Rapid Sequence Intubation

Auteur Topic: Rapid Sequence Intubation  (gelezen 78882 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #50 Gepost op: 23 april 2007, 13:28:37
Het is niet zo zeer of RSI komt maar wanneer. Ik wacht het rustig af.......

WM.

In dat geval kan ik alleen maar hopen dat mijn mening onjuist was ;)
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #51 Gepost op: 23 april 2007, 13:48:13
Marno,

Laten we het hopen, he? Weet je wat het is, iedereen mag een mening hebben en die ook ventileren op een openbare forum maar een mening over een bepaald onderwerp zonder daar ervaring mee te hebben is altijd een beetje "tricky". Als je ooit ervaring mee hebt gehad, bijv. trismus bij een neurotrauma, is het gewoon heel vervelend dat je niet over de juiste middelen beschikt om het op te lossen.

WM

 :)
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #52 Gepost op: 23 april 2007, 17:20:14
Dat middel heet traumaheli. Alles zelf willen kunnen oplossen is prima, dan moet je geneeskunde gaan studeren en op de traumaheli gaan werken. We hebben in Nederland een taakverdeling gemaakt op basis van opleiding, en als datgene wat je mag niet bevalt, dan moet je een stapje hoger gaan werken.
Arts  www.alphalog.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #53 Gepost op: 23 april 2007, 17:44:16
Dat middel heet traumaheli. Alles zelf willen kunnen oplossen is prima, dan moet je geneeskunde gaan studeren en op de traumaheli gaan werken. We hebben in Nederland een taakverdeling gemaakt op basis van opleiding, en als datgene wat je mag niet bevalt, dan moet je een stapje hoger gaan werken.

Even weer als leek  ;) Als ze het in Amerika kunnen (claimcultuur.... :-X) waarom zou het hier (NL) dan een probleem zijn? Blijkbaar als je goede 'protocollen' opstelt kan het wel?

Hoeveel patiënten 'verlies' :-X je door niet niet kunnen toepassen van deze techniek door de AVK en hoeveel keer zou het fout gaan bij het toepassen van deze techniek door AVK. Als dat een positief aantal oplevert zou ik het wel weten als minister... (maar ik ga er natuurlijk niet over en ben een leek op medisch gebied....  ;) :))


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #54 Gepost op: 23 april 2007, 18:26:54
Citaat
Dat middel heet traumaheli. Alles zelf willen kunnen oplossen is prima, dan moet je geneeskunde gaan studeren en op de traumaheli gaan werken. We hebben in Nederland een taakverdeling gemaakt op basis van opleiding, en als datgene wat je mag niet bevalt, dan moet je een stapje hoger gaan werken.

Waarom zit er een vaatchirurg op de LL3 dan? Over schoenmaker blijf je bij je leest gesproken.........

En dat middel is niet altijd en overal beschikbaar. Een ambulanceverpleegkundige wel.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #55 Gepost op: 23 april 2007, 19:38:14
Zie de AVP in deze dan als een First Responder: hij werkt een checklist af om te kijken of hij / zij samen met de ACH de RSI kan uitvoeren. Lukt dat, dan is de patiënt daarbij in het voordeel, nl de A is eerder veilig gesteld. Lukt dat niet, dan is dat extra info aangaande de RSI voor de MMT-arts. Op deze manier blijven de lastige gevallen voor de arts, maar zullen de 'eenvoudige' spoedintubaties uitgevoerd door het ambu-team in een (groot?) deel van de gevallen leiden tot het eerder veilig stellen van de Airway.
Geloof niet alles wat je denkt.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #56 Gepost op: 24 april 2007, 09:00:35
Even weer als leek  ;) Als ze het in Amerika kunnen (claimcultuur.... :-X) waarom zou het hier (NL) dan een probleem zijn? Blijkbaar als je goede 'protocollen' opstelt kan het wel?

Hoeveel patiënten 'verlies' :-X je door niet niet kunnen toepassen van deze techniek door de AVK en hoeveel keer zou het fout gaan bij het toepassen van deze techniek door AVK. Als dat een positief aantal oplevert zou ik het wel weten als minister... (maar ik ga er natuurlijk niet over en ben een leek op medisch gebied....  ;) :))

Omdat in Amerika er heel, heel veel meer intubaties voorkomen. Kwestie van genoeg oefenmogelijkheden om je competenties op peil te houden, iets wat in Nederland niet kan: te veel ambulanceverpleegkundigen en te weinig RSI's

Waarom zit er een vaatchirurg op de LL3 dan? Over schoenmaker blijf je bij je leest gesproken.........

En dat middel is niet altijd en overal beschikbaar. Een ambulanceverpleegkundige wel.
Geen idee. En als de heli er niet is, kan er toch wel een grondgebonden MMT team komen?  ??? Anders zul je toch echt met de patient op de ambubag A1 naar het ziekenhuis moeten rijden...
Arts  www.alphalog.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #57 Gepost op: 24 april 2007, 09:08:23
Omdat in Amerika er heel, heel veel meer intubaties voorkomen. Kwestie van genoeg oefenmogelijkheden om je competenties op peil te houden, iets wat in Nederland niet kan: te veel ambulanceverpleegkundigen en te weinig RSI's

Geldt dat voor heel Amerika of alleen voor steden als LA, NY en Washington DC?
Zijn er echt zo weinig ambulances/paramedics in Amerika?
 ???


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #58 Gepost op: 24 april 2007, 09:10:44
Even weer als leek  ;) Als ze het in Amerika kunnen (claimcultuur.... :-X) waarom zou het hier (NL) dan een probleem zijn? Blijkbaar als je goede 'protocollen' opstelt kan het wel?

Amerika is een slechte vergelijking.
de afstanden zijn daar ongeveer het tienvoudige (overdrijven maakt de zaak duidelijk) van ons kleine kikkerlandje. en als je ergens in de outback zit kan het zelfs met een helikopter een uur duren voor er een arts ter plaatse kan zijn.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #59 Gepost op: 24 april 2007, 15:16:47
Omdat in Amerika er heel, heel veel meer intubaties voorkomen.

Waardoor komt dit:
- Intubeert men sneller / eerder door andere criteria icm andere medicatie die men tot de beschikking heeft?
- Intubeert men daar gemiddeld per hulpverlener ook meer?

Wellicht zal in de nabije toekomst Rocuronium (Esmeron) veel meer gebruikt gaan worden voor spoedintubaties als het antagonist, waar nu hard aan gewerkt wordt, op de markt komt. Rocuronium is dan zonder restverschijnselen (farmacologisch) zeer snel geantagoneert, ook na intubatiedosering. Het nieuwe middel gaat nu fase 4 in en de verwachting is dat het middel in 2008 op de markt komt. Aldus Organon.
Geloof niet alles wat je denkt.