Ik weet niet of je mijn ervaring objectief genoeg vind, maar ik heb sinds een aantal jaar contact met MMT-leden van de VU. In gesprekken die ik met hun heb, blijkt dat hun hulp soms echt van meerwaarde te zijn dat het soms door de spoedige medische handelingen verricht door het MMT van levensbelang kunnen zijn.
Jij hebt sowieso meer ervaring dan ik ooit zal krijgen, maar ik denk dat je niet zomaar ambulanceverpleegkundige handelingen kunt toeschrijven die een arts doet. Deze is immers speciaal daarvoor opgeleid en had de pre dat hij die opleiding heeft mogen genieten. Ik denk dus je de handelingen die een MMT kan/mag verrichten ook gewoon aan hen moet toe blijven vertrouwen en niet zomaar deze aan een ambulance-vpk toevertrouwt.
Ik denk dat de assistentie die per helikopter, wat dus ook soms levensreddend kan zijn of alleen maar een voordeel, soms van groots belang kan zijn voor de patient.
Bovendien lijkt het wel dat ambulancepersoneel het niet zo heeft op een MMT, dat het meer wordt gezien als overheersers die alles beter kunnen (zo komt het echter op mij over, ik weet niet wat jouw mening bijvoorbeeld is omtrent een MMT)
Misschien moet jij je eens wat meer verdiepen in het vak ambulanceverpleegkundige.
want als ik jou berichten lees, krijg ik sterk het vermoeden dat jij deze vergelijkt met een standaard verpleegkundige die elders werkzaam is binnen de gezondheidszorg.
En we mogen toch wel zeggen dat daar verschil in zit.
Die meerwaarde van het MMT waar jij het over hebt gaat over het toepassen van RSI , en waarom zou een Nederlandse ambulanceverpleegkundige dat niet kunnen.
Terwijl Paramedics in Angelsaksische landen dat wel kunnen, terwijl hun achtergrond minder is.
Dat MMT leden tegen jou zeggen dat ze meerwaarde bieden, ja klopt eigenlijk wel ja zolang de ambulanceverpleegkundige deze handeling nog altijd niet mag uitvoeren zul je ze wel nodig hebben.
Maar het is zonde geld en zonde tijd, voor dit geld kun je een hoop extra ambu's laten rijden in Nederland op plekken waar de 15 minuten norm wordt overschreden.
Met deze extra ambulances redt je veel meer levens hoor.
Van mij mogen ze het geld van die heli's hoe mooi en prachtig en indrukwerkend ook altijd weer is als ze aan komen vliegen investeren in extra ambulance's en de ambulanceverpleegkundige zelf RSI laten toepassen.
Of bijvoorbeeld alleen de OVDG-er moet dit natuurlijk wel al een ambulanceverpleegkundige zijn.
Zal voor de patient ook tijdwinst opleveren want nu ligt een patient maar te vechten voor z'n leven en zit men maar te wachten en te wachten dat de heli eens aankomt, en dan hebben we het voor het gemak nog maar niet gehad over de wachttijd op een grondgebonden MMT.
Terwijl als een ambulanceverpleegkundige deze handeling mag uitvoeren, hoeft de patient niet te wachten.
En minuten zijn belangrijk bij een trauma he.
Denk ook zeker dat MMT's niet helemaal afgeschaft moeten worden, en dat we de 10 busjes zeker operationeel moeten houden voor inzetten met de GNK.
De MMT arts zal hier wel meerwaarde kunnen bieden met triage in een gewonden nest.
En voor bijvoorbeeld een eventuele amputatie.
Tot wij niet als enige heli's of grondgebonden MMT teams hebben daar heb je gelijk in.
Maar deze landen werken met een geheel ander soort ambulancesysteem dan Nederland.
Op deze ambulances mag de bemanning namelijk hoofdzakelijk alleen basic life support handelingen verrichten.
omdat ze veel en veel minder geschoold zijn.
Deze MMT teams gaan in deze landen niet alleen uit naar trauma's, maar moeten ook al uit voor iemand met bijvoorbeeld hartklachten, een te laag suikergehalte, gebroken heup en noem maar op.
Eigenlijk overal waar een medische handeling(bv medicatie, ECG) terplaatse moet gebeuren omdat de ambulanciers in deze landen dit niet kunnen.
De MMT artsen in deze landen kunnen ook vaak gewoon basisartsen of voormalig huisartsen zijn, en lang niet altijd anesthesisten of trauma chirurgen.
Je kan dus de Nederlandse MMT's niet vergelijken met die in het buitenland.
Want die hebben een geheel andere functie dan hier.
Mogen dankbaar zijn, het het zeer hoogstaande niveau van de Nederlandse ambulancezorg, alleen zéér jammer dat die ene behandeling al jaren een discussie is.