Uit de vernieuwde GRIP-regeling die op 1 januari 2007 in de VRR is ingegaan7.5 GRIP 3
a. OmschrijvingIn een GRIP 3 situatie is het incident van een dermate grote omvang, of bestaat ernstige vrees
voor het ontstaan ervan, dat de gevolgen voor de samenleving ingrijpend zijn. Bij de
besluitvorming moeten complexe bestuurlijke afwegingen worden gemaakt waarvoor de
Gemeentelijke Veiligheidsstaf (GVS) bijeen moet worden geroepen. De burgemeester geeft
hiermee aan dat hij gebruik maakt van zijn bevoegdheden conform de Wet rampen en zware
ongevallen (Wrzo) en de artikelen 172, 175 en 176 van de Gemeentewet.
b. Afhandeling
Door de Gemeentelijke Veiligheidsstaf, het RegOT en het CoPI.
De bestuurlijke afhandeling gebeurt door de Gemeentelijke Veiligheidsstaf. De Gemeentelijke
Veiligheidsstaf draagt zorg voor de voorlichting richting lokale bevolking en de inzet van
eventueel beschikbaar gemeentelijk personeel en materieel.
De burgemeester laat zich bijstaan door een door hem samengestelde Veiligheidsstaf16 (artikel
11 Wrzo). Deze kan indicatief, naast de burgemeester, bestaan uit de volgende leden (of hun
plaatsvervangers):
· De commandant van dienst van de Regionale Brandweer Rotterdam-Rijnmond of een
door hem aangewezen vertegenwoordiger (de gemandateerd Operationeel Leider).
· De gemeentesecretaris.
· De voorlichter van de burgemeester en/of van het College van Burgemeester en
Wethouders.
· De districtschef van de Politie Rotterdam-Rijnmond of een door hem aangewezen
vertegenwoordiger.
· De Regionaal Geneeskundig Functionaris of een door hem aangewezen
vertegenwoordiger.
· Een vertegenwoordiger van de DCMR.
· Een Officier van Justitie.
· Een ambtenaar rampenbestrijding.
c. Wie kan GRIP 3 instellen?GRIP 3 wordt in werking gesteld door de burgemeester, eventueel na advies door de
dienstdoende functionarissen op officiersniveau van het RegOT of na advies van de vaste leden
van de Gemeentelijke Veiligheidsstaf. De bestuurlijke en operationele leiding bij een bijzonder
ongeval of een crisis sluit zoveel mogelijk aan op de normale gang van zaken. De Gemeentelijke
Veiligheidsstaf adviseert de burgemeester over het te voeren beleid bij de crisisbestrijding.
Bij het acuut activeren van één of meerdere sirenes voor het grondgebied van de gemeente
en/of een grootschalige evacuatie van de bevolking, geldt dat automatisch een GRIP 3 wordt
ingesteld. Het activeren van sirenegebieden van het waarschuwingsstelsel vindt in acute
situaties plaats door de daarvoor aangewezen functionaris. Dit is een (hoofd)officier van dienst
van de Brandweer conform "regeling voor waarschuwing van de bevolking
(waarschuwingsregeling)" van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (toenmalig de Regionale
Brandweer Noordelijke Delta) d.d. april 1989.
d. Taken Gemeentelijke VeiligheidsstafDe Gemeentelijke Veiligheidsstaf heeft onder meer de volgende taken:
· Het adviseren van de burgemeester bij te nemen beleidsbeslissingen.
· Het coördineren van de lokale crisisbestrijding en de te nemen besluiten.
· Het stellen van prioriteiten bij de aanpak van de crisisbestrijding.
· Het toezicht houden op de uitvoering van de genomen beslissingen.
· Het begeleiden van het proces van crisisbestrijding en de hulpverlening.
· Het voorbereiden van de informatie aan en de voorlichting van de bevolking over de
beleidsaspecten.
· Het geven van de opdracht tot het treffen van complementaire maatregelen zoals het
evacueren van de bevolking, inrichten van opvangcentra, CRIB, perscentra, een
informatie- en adviescentrum (IAC), morgues etc.
· Het tijdig signaleren van openbare orde problemen en het adviseren over het
uitvaardigen van noodbevelen of noodverordeningen.
· Het aanvragen van bijstand voor personele en materiële hulp van elders, voor zover dit
niet gemandateerd is aan de diensten.
· De totale zorg voor de verslaglegging van de crisis.
Uitgangspunt is dat wat lokaal gedaan kan worden, lokaal geschiedt door de Gemeentelijke
Veiligheidsstaf. De Gemeentelijke Veiligheidsstaf draagt zorg voor de voorlichting richting lokale
bevolking en de inzet van eventueel beschikbaar gemeentelijk personeel en materieel. Het
Regionaal Operationeel Team is ondersteunend aan de Gemeentelijke Veiligheidsstaf.
Tijdens een crisis kan het aanbeveling verdienen eventueel de loco-burgemeester te belasten
met de uitvoering van de lopende zaken in de gemeente.
GRIP verschilt inderdaad per regio's. Veel mensen weten ook niet echt het nut ervan. Zo hebben ze het vaak over "er is opgeschaald naar GRIP 3" terwijl de verhouding middelbrand + grote brand of zeer grote brand totaal los kunnen staan van de grip-afkondiging