Zo niet de eerste keer dat deze discussie gevoerd wordt maar laat ik ook mijn steentje maar bijdragen
Intubaties komen (buiten de reanimaties) met enige regelmaat voor, hoewel het per regio zal verschillen. Maar zo zijn er meer aangeleerde voorbehouden handelingen die wel aangeleerd zijn maar in de praktijk zelden (nog minder dan intubaties) worden toegepast (denk aan ontlasten spanningspneu, naaldconiotomie en plaatsen van een botnaald)
Waar voorbij wordt gegaan mijns inziens in deze discussie is de patiënt, tuurlijk zijn er veel risico's verbonden aan RSI maar het uitstellen van intubatie doordat het MMT er nog niet is, is zeker ook niet zonder risico, denk aan die patiënt met een geïsoleerd neurotrauma met kaakklem en ernstige hypoxie, die mensen kunnen niet wachten. Het is een feit dat er vaak absurde hoeveelheden ketamine (tensieverhogend dus ook ICP verhogend) en diazepam (niet echt fijn voor je neurologische scores) wordt gegeven om het toch maar te proberen.
Ik ben het met Joffry eens dat RSI mits goed geschoold in alle facetten (farmaco, kappen, moeilijke intubaties en gevolgen op de hemodynamiek en ICP) aan te leren is en bruikbaar is binnen de ambulancewereld. Daarnaast denk ik dat het zaak is om goed protocolair vast te leggen wat de indicaties zijn en die moeten denk ik vooral niet te breed zijn.
Wat betreft de gevaren, ik denk dat mensen zich niet realiseren dat onze patiënten altijd een groot risico lopen, ze zijn per definitie nooit nuchter, liggen niet kant en klaar in de ideeale houding voor intubatie, omgevingsomstandigheden kunnen we niet beïnvloeden en ze lopen altijd achter (dat wil zeggen op het moment dat ze ernstig gewond zijn en de ambulance komt ter plaatse dan liggen ze gemiddeld al 10 minuten voor hun leven te vechten.) zowel op respiratoir niveau als op circulatoir niveau.
Het simpelweg op de kap houden is mijn inziens ook niet echt een optie, gevaar op slecht beademen door neurologische onrust en het gevaar op aspiratie is groot.
Kortom ik denk dat als we heel kritisch kijken dat de patiënt de dupe kan zijn van deze discussie, intubaties (met of zonder RSI) zijn altijd risicovol echter we hebben behoorlijk wat manieren om te controleren of de tube goed zit (etco2, auscultatie, zien van thoraxexcursies, beslaan van de tube etc) en lukken volgens mij de meeste intubaties prima. Mijn ervaring is dat het ook regelmatig gebeurd dat de MMT arts de medicatie laat spuiten door de MMT vpk en vervolgens wordt er dan aan mij (ambu vpk) gevraagd of ik wil intuberen.
misschien moeten we binnen deze discussie wat meer aan de patient denken, ambulance verpleegkundige zijn geen cowboys die als ze een vinger krijgen de hele hand pakken maar profesionele hulpverleners die vooral het beste voor de patiënt willen in de meest moelijke omstandigheden............
Paul
ps ik ga de literatuur nog eens lezen