Tijdens mijn analyse van de beschikbare onderzoeken kwam ik telkens hetzelfde probleem tegen: de meesten waren net niet van toespassing op de nederlande situatie. Een paramedic ligt bijvoorbeeld, qua opleiding, ver onder een verpleegkundige. Laat staan een gespecialiseerde verpleegkundige.
Beste lieden,
Allereerst wil ik mijn waardering uitspreken over deze discussie en over de (respectvolle) wijze waarop er op elkaar gereageerd wordt.
Ik weet niet zeker of ik (als leek) aan deze discussie iets zinnigs kan toevoegen. Maar graag wil ik hier toch even op reageren. De ene paramedic is namelijk de andere niet! Hier in Canada is de situatie bijvoorbeeld behoorlijk complex, omdat dit vaak ook weer per provincie verschillend is. Een Canadese paramedic vertelde mij dat je in Canada globaal drie verschillende niveaus paramedic hebt: (1)primary; (2)advanced en (3)critical care. Het kost je minstens vijf jaar om jezelf op te werken tot paremedic op critical care niveau. In alle bescheidenheid wil ik toch opmerken dat het niveau 'critical care paramedic' niet ver onder een verpleegkundige ligt.
Geen van deze drie 'soorten' paramedic mag RSI uitvoeren. De enige paramedics (in Canada) die RSI mogen uitvoeren, zijn de critical care flight paramedics. De paramedic die ik sprak zei met nadruk dat de critical care flight paramedics de hoogst opgeleide paramedics ter wereld zijn. (Hij zei het zelfs wel drie keer) Goed, hij zal wel gelijk hebben, I don't know. Je moet eerst een critical care paramedic zijn; een bepaald aantal jaren ervaring hebben; een aantal extra cursussen hebben gedaan/een goede CV hebben en een aantal medisch en psychisch keuringen doorlopen voordat je kunt solliciteren naar een plaats in de opleiding. Je kunt alleen solliciteren als er ergens een plaats vrijkomt. Als je aangenomen wordt, dan begint het pas, want dan mag je voor meerdere jaren fulltime naar school.
De opleiding tot critical care flight paramedic is zo rond de 18.000 dollar per jaar, dus ook wel logisch dat er niet zo heel veel flight paramedics zijn. Critical care flight paramedics mogen elke handeling verrichten en vrijwel elk medicijn geven die zij nodig achten (en die natuurlijk in het belang van de patient is).
(Let wel: een critical care paramedic kan wel een trainig tot flight paramedic volgen, maar daarmee hoeft hij nog geen critical care flight paramedic te zijn! Ja sorry, het is ingewikkelder dan het lijkt
)
De 'critical care flight paramedic' staat qua bevoegdheden en zeggenschap boven(!) een arts. De kerel die ik sprak gaf een voorbeeld waar hij bij geweest was: een slachtoffer in kritieke toestand moest vervoert worden naar een groter ziekenhuis (gaat dan per heli). De critical care flight paramedic achtte het noodzakelijk dat er een drain ingebracht werd in de longen. Maar de dienstdoende dokter weigerde, dus belde die flight paramedic zijn eigen supervisor (ook een arts, maar een 'toparts' or whatever) op in Toronto; legde de situatie aan hem uit en zei dat hij te maken had met een weigerende arts. Zijn supervisor riep de arts aan de telefoon en legde hem even haarfijntjes uit dat hij gewoon moest luisteren naar de critical care flight paramedic. Gelukkig luisterde de dokter toen wel. Als de arts toen niet geluisterd had, had hij zich mogen verantwoorden voor een commissie en had hij met een beetje pech zijn baan kwijt geweest. Ik wist even niet wat ik hoorde, maar hier kijkt men hier er niet vreemd van op.
Goed, dat zijn de paramedics in Canada. In de USA is het iets simpeler en overzichtelijker. Je hebt daar maar 1 soort paramedic en dat is de paramedic op de ambu. In Amerika kennen ze overigens ook de critical care flight paramedics; die vliegen (vaak samen met een flight nurse) op een traumaheli.
Twee weken terug sprak ik een paramedic in New Jersey over o.a. RSI. Hij vertelde dat voordat een paramedic overgaat tot het uitvoeren van RSI, hij eerst contact opneemt met een dienstdoende arts in het ziekenhuis. De paramedic overlegt met de arts en legt de hele situatie aan hem voor. Vervolgens moet de arts toestemmingen geven voor RSI. De arts fungeert dus als een soort back up op afstand. De arts is eindverantwoordelijk om te bepalen of RSI wel/niet nodig is. De paramedic is verantwoordelijk voor het uitvoeren van RSI.
(Uitzondering zijn natuurlijk de critical care flight paramedics en de flight nurses, maar die heb ik nu even buiten beschouwing gelaten, omdat zij niet op een ambu rijden.)
Als je in Nederland onverhoopt buiten het ziekenhuis acute hulp nodig hebt, verlangt onze samenleving dat er een goed geoutilleerde ambulance, met deskundig opgeleid personeel komt voorrijden. Wij hebben, bij wet, met zijn allen afgesproken dat deze hulp verleent dient te worden door gespecialiseerde ambulanceverpleegkundigen en niet door bijvoorbeeld ziekenverzorgenden, waarmee ik de laatste beroepsgroep absoluut geen onrecht wil aandoen. Net als dat onze patiënt, indien nodig, voor een Rapid Sequence Induction recht heeft op de hulp van een anesthesioloog.
In Amerika vinden ze de anesthesioloog te duur om de straat op te sturen, dus helpt de anesthesioloog op afstand. Ik zeg hier verder niets over. Wat jullie hiervan vinden, moeten jullie zelf maar bepalen.
De paramedics staan helemaal los van verpleegkundigen of artsen of wat dan ook. In de acute hulpverlening op straat zul je hier nooit een arts tegenkomen, omdat die simpelweg gewoon alleen in het ziekenhuis werkt. Alle acute medische hulpverleners op straat zijn altijd paramedics m.u.v. de flight nurse in de USA. Als bepaalde handelingen uitgevoerd moeten worden, dan roepen ze een paramedic erbij met meer bevoegdheden en/of vaardigheden. Maar nooit een arts. Toen ik aan Canadese paramedic vroeg waarom niet, zei hij: "the hospital is the place were they belong." Natuurlijk weet ik dat de meningen hierover zijn verdeelt (en eerlijk gezegd ben ik zelf hierover mijn mening kwijtgeraakt). Ik kan me heel goed voorstellen dat sommige forumleden zich hieraan ergeren, dit is niet mijn bedoeling, maar ik geef slechts door wat die paramedic zei.
In Noord-Amerika kennen ze wel traumahelikopters, maar die worden hier alleen ingezet met het oog op tijdswinst. Verschil met de Nederlandse MMT's is dat de traumaheli's in Noord-Amerika niet ingezet worden om een specialist te vervoeren, maar om een patient te vervoeren. (Wat ook wel logisch is als je bekijkt welke afstanden er hier moeten worden afgelegd.) Daarnaast wordt de heli vooral veel ingezet voor 'besteld vervoer'; bijvoorbeeld van een plaatselijk ziekenhuis naar een specialistischer/groter ziekenhuis.
Hopelijk voegt mijn reactie iets toe aan de discussie. Alle vragen en/of opmerkingen zijn van harte welkom.
Met vriendelijke groet (uit Ontario),
Willem
Ps. Discussie over bepaalde handelingen en/of medicijnen is wereldwijd. Een punt waarover in Canada en Amerika behoorlijk gediscussieerd wordt, is coniotomie. Maar dit is off-topic right now.