GRIP 1 Zeer grote brand leegstaand pand - Leeuwarden 18-04-2007

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand leegstaand pand - Leeuwarden 18-04-2007  (gelezen 6218 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #10 Gepost op: 19 april 2007, 03:24:02
Wel vreemd dat de opschaling tot middel en/of grote brand niet via p2000 is uitgegaan maar direct naar zeer-grote-brand.

Waarom zou dat stapsgewijs moeten gebeuren? Het gebeurt vaker hoor, dat men in 1x opschaalt naar grote brand of zelfs naar zeer grote brand. Niemand zegt dat je middel of groot niet mag overslaan...

Groeten, Peter.


Firefighter Peter

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 296
  • Firefighter Peter
Reactie #11 Gepost op: 19 april 2007, 08:29:42
Waarom zou dat stapsgewijs moeten gebeuren? Het gebeurt vaker hoor, dat men in 1x opschaalt naar grote brand of zelfs naar zeer grote brand. Niemand zegt dat je middel of groot niet mag overslaan...

Groeten, Peter.

klopt inderdaad... als elke seconde telt ;)
Spoed komt meestal door voorafgaande traagheid


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #12 Gepost op: 19 april 2007, 12:29:05
Waarom zou dat stapsgewijs moeten gebeuren? Het gebeurt vaker hoor, dat men in 1x opschaalt naar grote brand of zelfs naar zeer grote brand. Niemand zegt dat je middel of groot niet mag overslaan...

Groeten, Peter.

Dat ze direct 'zeer grote brand' geven vind ik ook niet verkeerd (komt inderdaad in het eerste bericht anders over  :)), maar de voertuigen die opgeroepen worden voor middel- en grote brand worden volgens mij wel overgeslagen in dít geval.

De eerste alarmering is voor 'kleine brand' TS2 + HW Leeuwarden

En daarna direct 'zeer grote brand' waarvoor alleen de TS3 Leeuwarden en de HA+DPH Grou worden opgeroepen.

Dan mis ik toch 2 TSen in de opschaling.

Volgens de info die ik ter beschikking heb, zouden hier de 1e drie TSen vanuit Leeuwarden zelf moeten komen (TS2 (hoofdpost, beroeps) bij kleine brand, TS1 (post Noord, beroeps) bij middelbrand, TS3 (hoofdpost, opgeroepen beroeps) bij grote brand, en de 4e TS bij zeer groot vanuit Marssum.

Nu kan het zijn dat de TS1 per portofoon is opgeroepen, maar dan mis ik nog steeds de 4e TS bij het sein zeer groot. Die word pas 11 minuten na het sein zeer groot gealarmeerd.

En dat is beste lezers wat ik vreemd vond.  :)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #13 Gepost op: 19 april 2007, 12:59:13
Zoals hier vaker gememoreerd is zeggen p2000 meldingen niets (weinig) over daadwerkelijke ingezette voertuigen.
Ik neem aan de centralisten van de MKB Friesland hun procedures kennen.
Als daadwerkelijk het sein zeer grote brand is gegeven, zullen de ts-en op andere wijze opgeroepen zijn.
 ^-^


Firefighter Peter

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 296
  • Firefighter Peter
Reactie #14 Gepost op: 29 januari 2008, 11:42:52
Werkstraffen voor brandstichting LPF

Gepubliceerd op 28 januari 2008, 21:34
Laatst bijgewerkt op 28 januari 2008, 21:36
LEEUWARDEN  -

Drie jeugdige inwoners van Leeuwarden, die op de avond van 18 april in hun woonplaats op de bovenste verdieping van de - voormalige - Leeuwarder Papierwaren Fabriek (LPF) brand stichtten, zijn maandag veroordeeld tot werkstraffen en jeugddetentie. De rechtbank vonniste steeds conform de eis van de officier van justitie.
Voor de brandstichting waren spullen in het pand vernield. De schade beliep twee ton. De rechters achten de schadeclaim van 70.999,02 euro te ingewikkeld om in een strafzaak te worden afgedaan.
Een negentienjarige kreeg 160 uur werkstraf en 44 dagen jeugddetentie, waarvan 28 dagen voorwaardelijk. Hij moet voorts een sociale-vaardigheidstraining van dertig uur volgen. Een zeventienjarige werd bestraft met 140 uur dienstverlening en vier weken voorwaardelijke jeugddetentie.
Voor een achttienjarige hadden de rechters 83 dagen jeugddetentie, waarvan 28 dagen voorwaardelijk, in petto.

bron leeuwarder courant
Spoed komt meestal door voorafgaande traagheid