Persoonlijk heb ik alleen ervaring met een autoladder (en geen ladderwagen zoals zovelen hier zo'n apparaat noemen) en ik moet zeggen dat ik er tot nu toe nog weinig problemen mee heb gehad. Ik heb nog geen situaties meegemaakt waarbij ik meer zou hebben gehad aan een hoogwerker. Natuurlijk kan de korf van een hoogwerker meer personen tegelijk vervoeren, maar een AL daarintegen kan als brug worden gebruikt door de ladder op te leggen. Hierdoor is het mogelijk om in het minst gunstige geval 8 tot 12 personen tegelijk over de ladder te transporteren (uiteraard netjes verdeeld over de ladder). In het gunstigste geval kunnen er zelfs 16 personen overheen. Maar dat laatste zal bijna nooit gebeuren. Het argument dat hoogwerkers zonder personen in de korf gebruikt kan worden voor een blussing geld ook voor een AL. Dit is uiteraard wel afhankelijk van het bouwjaar en type AL. Het voertuig dat bij ons op de kazerne staat kan vanaf "de bok" de korf laten kantelen. Ook is het mogelijk om het waterkanon te plaatsen zowel normaal in de korf of hangend onder het ladderpakket (korf wordt dan verwijderd). In het laatste geval is de wateropbrengst van het kanon zo'n 3200 to 3400 liter per minuut. Ik denk dan ook dat "onze" AL dan ook niet onderdoet qua bluscapaciteit t.o.v. een HW.
Qua snelheid zal er naar mijn idee weinig verschil zijn met het opzetten van het voertuig.
Verder vind ik het persoonlijk een slechte zaak dat de meeste hoogwerkers vanuit de korf worden bediend zonder een bediener op "de bok". Met een AL zit er altijd 1 persoon op de bok en minimaal 1 persoon in de korf. Ik geval van nood kan de bediening ten alle tijde worden overgenomen door de ladderchauffeur. Ik ga er tenminste vanuit dat in andere korpsen ook deze "veiligheid" wordt gebruikt bij een inzet met een AL.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijkheid heb kunnen scheppen over het gebruik van een AL. Nogmaals met een HW heb ik niet of nauwelijks ervaring.