Kinderen onwel (GRIP 1) - Hekelingen 16-4-2007

Auteur Topic: Kinderen onwel (GRIP 1) - Hekelingen 16-4-2007  (gelezen 11691 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #40 Gepost op: 16 april 2007, 23:30:56
Toegevoegd op 29-8-2006, Kamervragen 2005-2006, vraagnr. 2050618080, Tweede Kamer (14 Kb)

Door de komst van BHV is EHBO sinds een aantal jaar op onze PABO slechts een keuzevak geworden, terwijl het daarvoor verplicht was. :-\
Maar de verantwoording ligt bij de schoolbesturen en niet bij de pabo's. Ieder schoolbestuur kan haar personeel een ehbo-cursus 'cadeau' doen. ;)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #41 Gepost op: 17 april 2007, 07:18:39
Door de komst van BHV is EHBO sinds een aantal jaar op onze PABO slechts een keuzevak geworden, terwijl het daarvoor verplicht was. :-\
Maar de verantwoording ligt bij de schoolbesturen en niet bij de pabo's. Ieder schoolbestuur kan haar personeel een ehbo-cursus 'cadeau' doen. ;)

Inderdaad, zoals dat op aandringen van mijn vriendin ook bij haar op school gebeurd is (en bijna alle collega's hebben meegedaan  O0). Beetje jammer dat de directeur nu alleen "vergeten" is dat de BHV-ers ook nog apart opgeleid moeten worden... :-X

Maar zoals de minister BHV omschrijft als zijnde gelijkgesteld aan EHBO  :'( Volgens mij heeft hij zelf nog nooit een BHV-cursus gevolgd want dan weet je dat de EHBO wel heel erg basaal is in zo'n cursus.


logistiek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
Reactie #42 Gepost op: 17 april 2007, 07:47:34
Sajo zei :
Nou kijk eens aan, vreemd is alleen dat als ZHE uitrukt, wij bij RR eigenlijk mee gealarmeerd hadden moeten worden. Wederom foutje van de meldkamer?
heb net trouwens een lid van dit team gesproken en die staat nogsteeds alleen bij de opkomstlocatie.

Hoi Sajo, nee hoor geen foutje van de meldkamer dit keer,
het team van ZHE was daar al voor de demo's, wat hebben ze nu gedaan, hun eigen team is gealarmeerd met opkomst in hekelingen zelf ( dit werd aangegeven in de medlding, das pas slim ) want de voertuigen zijn niet ter beschikking.
en met de extra mensen die kwamen had men handjes genoeg.
en jullie bij RR meegealarmeerd??? zie niet de reden.

groet

logistiek. 8)


sajo

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 17 april 2007, 09:54:50
Hoi Logistiek,
 
Tja een beetje sensatie mag toch wel.....
ik bedoel na zondag zit de adrenaline nog in alle hoekies en gaatjes dus waarom niet,
En zeg nou zelf, jou een beetje kennende ben je daar zelf ook niet ongevoelig voor toch??? hahahahaa

Nee alle gekheid op een stokkie,
Ik sprak met een voor jou(denk ik) en mij bekend lid van team ZHE
 die toen al 20 minuten in zijn uppie wortel stond te schieten bij die boerenschuur.

Achteraf gezien had hij daar niet naar toe gemoeten, maar daar was dus een verklaring voor zoas je zelf al beschreef.
Ik kreeg trouwens het gevoel dat het op een massa hype leek,
 zo van als jij dit heb heb ik het lekker nog een beetje meer, al kan ik dat mis hebben natuurlijk.

Maar om even terug te komen op je vraag over het feit waarom RR mee gealarmeerd zouden moeten worden?
Nou die is simpel.

Ons allerbekende RGF heeft dit zeer kort geleden nog aangehaald tijdens de workshops.
Letterlijk:
" Om tijdwinst te verkrijgen en er zeker van te zijn dat bij eventuele opschaling voldoende mensen aanwezig zijn wordt er nadat de éérste GNK-C daadwerkelijk uitrukt(lees ingezet wordt) uit voorzorg een 2de team mee gealarmeerd deze staan standby totdat er besloten word om ook deze combi in te zetten danwel bij afschaling te bedanken voor de opkomst.

 Ikzelf denk hierbij aan de inzet EMC(Dijkzigt) daar ging het volgens mij ook zo, RR uitgerukt als 1ste combi gevolgd door NWN als 2de uitruk ter plaatse en ZHE als 3de team standby op de opkomstlocatie voor eventuele backup.

Ach waar maak ik me druk over, we mogen allang blij zijn dat alles goed is verlopen en dat iedereen zijn of haar steentje heeft bijgedragen toch?

Ik zal trouwens waar ik je  zondag over sprak even navragen ,je hoor nog wel van me.
Gr J. O0


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #44 Gepost op: 26 september 2007, 00:17:34
http://www.ad.nl/rotterdam/voorneputten/article1687322.ece

 maandag 24 september 2007
’Paniek na onwel worden kinderen was te voorkomen’

SPIJKENISSE - De onduidelijkheid en paniek die in april ontstonden, toen tijdens een politie-evenement in Hekelingen tientallen kinderen onwel werden, was voor een groot deel te voorkomen geweest.
Waren wel gewondenkaarten ingevuld, dan was direct bekend wie er geveld waren en konden veel ouders direct gerust worden gesteld.

Dat is een van de conclusies die zijn getrokken na een evaluatie van het incident.

Zo’n dikke tweeduizend achtstegroepers van scholen op Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee bezochten op de demonstraties van hulpdiensten tijdens een Veiligheidsdag op de vroegere voetbalvelden van Hekelingen. Van hen werden er op deze hete dag 43 onwel.

Dat kwam door de hitte in combinatie met weinig eten en veel bewegen, zo werd daags na het incident al bekend. Er is, blijkens het evaluatierapport, ook nog uitgezocht of een mogelijke indringende benzinelucht de kinderen ziek maakte, maar dat wordt door de brandweer onmogelijk geacht. Deskundigen denken dat massahysterie wel een rol speelde: kinderen die leeftijdsgenoten ziek op de grond zagen liggen, werden zelf ook onwel.

Een les die verder is geleerd uit het incident is dat bij de organisatie van tevoren lijsten in bezit moeten zijn welke scholieren op het terrein aanwezig zijn.


logistiek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
Reactie #45 Gepost op: 26 september 2007, 10:56:38
klinkt allemaal leuk, maar een ehbo'er hoeft geen gewondenkaart in te vullen,
men heeft "gewoon" hun werk als ehbo'er gedaan, men stond er ter demo
en men heeft niet als sigma opgetreden,( zeer goed gedaan door het team overigens )
de omschakeling van ehbo naar sigma als zodanig  kwam later nadat er opgeschaald was.
uiteraard zijn alle kinderen die de tent inkwamen genoteerd door de administratie aldaar.
een hoop drukte om niets naar mijn idee hier op het forum, zoals het al omschreven is was het massahysterie,
er is uiteindelijk 1 meisje naar het ziekenhuis vervoerd.
er wordt ook gesproken over begeleiders en leerkrachten, ik kan jullie vertellen dat 9 van de 10 ouders waren die zich vrijwillig hadden opgegeven om een groepje kinderen te begeleiden.
en als je nu dan toch de taal en de houding van sommige kinderen hoort wil ik wel eens zien of zo'n goed bedoelende moeder daar iets te versnaperen in krijgt. >:(

maar goed er blijft ieder incident toch wel weer wat te zeuren, dus op naar de volgende.

groet

logistiek 8)