Bosbranden 2007

Auteur Topic: Bosbranden 2007  (gelezen 45964 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

basseman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #60 Gepost op: 19 april 2007, 21:31:17
http://www.brandweer-online.nl/grip2.html



Hier staan enkele mooie foto's
'T is elke keer weer brandweer...


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #61 Gepost op: 19 april 2007, 21:35:10


Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #62 Gepost op: 19 april 2007, 22:06:43
betreft mededeling: eventuele peletonsinzet komt te vervallen  
     0800170 BRW Klarenbeek ( Bevelvoerder )

 betreft mededeling: eventuele peletonsinzet komt te vervallen  
    0800186 BRW Putten ( Bevelvoerder )


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #63 Gepost op: 19 april 2007, 22:53:34
http://www.destentor.nl/apeldoorn/article1327647.ece

'Kans op bosbrand Veluwe neemt toe'
door Hans de Gram

APELDOORN - De kans op een bosbrand op de Veluwe wordt groter en dreigt moeilijker geblust te kunnen worden.
 
Zo waarschuwt hoofd risicobeheersing Hans Blokker van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland.

Als gevolg van de recente stormen en door provinciaal beleid ligt er steeds meer kreupelhout in de bossen. Bij een straffe wind en en aanhoudend droog weer vreest Blokker het ergste. ,,Bij die omstandigheden is het bij een grote bosbrand onmogelijk voor ons om de brand te blussen.''

Volgens Blokker is het risico op een brand en afnemende beheersbaarheid van de brand toegenomen door beleid dat provincie, gemeenten en natuurbeheerders maakten om de natuur op de Veluwe vrij spel te geven. Dat beleid komt voort uit het project Veluwe 2010. Het idee erachter vindt Blokker prima, maar volgens hem is er weinig rekening gehouden met brandveiligheid.

"Brandgangen groeien dicht, een deel van de toegangswegen is moeilijker bereikbaar of afgesloten en daardoor kunnen we minder snel bij een brand komen,'' legt hij uit. Hoewel het beleid al een aantal jaren van kracht is luidt Blokker juist nú de noodklok. "De resultaten beginnen nu zichtbaar te worden. Het is een sluipend proces, maar het besef begint door te dringen dat een grens is overschreden.''

Blokker probeert de betrokken partijen bewust te maken van de risico's maar ondervindt daarbij hinder van het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Dat stimuleert om dood tak- en tophout te laten liggen, zodat er onder het hout nieuwe organismen kunnen groeien. "Daar ben ik niet blij mee, want het kreupelhout zorgt voor meer brandgevaar. Volgens het ministerie van LNV is er geen vuiltje aan de lucht, maar die baseren hun mening op gedateerde gegevens,'' aldus Blokker.

Bosecoloog Sander Wijdeven van Staatsbosbeheer, dat de bossen voor het ministerie van LNV beheert, erkent dat de cijfers gedateerd zijn, maar bestrijdt dat het kreupelhout voor meer brandgevaar zorgt. "We laten naast het dunne hout dat er al jaren ligt, nu meer dik hout liggen. Dat is vochtiger en ontvlamt daardoor trager. Het dikke hout verhoogt het risico op brand dus niet.'' Volgens Wijdeven is de kans op een bosbrand sowieso kleiner om dat er tegenwoordig meer loofbomen staan die moeilijk vlam vatten en minder jonge grove dennen die makkelijk branden.''

Wijdeven erkent wel dat het afsluiten van wegen voor een meer natuurlijker inrichting, de bereikbaarheid van een brand bemoeilijkt. "Daar moeten natuurbeheerders en brandweer intensief over in gesprek gaan,'' vindt hij.

De betrokken partijen voeren inmiddels overleg over de situatie.


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
Reactie #64 Gepost op: 19 april 2007, 22:56:57
Toen ik laatst met de heli boven een stuk bos van de veluwe vloog zag je inderdaad nog goed de schade van de storm, er liggen veel bomen allemaal omver en als de grond begint te branden vliegen die ook zo in brand :-\


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #65 Gepost op: 20 april 2007, 00:41:58
Ja precies, in Miiden en West Brabant weet je het niet. Volgende melding is voorbeeld van standaardalarmering voor dat gebied bij code rood: 5x TS, 2x HA+watertank. Code geel is het 4x TS en 2x HA+watertank.

p2kflex
21:52:40 14-04-07-GROUP-PRIO 1 8131 8132 8133 8235 4839 TWHRD 8181 TWHBZ 7281 VIERHOEVENSTRAAT ROOSENDAAL BUITENBR NATUUR (fase kleur: rood) (INC: 04)
1200016BRW Midden- en West brabant (OvD Oost - West)
1200322BRW Bergen op Zoom (BvD)
1200325BRW Bergen op Zoom (Bemanning bijzondere voertuigen)
1200342BRW Roosendaal (BvD)
1200345BRW Roosendaal (Bemanning Bijzondere Voertuigen)
1200356BRW Roosendaal (Ploeg A)
1200357BRW Roosendaal (Ploeg B)
1200358BRW Roosendaal (Ploeg C)
1200378BRW Roosendaal (Wouw) (Blusploeg)
1200731BRW Rucphen (Commandant)
1200739BRW Rucphen (Korpsalarm)
1200747BRW Rucphen (Ploeg B1)
1200751BRW Steenbergen (Commandant)
1200788BRW Steenbergen (Kruisland) (Blusploeg)
1201923BRW Bergen op Zoom (Lichtkrant)
1201948BRW Steenbergen (Kruisland) (Lichtkrant)
1201966BRW Roosendaal (Lichtkrant)
1201967BRW Rucphen (Lichtkrant)
1201987BRW Roosendaal (Wouw) (Lichtkrant)

Zie vetgedrukte tekst; moet dit ook een roepnummer voorstellen?
Dat is namelijk het roepnummer van de eerste TS van brw. Zierikzee en die is hier niet voor gealarmeerd..


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #66 Gepost op: 20 april 2007, 00:56:17
Zie vetgedrukte tekst; moet dit ook een roepnummer voorstellen?
Dat is namelijk het roepnummer van de eerste TS van brw. Zierikzee en die is hier niet voor gealarmeerd..

info van www.brandbase.org

Korps :  Steenbergen  
Roepnummer :  4839 eerder 4812  
Type voertuig :  TS.LD3000HD250T1500  
Merk / Type chassis : DAF FF45.180-11  
Opbouw :  Rosenbauer  
Kenteken :  BD-RD-45  
Datum in dienst :  1996  
Datum uit dienst :  
Vestigingsplaats :  Midden- & West-Brabant ( vh Westelijk No  
Bijzonderheden :  > @,kazerne Kruisland  

Denk dat de dit dit voertuig betreft...


phate

  • EHBO, SIGMA nw Veluwe
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • EHV-er bij het Rode Kruis, Sigmalid NO-Gelderland
Reactie #67 Gepost op: 20 april 2007, 08:25:48
om nog even terug te komen op mijn vraag over de korpsen die standby kwamen te staan. Dit bleek voor een eventueele peletons inzet.
treat the patient, not the number


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #68 Gepost op: 20 april 2007, 09:08:20
info van www.brandbase.org

Korps :  Steenbergen  
Roepnummer :  4839 eerder 4812  
Type voertuig :  TS.LD3000HD250T1500  
Merk / Type chassis : DAF FF45.180-11  
Opbouw :  Rosenbauer  
Kenteken :  BD-RD-45  
Datum in dienst :  1996  
Datum uit dienst :  
Vestigingsplaats :  Midden- & West-Brabant ( vh Westelijk No  
Bijzonderheden :  > @,kazerne Kruisland  

Denk dat de dit dit voertuig betreft...


Op hun website staat deze als de 49-38! Vond het nogal frapant dat er blijkbaar 2 brandweervoertuigen zijn met hetzelfde roepnummer in NL, (of is dat normaal?)

Mark


Michelle1983

  • Gast
Reactie #69 Gepost op: 20 april 2007, 09:31:03
De 4839 is inderdaad de TS van Kruisland (korps Steenbergen) en heeft dus hetzelfde roepnummer als die van Zierikzee. De 4938 is de TS van Dinteloord (ook korps Steenbergen).