GRIP 3 Grote lekkage hoofdgasleiding - Nieuwkoop 20-04-2007

Auteur Topic: GRIP 3 Grote lekkage hoofdgasleiding - Nieuwkoop 20-04-2007  (gelezen 5202 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

tankje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 119
Reactie #10 Gepost op: 20 april 2007, 13:57:46
gaslekkage  ::)

Whahaha  Ok...zover was ik ook al whahahaha ;D ;D :D
Als het echt uit moet.....;)  Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Reactie #11 Gepost op: 20 april 2007, 14:08:43
:o

Via via hoor ik dat het een beste chaos is daar  :-\

Hoe bedoel je?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 20 april 2007, 14:34:06
Hoe bedoel je?

Ik hoorde dat er veel afgezet is en dat er een aardig dikke gasleiding lek is! Verder weinig!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Reactie #13 Gepost op: 20 april 2007, 14:44:15
Ik hoorde dat er veel afgezet is en dat er een aardig dikke gasleiding lek is! Verder weinig!

ok, dank je


Daanaan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #14 Gepost op: 20 april 2007, 14:59:41
Ik hoorde van een vriendin die in Nieuwkoop woont, dat er een gedeelte van Nieuwkoop is geëvacueerd. Er is een gaslekkage daar en de bewoners zijn opgenomen in een sporthal. Hoe en wat er precies gebeurd is, weet ze niet.


guest2539

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 20 april 2007, 16:23:48
Grote gaslekkage in Nieuwkoop

20-04-07 15:59
 
NIEUWKOOP - In verband met een grote gaslekkage zijn vrijdagmiddag verschillende huizen in Nieuwkoop ontruimd. Het lek is inmiddels gedicht en de bewoners kunnen in de loop van de middag weer naar huis.

Een heimachine had tijdens werkzaamheden de gasleiding geraakt. Dat was gebeurd in de omgeving van de N231. Zo'n 70 huizen werden uit voorzorg ontruimd, het ging onder andere om het gebied tussen de Roerdomplaan, Larixlaan en Kastanjelaan. Ook leerlingen van basischool de Zilveren Maan werden geëvacueerd. De mensen werden opgevangen in een sporthal.

De weg N231 zal nog enige tijd afgesloten blijven voor het verkeer.

http://rtvwest.nl/nieuwsitem/6499


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #16 Gepost op: 21 april 2007, 00:55:32
Betreft dit een gasleiding van het regionale gasbedrijf (druk max. 8 bar, lijkt me het meest waarschijnlijk) of een hoge drukleiding van de Gasunie? (druk tot 66 bar)

 jetty
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #17 Gepost op: 21 april 2007, 01:03:02
Gezien het aantal huizen dat nog zonder gas zit (zie krantenbericht hieronder) zal het gaan om een 8-bar distributie leiding.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/rijnenveen/article1774357.ece

nieuwkoop -  Een kleine 300 gezinnen in Nieuwkoop zitten waarschijnlijk nog het hele weekeinde zonder gas. Het is de nasleep van een groot gaslek dat vrijdag aan het begin van de middag ontstond toen bij heiwerkzaamheden bij de provinciale weg een hoofdgasleiding op acht meter diepte werd doorboord. Omdat er gevaar was voor explosie, werden 287 woningen en een school voor ruim twee uur ontruimd.

De verwachting is dat de provinciale weg door Nieuwkoop nog het hele weekeinde afgesloten blijft voor herstelwerkzaamheden.
  
Bron: Leidsch Dagblad


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #18 Gepost op: 21 april 2007, 21:28:58
Betreft dit een gasleiding van het regionale gasbedrijf (druk max. 8 bar, lijkt me het meest waarschijnlijk) of een hoge drukleiding van de Gasunie? (druk tot 66 bar)

 jetty

is 66 bar in nederland sowiso het maximum? Ik dacht dat er op de echt grote transportleidingen vanuit leeuwarden enzo (diameter 100 cm) tot 200 bar stond..?


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #19 Gepost op: 22 april 2007, 00:28:34
is 66 bar in nederland sowiso het maximum? Ik dacht dat er op de echt grote transportleidingen vanuit leeuwarden enzo (diameter 100 cm) tot 200 bar stond..?

De natuurlijke aardgasdruk en de transportdruk
Aardgasvelden hebben een heel hoge natuurlijke druk van 250 tot 350 bar. Deze druk is te hoog voor de transportleidingen. Daarom wordt de druk gereduceerd. De druk in het transportnet is ongeveer 60 bar. Deze druk is destijds om economische redenen gekozen. De diameter van de transportleiding moet beperkt blijven, omdat door de hoge druk de wanddikte snel toeneemt bij vergroting van de diameter.
De gasdruk in het distributienet
Gasunie verzorgt het aardgastransport door Nederland. Het aardgas wordt dan overgedragen aan de energiedistributiebedrijven en rechtstreeks aan een aantal industriële superverbruikers. Bij de ontvangstations van de distributiebedrijven komt het aardgas binnen met een druk van 40 bar en wordt de druk dan verlaagd naar 8 bar en in sommige gebieden naar 3 of 4 bar. Dit is een economische waarde voor de aanleg van regionale netten. Omdat uiteindelijk de meeste gebruikers het aardgas gebruiken op een minieme overdruk van 25 tot 100 millibar, wordt de druk op verschillende plaatsen in dit net nog eens verlaagd naar lage druk. http://www.energietech.info/restwarmte/th_gasexpansie.html

Verslag van de informatiebijeenkomst op 1 november 2006, betreffende de studie met betrekking tot een mogelijke aanlanding van een Noorse aardgastransportleiding in de buurt van Anna Paulowna
•   Onder welke druk komt de nieuwe leiding te staan? De ontwerpdruk (druk die maximaal mogelijk is) is 156 bar. De werkdruk (verwachte gemiddelde druk) zal 83 bar zijn.
•   Wanneer wordt bekend of de aanlanding in Nederland doorgaat? Mei 2007! In 2008 zal de Noorse regering een besluit nemen over de technische realisatie van het project. Maar zoals gezegd zal de aanlandingsplaats van het gas in mei 2007 bekend worden.
http://www.annapaulowna.nl/Viewers/doc.aspx?DocID=1326
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter