RSI voor alle Ambulance verpleegkundige lijkt mijn geen gewenste situatie, nu al zie je dat er regelmatig van protocollen wordt afgeweken door "eigen inzicht" welke zeker niet altijd in het voordeel van de patient is.
RSI verschuiven van MMT naar Ambulancezorg......ja!
We zien binnen het vakgebied dat we allerlei verworven verantwoordelijkheden krijgen, vroeger moest de dokter het ECG zien, alvorens er ook maar één diagnose aan gekoppeld werd, nu herkent de ambulanceverpleegkundige niet alleen infarcten, maar ook pericarditis, brugada en longembolieën op een ECG. Er is dus niet alleen sprake van verschuiving van taken maar ook zeker een toename van kennis waarbij de kwaliteit van zorg is gebaat. Ik denk dat je een selecte club moet opleiden voor RSI (Rapid responders, motorplegen, OvdG) om RSI toe te passen, persoonlijk heb ik wat moeite met OvdG aangezien die zich eigenlijk niet met directe patientenzorg zou moeten bezighouden, althans niet op individueel gebied. Goede scholing, onderhoud van scholing en goede registratie en zelfs onderzoek naar de resultaten (zowel positief als negatief) bij voorkeur door een gemengde onderzoekscommissie van artsen, anesthesisten, heli artsen, ambu verpleegekundigen en MMA's is absolute noodzaak
Tenslotte zouden deze RSI 'ers (vond ik een leuk woord) regelmatig (meerdere malen per jaar) getoetst moeten worden met drastische gevolgen indien niet gehaald (en niet zoals bij de profcheck 3 keer niet halen.........en dan
?)
Patientenzorg is maatwerk en dient van kwalitatief hoog niveau te zijn, echter is het niet nodig om geld te "verspillen" dus objectief de mogelijkheden bekijken en uitproberen op een wetenschappelijk verantwoorde wijze, alleen op die manier kunnen we objectief zeggen of RSI in de ambulancewereld (in de nederlandse setting waar afstanden beperkt zijn en anders opgeleidt personeel werkt) zonder inmenging van MMT mogelijk is.
Om de knuppel in het hoenderhok te gooien, hoe denken we over het inbrengen van thoraxdrains, primaire taak van het MMT indien pré hospitaal) en naar ik begreep in Engeland uitgevoerde Thoracotomieën op straat (iets over gehoord bij de landelijke SOSA dag) misschien dat onze engelse collega hier een licht op kan laten schijnen.
met groet
Paul