Rapid Sequence Intubation

Auteur Topic: Rapid Sequence Intubation  (gelezen 78864 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #60 Gepost op: 24 april 2007, 15:54:42
Citaat
Anders zul je toch echt met de patient op de ambubag A1 naar het ziekenhuis moeten rijden.

Ik hoop Delta dat je inziet dat dit toch echt geen optie is........

Citaat
Omdat in Amerika er heel, heel veel meer intubaties voorkomen.

Kun je dit onderbouwen? Ik denk namelijk van niet. Ik leid al 5 jaar een groep collega's rond in de VS. Wij hebben namelijk een uitwisselingsprogramma met Crozer EMS en New Castle County EMS in het oosten van de VS. De incidentie van intubatie (al dan niet verslapt) is niet hoger dan hier in Nederland.

Citaat
Amerika is een slechte vergelijking.
de afstanden zijn daar ongeveer het tienvoudige (overdrijven maakt de zaak duidelijk) van ons kleine kikkerlandje. en als je ergens in de outback zit kan het zelfs met een helikopter een uur duren voor er een arts ter plaatse kan zijn.

Ook dit gaat niet overal op. New Jersey is qua infrastructuur goed vergelijkbaar met Nederland, het is een van de drukst bevolkte gebieden van de VS. Niemand is verder dan 10-20 minuten van een ziekenhuis vandaan, en toch hebben ze al 10 jaar RSI.

Citaat
Wellicht zal in de nabije toekomst Rocuronium (Esmeron) veel meer gebruikt gaan worden voor spoedintubaties als het antagonist, waar nu hard aan gewerkt wordt, op de markt komt. Rocuronium is dan zonder restverschijnselen (farmacologisch) zeer snel geantagoneert, ook na intubatiedosering. Het nieuwe middel gaat nu fase 4 in en de verwachting is dat het middel in 2008 op de markt komt. Aldus Organon.
geplaatst op: Vandaag om 09:10:44

Peter, toevallig heb ik een gesprek hierover gehad gisteren. Heb jij wat meer info of links hierover?


WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #62 Gepost op: 24 april 2007, 16:28:30
Juist, dat is 'm.
Geloof niet alles wat je denkt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #63 Gepost op: 24 april 2007, 16:48:25
Hoe doen jullie het 's nachts als er geen MMT (binnen redelijke tijd) beschikbaar is?  ???


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #64 Gepost op: 24 april 2007, 17:08:10
Hoe doen jullie het 's nachts als er geen MMT (binnen redelijke tijd) beschikbaar is?  ???

Geen idee. En als de heli er niet is, kan er toch wel een grondgebonden MMT team komen?  ??? Anders zul je toch echt met de patient op de ambubag A1 naar het ziekenhuis moeten rijden...

Dat zijn de patiënten die ter plaatse of onderweg naar het ziekenhuis overlijden.  :-X


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #65 Gepost op: 24 april 2007, 17:36:18
Een grondgebonden team s'nachts is al helemaal geen optie. Hij moet uit Nijmegen vertrekken en vervolgens, afhankelijk van lokatie, tussen de 45 -75 km rijden.

In de huidige situatie ben ik genoodzaakt om de pt te sederen (lokale afspraken hier dekken dat af) en zonder spierverslapping een poging doen om te intuberen. Dit is me zaterdag bijv. overkomen. Het valt niet mee.

Ik vind het een kromme stelling dat ik niet zou mogen verslappen omdat het gevaarlijk zou zijn maar vervolgens moet ik wel iemand op de kap houden met alle mogelijke complicaties zoals maaginsufflatie, aspiratie, barotrauma.  Met als gevolg:

Citaat
Dat zijn de patiënten die ter plaatse of onderweg naar het ziekenhuis overlijden.  

Het is triest, maar ik moet toegeven dat hier een kern van waarheid in zit.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #66 Gepost op: 24 april 2007, 20:28:14


Gelukkig hoor ik dit soort geluiden tot nu toe alleen op een internetforum.


ps. een tussenoplossing kan natuurlijk wel zijn dat de AVP met de inmiddels aanvliegende MMT-arts overlegd om alvast verslapping toe te dienen.

dat is nou weer een contradictie, wel verslappen maar nog even op de helidokter wachten die zo zn grandioze opwachting gaatmaken en gaat -pogen te-  intuberen, handig verslappen als er niet meteen geintubeerd gaat worden. dus we mogen wel verslappen maar alleen als de anesthesist er bijna is...en ondertussen kan er van alles misgaan zoals een paar medisch studenten hier steeds beweren....,apart.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #67 Gepost op: 24 april 2007, 21:13:16
Ik hoop dat er ooit familieleden van een overleden patient na RSI / sedatie door de AVP naar de (tucht) rechter gaat! Ik wacht rustig af.....

Check jullie literatuur nog maar eens over sux en neurotrauma...

2 Spreuken en dan zal ik me niet meer bemoeien met deze vermoeiende discussie met mensen die denken dat ze er verstand van hebben:

1) There's still no cure for stupidity

2) Ignorance is a bless

KNVW/tje is rijp voor moderatie, ik vind deze aantijgingen werkelijk stuitend!!, zegt misschien meer over zijn achtergrond die hij niet wil prijsgeven....laat ons raden....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #68 Gepost op: 24 april 2007, 21:17:22
Dat middel heet traumaheli. Alles zelf willen kunnen oplossen is prima, dan moet je geneeskunde gaan studeren en op de traumaheli gaan werken. We hebben in Nederland een taakverdeling gemaakt op basis van opleiding, en als datgene wat je mag niet bevalt, dan moet je een stapje hoger gaan werken.

Urgentie gaat boven de nederlandse autoritaire taakverdeling, weet je nog, ´treat first what kills first´. en voor alles zelf kunnen oplossen heb je in nederland echt geen artsenopleiding nodig, gelukkig niet zeg!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #69 Gepost op: 24 april 2007, 21:19:53
Omdat in Amerika er heel, heel veel meer intubaties voorkomen. Kwestie van genoeg oefenmogelijkheden om je competenties op peil te houden, iets wat in Nederland niet kan: te veel ambulanceverpleegkundigen en te weinig RSI's
Geen idee. En als de heli er niet is, kan er toch wel een grondgebonden MMT team komen?  ??? Anders zul je toch echt met de patient op de ambubag A1 naar het ziekenhuis moeten rijden...

Het grondgebonden team, met een arts en VPK die per persoon gemiddeld eens in het jaar een uitruk doen.....ja dat gaat m echt worden...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod