Ik wil niemand tekort doen hoor en heb zeker zwaar respect voor een ieder in de hulpverlening, ik vind het alleen vreemd dat er over wordt gedacht om taken van een arts, die wel meer dan 6.5 jaar heeft gestudeerd, dat je die overdraagt aan iemand die dat niet 'hoort' te doen. Ik maak dan gauw een vergelijking met een kantinejuf, die ga je ook niet zomaar administratieve klusjes geven. En nou is dat misschien een flauwe vergelijking, maar zo zie ik dat (als buitenstaander dan).
Zie tevens een PB...
Maar wie zegt dat die kantinejuf met wat extra scholing niet heel erg goed de administratie kan doen?
Er is niemand die hier beweert dat een ambulanceverpleegkundige dit er wel even bij kan doen. Daar zal inderdaad scholing bij horen, net als bij hun andere vaardigheden.
Overigens is het binnen de gezondheidszorg een min of meer algemene ontwikkeling dat taken van artsen verschuiven naar anderen, zie onder andere de:
-POH's (PraktijkOndersteuner Huisarts, die meer en meer de zorg voor diabetes en COPD-patiënten op zich nemen binnen de huisartsenpraktijk)
-NP's (Nurse practitioners die op diverse gebieden vaak in het ziekenhuis actief zijn en waarvoor momenteel wordt overwogen de wet zodanig aan te passen dat ze medicatie mogen voorschrijven)
-PA's (Physician Assistent, die, vaak de meer praktische, taken overneemt van artsen. Zo wordt in het UMCU een deel van de bypass-operaties uitgevoerd door PA's (vrijprepareren van de vaten o.a.)