantwoordelijkheden etc) en er bestaat natuurlijk altijd je eigen kritische houding, eigen verantwoordelijkheid en bevoegdheid-bekwaamheid

Ik blijf dit tricky vinden. Het gaat hier om een hele grote kans op hoog energetische trauma's. Als je hier niet dagelijks mee werkt, weet wat je kan verwachten, wat er gebeurd met het mechanisme, welke letsels je kan verwachten, waardoor deze letsels beinvloed kunnen zijn etc. moet je hier je niet aan willen wagen....


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #59 Gepost op: 26 augustus 2015, 23:41:58
Nou ja het is en blijft een grijs gebied.

Ik denk dat elke hulpverlener, of het nu een arts, verpleegkundige of ehbo-er is,  zelf de afweging moet maken of hij of zij zich zelf hierin bekwaam genoeg acht om hierin werkzaam te gaan

voor mezelf durf ik wel te stellen dat ik voldoende ervaring, kennis en scholing heb en voor mij is het heel simpel: mijn taak is om een inschatting te maken of er aanvullende professionele hulp bij moet komen.

en hierbij is het voor mij heel eenvoudig, als ik maar ook enigszins twijfel pleeg ik overleg met de MKA