Inmiddels staat er in het februarinummer van Incident een interessant artikel over de inzet van de MMT's en "het overhevelen" van taken naar de AVP.
Helaas kan ik het niet geheel terugvinden op internet, maar in het artikel komen o.a. VZA AVP Thijs Gras en hoogleraar Traumatologie Peter Brink (AZM) aan het woord.
Volgens de hoogleraar is de inzet van "dokters op straat" inefficiënt, duur en het ontbreekt aan bewijs dat het zinvol is. Volgens hem kunnen speciaal opgeleide avp'ers prima taken uitvoeren die momenteel alleen worde toevertrouwd aan artsen.
Volgens Brink is het niet de politiek die uitbreiding van de taken dwarsboomt, maar met name de Nerdelandse Vereniging van Anesthesiologie en in het bijzonder de sectie urgentiegeneeskunde.
Nederlandse AVP'ers lopen met betrekking tot RSI achter op hun Zweedse, Australische, Amerikaanse en Engelse collega's. Overigens ging de introductie ook in deze landen niet zonder slag of stoot.
Een anesthesie professor uit Houston, Rober Pousman, verwoord het denk ik goed: "Zolang er niet op elke ambulance een arts zit, is het in het belang van iedereen dat de huidige ambulancemedewerkers zo goed mogelijk worden opgeleid en uitgerust om zonder tijdsverlies de nodige interventies uit te voeren."
Ik zal kijken als ik het hele artikel hier gepubliceerd kan krijgen.