Rapid Sequence Intubation

Auteur Topic: Rapid Sequence Intubation  (gelezen 77353 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #140 Gepost op: 23 april 2008, 23:59:58
het MMT natuurlijk.....
Vaak wordt als argument gebruikt dat als er verslapping is gespoten de patient ook geintubeerd moet worden en dat de ervaring daarin van ambulanceverpleegkundige niet voldoende zou zijn dus vandaar mijn opmerking.
En zeg nu eerlijk het toedienen van een slaapmiddel en verslapper wordt ook gedaan op gewicht, standaarden, protocollen en klinisch beeld (dat kun je iedereen leren)
Nogmaals ik ben geen voorstander van zomaar even verslapping toe te voegen aan het amublance arsenaal maar ik dnek dat het met gedegen scholing, oefening en een strikt protocol wel degelijk een mogelijkheid is, die levens kan redden.  ik zou graag eens een onderzoek zien......in de nederlandse setting die wezenlijk verschilt van andere landen

Maar nogmaals waarom zo moeilijk doen in overleggen terwijl we op straat (vaak) goed kunnen samenwerken en laten we eerlijk zijn er zijn altijd artsen bij die op hun strepen gaan staan maar ook ambulancehulpverleners die cowboy willen spelen........teveel ego's het gaat tenslotte om de patiënt en om niemand anders!!!

Gegroet
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #141 Gepost op: 24 april 2008, 09:48:12
Ego's in de ambulancewereld.......ik zou niet weten wat je bedoelt.... ;D

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #142 Gepost op: 28 april 2008, 12:33:41
Er staat weer een mooi artikel over inzet van het MMT in Incident, het kan niet duidelijker! Wat mij betreft mogen ze de heli's beetje bij beetje wel opdoeken, scheelt tijd, geld en levens  O0
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #143 Gepost op: 28 april 2008, 20:42:38
ik heb even de eindrapportage van de nachtvluchten gelezen en daar staan toch wel erg overdreven casus verslagen over het MMT, stemmingmakerij zou ik het bijna noemen
bijvoorbeeld
Overal landen ?
Midden in de nacht zwaait een bebloede jongen in paniek naar een passerende taxichauffeur. Samen met zijn vriend is
hij met de auto van de weg geraakt en tegen een boom gebotst. Op eigen kracht heeft hij het wrak kunnen verlaten,
zijn vriend lijkt zwaar gewond. Iets na half vier geeft de de taxichauffeur de melding door aan 112, waarna de hulp
van het MMT in Volkel wordt ingeroepen. De locatie is niet exact duidelijk: ligt die nét binnen of nét buiten de bebouwde
kom van Nijmegen? Een wezenlijk verschil. Tijdens nachtinzetten mag de helicopter binnen de bebouwde
kom alleen op vooraf bepaalde plaatsen landen. Voor Nijmegen is daarvoor de Goffertwei aangewezen. Terwijl het
MMT zijn voorbereidingen treft en richting Goffert vliegt, regelt de meldkamer aanvullend transport naar de ongevalslocatie.
Het systeem werkt als een goed geoliede machine: vanaf de Goffertwei worden de arts en de verpleegkundige
door de reeds wachtende politie naar het ongeval gereden. Het tweede slachtoffer blijkt inderdaad uitgebreide
zorg nodig te hebben. De eerder gearriveerde hulpverleners zijn daar reeds mee begonnen: ambulancepersoneel,
brandweer en politie werken snel en efficiënt aan hun taken. Om de patiënt verder te monitoren, rijdt de MMT-arts
met de ambulance mee naar het ziekenhuis om daar de zorg over te dragen aan het SEH-team. De helicopter wacht in
de Goffert tot de arts door het ambulancepersoneel weer wordt afgeleverd.


Als ik het goed begrijp komt de heli arts in dit geval om de patient te monitoren, het spijt me maar als je met zulke voorbeelden aankomt met betrekking tot mweerwaarde van MMT in de nacht.....?
We we hebben zeer wel opgeleide mensen in nederland op die gele busjes rondrijden die prima kunnen monitoren en zelfs op de uitkomsten nog actie kunnen ondernemen.

helaas weer een voorbeeld in mijn ogen hoe het mmt zich wil profiteren tov het volk
gegroet
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #144 Gepost op: 28 april 2008, 20:53:50
Ik ken nog een goed geoliede machine, de PR machine van de Trauma Regio Oost  ;)

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #145 Gepost op: 28 april 2008, 22:04:36
Nou ik kan het nog sterker maken, jaja het is mogelijk ;D:

de trauma heli van Groningen werd naar de A28 gestuurd voor "een kettingbotsing" :-\.  Er waren namelijk wel 4 auto's op elkaar gebotst, jaja het is heftig. En......... de trauma heli werd ingevlogen omdat er een mevrouw onlangs hartproblemen"heeft gehad   O0 O0 O0. Tja werken in Drente is echt een uitdaging voor ambulancepersoneel  :-X :-X O0 O0

I
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #146 Gepost op: 28 april 2008, 22:15:30
ik heb even de eindrapportage van de nachtvluchten gelezen en daar staan toch wel erg overdreven casus verslagen over het MMT, stemmingmakerij zou ik het bijna noemen
bijvoorbeeld

 Het tweede slachtoffer blijkt inderdaad uitgebreide zorg nodig te hebben. De eerder gearriveerde hulpverleners zijn daar reeds mee begonnen: ambulancepersoneel, brandweer en politie werken snel en efficiënt aan hun taken. Om de patiënt verder te monitoren, rijdt de MMT-arts met de ambulance mee naar het ziekenhuis om daar de zorg over te dragen aan het SEH-team.

Dit is toch duidelijk?

Er is uitgebreide zorg nodig, dus is de trauma-arts nodig...
(aan een leek is het makkelijk uit te leggen...)

Wat zou de ambu-pleeg minder kunnen dan de trauma-arts?

(tijdens het transport, bedoel ik dan...)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #147 Gepost op: 29 april 2008, 13:14:19
Je kan beter vragen wat een ambu-pleeg wel kan, o.a. de verantwoordelijkheid van de patiënt hebben en zelf, MET ASSISTENTIE van de arts, de patiënt overdragen aan de SEH. Kort door de bocht gezegd heb ik het idee dat de arts uit deze geoliede casus het slachtoffer 'inpikt' van de ambu-pleeg.  :-\
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #148 Gepost op: 30 april 2008, 21:21:33
mooi artikel in critical care, over een antagonist voor psierverslappers.

http://www.organon.nl/news/press_releases/sugammadex_besproken_in_anesthesia_analgesia.asp
is niet het artikel maar wel uitleg over het medicijn, misschien dat er dan toch spierverslappers op de ambulance komen

gegroet
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Geloof niet alles wat je denkt.