Rapid Sequence Intubation

Auteur Topic: Rapid Sequence Intubation  (gelezen 77354 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #150 Gepost op: 9 mei 2008, 09:08:19
Ik denk dat dit bericht hier wel past.

Artsen laten traumahelikopter links liggen

AMSTERDAM (ANP) - Artsen maken te weinig gebruik van de mogelijkheid bij ongelukken een traumahelikopter in te zetten. Dat blijkt uit onderzoek dat zaterdag verschijnt in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.
 
Inzet van een traumahelikopter zou de kans op overlijden door ernstige ongelukken halveren. Anaesthesiologen van het UMC St Radboud in Nijmegen en het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam becijferden dat de traumahelikopers in de periode 2002 tot 2005 gemidddeld 2600 keer per jaar zijn opgeroepen.  

Dat gebeurde veel vaker in regio's waar de mobiele vliegende teams hun thuisbasis hebben (Rotterdam, Groningen, Nijmegen en Amsterdam (VUmc) dan in andere plaatsen.

Opvallend

Die vier centra kunnen door de twintig andere meldkamers voor ambulancezorg worden ingeschakeld. Het gemiddeld aantal oproepen per meldkamer bedroeg 110 keer. "Opvallend is dat het aantal oproepen per regio enorm verschilt", schrijven de onderzoekers.

Eén regio deed maar twee oproepen in een jaar, een andere regio zette 403 keer het mobiele team in. Dat verschil wordt niet verklaard door de aantallen inwoners en ongelukken.

Gevolgen

"Als beschikbare traumahelikopters ten onrechte niet worden opgeroepen, kan dit gevolgen hebben voor de kwaliteit en het resultaat van de hulpverlening aan patiënten", aldus de onderzoekers.

De artsen schrijven verder dat een helikopter steeds vaker vergeefs opstijgt omdat een ambulance de plaats van het ongeluk als eerste bereikt of omdat het ongeluk minder ernstig is dan voorzien.

Bron: www.nu.nl


Ik snap alleen de eerste zin even niet. Sinds wanneer bepalen de artsen dat de LL gaat vliegen? Dat is toch het ambupersoneel?
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #151 Gepost op: 9 mei 2008, 12:55:12
Inderdaad... Gezien de site is het ook weer een uiterst betrouwbare interpretatie van het artikel.. Pfffff
Arts  www.alphalog.nl


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #152 Gepost op: 9 mei 2008, 15:23:16
Ik snap alleen de eerste zin even niet. Sinds wanneer bepalen de artsen dat de LL gaat vliegen? Dat is toch het ambupersoneel?

Dat bepaald de verpleegkundig-centralist in veel gevallen.

groet, Michel


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #153 Gepost op: 9 mei 2008, 15:36:49
Dat bepaald de verpleegkundig-centralist in veel gevallen.

groet, Michel

Primair wel ja, secundair gebeurt dat door de ambulance-verpleegkundigen. Het gaat dus niet om artsen, maar om beide partijen: centralisten en ambulanceverpleegkundigen.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #154 Gepost op: 9 mei 2008, 22:25:52
laat dat dan niet zien dat of de artsen op de heli slecht geïnformeerd zijn....hetgeen ik me eerlijk gezegd niet kan voorstellen of dat het PR team achter hen ontzettend op de verkeerde plek zitten.
Laten we nu eens ophouden met elkaar in de haren te vliegen en eens te realiseren dat we elkaar zo nu en dan nodig hebben en dan prima samen kunnen werken....alle propaganda daar gelaten....
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #155 Gepost op: 9 mei 2008, 22:27:53
There are lies, there are damned lies and then there are
 statistics......

Disraeli, uitspraak 2de kamer(engeland) in 1835.

Need I say more????????
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #156 Gepost op: 10 mei 2008, 13:18:07
Inmiddels heb ik het artikel in het NTVG gelezen en wat ik me toch afvraag wat de argumentatie is voor centralisten, waar het hoofdzakelijk om gaat, om de heli minder in te zetten. In het artikel schrijven ze dat de drempel bij hen hoger ligt om een H-MMT primair te alarmeren, terwijl er toch een landelijk protocol voor is wanneer een MMT in te zetten? Kosten spelen daar geen rol in, neem ik aan, maar is het een gebrek aan vertrouwen? Wie kan mij daarin uitleg bieden?
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #157 Gepost op: 26 juni 2008, 00:07:14
tsja dat is lastig, ik denk dat je vooral niet moet vergeten dat een centralist het moet doen met informatie van leken, je moet dus filteren en in de regel is iemand die van 5 meter op zijn hoofd is gevallen meestal maar 2 meter geland op zijn voeten...........ik chargeer maar je moet denk ik als centralist schiften, en de een zal sneller primair een heli inzetten dan een ander........misschien zijn hier centralisten die meelezen die daar een zinniger antwoord op kunnen geven......kan het ook een cultuur kwestie zijn in een regio????
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #158 Gepost op: 26 juni 2008, 00:22:53
tsja dat is lastig, ik denk dat je vooral niet moet vergeten dat een centralist het moet doen met informatie van leken, je moet dus filteren en in de regel is iemand die van 5 meter op zijn hoofd is gevallen meestal maar 2 meter geland op zijn voeten...........ik chargeer maar je moet denk ik als centralist schiften, en de een zal sneller primair een heli inzetten dan een ander........misschien zijn hier centralisten die meelezen die daar een zinniger antwoord op kunnen geven......kan het ook een cultuur kwestie zijn in een regio????

Ja, sommigen leggen de lat dan wat hoger. Maar een centralist is getraint om zolang door te vragen tot ze een beeld in hun hoofd hebben. En nou heb ik zwaar respect hoor voor diegene die uit de meest paniekerige mensen vragen moeten stellen, terwijl de beller alleen zo snel mogelijk een ambulance wilt... Wie weet een centralist...

Maar ook ambulanceverpleegkundigen schijnen vaker een MMT te cancellen, terwijl dat naderhand soms wel nodig bleek (of althans: nodig had kunnen zijn). Is dit ook een kwestie van cultuur, hoe staat een ambu-pleeg tegenover een MMT-arts die dan de zaakjes even uit handen komt nemen, of ligt het heel anders?
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Expert

  • Gast
Reactie #159 Gepost op: 27 juni 2008, 17:56:43
Hallo allemaal,

Onder de naam Expert wil als MMT arts reageren. Ik lees het forum met enige regelmaat omdat ik de discussie over RSI graag volg. Op basis van literatuur in de serieuze vakbladen probeer ik een genuanceerde mening te formuleren, maar dat ter zijde. De vraag gaat over een al dan niet terechte annulering van een MMT inzet. Ik zal wel proberen mijn reactie in een iets breder perpectief te plaatsen.

Ik regeer graag op de vraag over het annuleren van een MMT inzet door de ambulanceverpleegkundige. Ten eerste ben ik van mening dat het laagdrempelig inzetten vaan een MMT leidt tot meer cancels. Dat is logisch, want vaak valt het inderdaad reuze mee. In dat geval zijn wij als team direct weer inzetbaar voor situaties waar hulp wel gewenst is. Soms blijkt de cancel niet terecht. Daar gaat de vraag over. Dat kan gebeuren. Persoonlijk ervaar ik de samenwerking met collega's van de ambulancedienst als zeer goed en professioneel. Soms blijkt een cancel te berusten op persoonlijk sentiment uit het verleden of een attitudeprobleem van de verpleegkundige. Die voorbeelden ken ik helaas ook uit mijn praktijk. Dat vind ik jammer, maar je zult dat waarschijnlijk altijd houden. Inmiddels is situatie rond MMT's na ruim ongeveer 13 jaar redelijk uitgekristaliseerd. Het is inmiddels geaccepteerd dat je in een aantal situaties meer expertise ter plaatse wilt hebben. ik ben van mening dat ambulancepersoneel in 95% van de gevallen de situatie puur op basis van routine prima kan managen. Echter, in een klein percentage van de gevallen is speialistische back up gewenst. Als ik iets niet weet op OK vraag ik ook even gewoon aan een collega. Dat heet in mijn optiek professioneel gedrag. Eenmaal ter plaatse denk ik dat je met de expertiese van het ambulancepersoneel en de expertiese van het MMT samen een plan maakt ten behoeve van je patient. Daarmee til het product ambulancehulpverlening naar een hoger niveau. Dat is de werkelijke meerwaarde!