Restauratie: autopomp Volvo N88 Wasterlain, Brandweer Londerzeel (B)

Auteur Topic: Restauratie: autopomp Volvo N88 Wasterlain, Brandweer Londerzeel (B)  (gelezen 15839 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bralo20

  • Gast
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier nog geweest ben, de reden hiervoor is o.a. door m'n drukke job, het beheer van de VZW waar ik bestuurlid ben en het onderstaande project...

Zoals sommigen in Nederland weten rijden er in België, net zoals in NL trouwens, enkele unieke brandweervoertuigen rond.  Een daarvan is een zgn "autopomp" die gebouwd werd in 1966 op een Volvo chassis.  Het betreft hier een prototype voor de zgn "ministeriële leveringen".  Helaas, voor Volvo, bleef het bij 2 prototypes en kwam er geen vervolg.  De wagen is trouwens al meermaals te gast geweest op evenementen in België, Duitsland, Luxemburg en ook Nederland.  Binnenkort nemen we met de wagen deel aan de Sternfahrt te Stümm, Oostenrijk en dit was het signaal om te beginnen met een grootscheepse opfrissing van het voertuig...

De restauratie werd aangevat op 15 januari 2007 en moet binnen enkele weken afgerond zijn.

Een overzicht van de werkzaamheden met talrijke foto's:




Bralo20

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 18 april 2007, 19:12:06
Enkele gegevens:

Merk: Volvo
Type: N86 (N88 als typeteken)
Motor: 6 cilinder in lijn, 6.200cc, diesel
Vermogen: 185PK
Bouwjaar: 1966
Kilometerstand: 30.000km
Constructeur opbouw: Carrosserie Goossens, Londerzeel
Constructeur pomp: Wasterlain
Kostprijs (1966): 46.500 EUR

Een stukje geschiedenis:

In de naoorloogse periode gebruikten vele brandweerkorpsen in België Amerikaanse vrachtwagens zoals Ford en Dodge.  Toen medio jaren '60 het ministerie van binnenlandse zaken een aanbesteding deed ter vervanging van oude pomp- & ladderwagens zag Volvo de kans om mee te dingen naar de bestelling.  Vanuit Zweden werden er 2 rijdende chassis', enkel voorzien van een motorkap en spatborden boven de voorste wielen overgebracht naar België.  Het betrof een chassis van het type N485 en het type N86.  2 verschillende prototypes werden gebouwd.  Het eerste prototype, gebouwd op de N485 was voorzien van een voorbouwpomp, materieelkasten, personeelsruimte en een mobiele ladder.  De opbouw werd verzorgd door carrosseriebouwer Goossens uit Londerzeel.  Het eerste prototype ging naar het brandweerkorps van Soignies.  Het 2de prototype was voorzien van een 2.400L grote watertank ipv de mobiele ladder.  Verder was de personeels- en de kastruimte iets uitgebreider.  Ook was de motor iets krachtiger.  Deze 2de wagen kwam in handen van Brandweer Londerzeel.  De brandweerwagen biedt ruimte aan 1 chauffeur/pompist en 12 brandweerlui.  Er was een watertank van 2.400 liter water en genoeg materieel om een woningbrand te kunnen bestrijden.  De kostprijs van de wagen bedroeg in 1966 de imposante som van een 46.500 EUR.  Het was dan ook het neusje van de zalm en op dat moment een van de modernste brandweerwagens wereldwijd.

Helaas haalde Volvo (hoofdaannemer) het order niet binnen wegens de dure aankoopprijs tov de concurrentie.  Het order werd gegunt aan International die met een quasi identiek voertuig ingeschreven hadden.  De International's waren echter voorzien van een zware benzinemotor en waren merkelijk goedkoper in aankoop.

Het bleef dus bij 2 unieke prototypes die beiden tot op heden bewaard werden door de respectievelijke brandweerdiensten.  Op basis van de N-reeks werden wereldwijd slechts een handvol brandweerwagens gebouwd en zodoende zijn deze voertuigen een waar unicum. Naast de 2 voertuigen waarvan sprake is er nog een 3de, oudere N-reeks omgebouwd tot brandweerwagen dewelke eveneens aan het brandweerkorps van Soignies geleverd werd.  Dit voertuig is ondertussen ook door het korps van de ondergang gered zodat 100% van de gebouwde Volvo N-reeks brandweerwagens bewaard zullen worden voor het nageslacht.

De brandweerwagen van Brandweer Londerzeel is een bekende figuur bij de brandweerkorpsen in België.  Niet alleen doorstond zij een zware loopbaan met als hoogtepunt de watersnood van 1977 in Ruisbroek, ook is zij een graag geziene gast op diverse evenementen van brandweerdiensten in binnen- en buitenland.

De wagen was in dienst van 1967 tot 1992 waarna zij uit het actuele bestand geschrapt werd.  Sindsdien houdt de vriendenkring brandweer Londerzeel zich bezig met het rijvaardig houden en de restauratie van het voertuig.  De wagen heeft tot op heden nog steeds een volledige uitrusting, is voorzien van een volle watertank en is volledig operationeel en bedrijfszeker inclusief technische controle.  Indien noodzakelijk (wat nooit wel niet zal gebeuren maar soit) kan deze wagen onmiddelijk ingeschakeld worden in het actieve bestand.

Enkele foto's:







Bralo20

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 18 april 2007, 19:13:15
Update 03/02/2007:

Vandaag gingen we dus verder met de restauratie van de Volvo.

Uitgevoerde werkzaamheden:

- Afstomen motor(compartiment), ophanging, etc...
- Demonteren van leidingen diameter 45

Het demonteren van de leidingen bleek niet zo makkelijk te zijn. Sommige zaten echt muurvast. Na controle bleek dat vele van de leidingen niet enkel netjes aan elkaar geschroeft waren maar ook nog voorzien waren van een laag tin. Hierdoor moesten we diverse leidingen verwarmen om ze toch uitelkaar te krijgen. Op deze manier konden we aan enkele filters die in de leidingen zaten zodat we ook deze konden verwijderen en te week zetten in een productje om terug proper te krijgen. Tevens blijkt ook dat er meer koper gebruikt werd dan we dachten.

Het handige aan zo'n oude pompwagen is dat je quasi alles tot op het naakte chassis uitelkaar kan schroeven. Handig zolang alles maar loskomt tenminste

Vandaag is ook definitief besloten om de ganse wagen opnieuw professioneel te laten spuiten. Enkel het dak zal deze keer niet meegespoten worden aangezien we véél te weinig tijd hebben om ook het dak onder handen te nemen. Einde april moet de wagen klaar zijn om gespoten te worden en voor midden mei moet deze terug netjes in elkaar gestoken zijn en operationeel zijn voor een manifestatie in Oostenrijk.

The clock is ticking...

---------------------

Update dinsdag 06/02/2007:

Gisteren gingen we dus opnieuw aan de slag. Volgende zaken werden uitgevoerd:

- Afschuren wielkasten + bijwerken
- Verwijderen sierstrips
- Verwijderen grille
- Verwijderen koppelingen op pomp

Geen foto's deze keer, toestel lag in mijn auto die thuis in panne stond

Zaterdag een nieuwe update met foto's...

---------------------

Omstreeks 10h begonnen we met een groep van 6 personen weer aan ons project. De Volvo N88 Wasterlain...

Uitgevoerde werkzaamheden:

- Verwijderen klinken
- Verwijderen deur passagier
- Verwijderen deur materiaalcompartiment rechts
- Verwijderen afsluitkranen (koper) voorbouwpomp
- Schilderen grondverf chassis voorbouwpomp
- Afschuren deur passagier
- Uitslijpen slechte stukken uit beide deuren
- Nieuwe stukken snijden en deze in vorm kloppen (manueel)
- Afstomen motorkap
- Uitblutsen, plamuren & schuren slechte stukken
- ...

Ondertussen hebben we ook een vriendelijk carrosseriebedrijf gevonden dat ons wil helpen bij het herspuiten van de vrachtwagen. Met dank aan CTC Moyson te Londerzeel: http://www.ctcmoyson.com

Dinsdag gaan we verder en volgt er ook een nieuwe update...

---------------------


Bralo20

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 18 april 2007, 19:13:41
Een fotoupdate van heden, 10 februari 2007:







Bralo20

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 18 april 2007, 19:14:04






Bralo20

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 18 april 2007, 19:14:36






Bralo20

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 18 april 2007, 19:15:05




Bralo20

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 18 april 2007, 19:15:42






Bralo20

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 18 april 2007, 19:16:14






Bralo20

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 18 april 2007, 19:16:47