Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV)

Auteur Topic: Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV)  (gelezen 57269 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #130 Gepost op: 3 augustus 2009, 22:08:26
Ben nu bezig in het PHTLS boek is ook erg leerzaam.

Groeten Eduard


freudsap

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • GGZ verpleegkundige, vrijwilliger dienst 112
    • VZW First Response
Reactie #131 Gepost op: 26 september 2009, 18:57:25
iemand ergens idee waar ik zo een lpev cursus vast kan krijgen? (digitale versie altijd leuk natuurlijk)  8)
Vrijwilliger verpleegkundige - ambulancier dienst 112  Banaba GGZ verpleegkundige | Banaba IZ en spoedgevallenzorg | Informatiesysteemver


EDkataantje

  • Gast
Reactie #132 Gepost op: 23 november 2009, 18:27:21
zijn er nog overige trainingen die mij aanvulling kan bieden op mijn EHBO diploma? Ik weet niet of dat LPEV wat voor mij is.
Ik zoek voornamelijk uitbreiding over bijvoorbeeld; suikerziekte, epilepsie, astma-aanval, hersenschudding    etc.


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #133 Gepost op: 6 augustus 2011, 01:12:52
weet iemand of de boeken van lpev al los te verkrijgen zijn?
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #134 Gepost op: 1 september 2012, 22:08:48
LPEV erkend door Ministerie Bron : Staatscourant

Citaat
Artikel 10d wordt als volgt gewijzigd:1. In het eerste lid, aanhef, wordt ‘artikel 4 van het Besluit deskundigheidseisen gastouders kinderop-vang’ vervangen door: artikel 13, derde lid, van het Besluit kwaliteit kinderopvang en peuterspeelza-len.2. In het eerste lid wordt na onderdeel f een onderdeel toegevoegd, luidende:g.geregistreerd certificaat Basis Eerstehulpverlener-LPEV met de aantekening Eerste hulp aan Kinderen van Stichting LPEV.

Citaat
In het Besluit kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen is in artikel 13 bepaald hoe aangetoond moet worden dat gastouders voldoen aan de deskundigheidseisen voor het waarborgen van een veilige en gezonde omgeving. In de Regeling zijn daarvoor de relevante bewijsstukken aangewezen in de artikelen 10, 10a, 10b en 10d. In de onderhavige regeling is in artikel 10d, in onderdeel g, van de Regeling een certificaat toegevoegd in verband met een uitspraak van Rechtbank Rotterdam van 26 januari 2012 (Reg. Nr.AWB 11/2574 KINDER-T2). De Rechtbank oordeelde daarin dat het certificaat Basis Eerstehulpverlener-LPEV met de aantekening Eerstehulp aan Kinderen van Stichting Landelijk Protocol Eerste hulp Verlening (Stichting LPEV) voor aanwijzing als bewijsstuk in aanmerking komt.

Bron : Staatscourant 2012 nr. 17675

http://ikregeer.nl/pdf/stcrt-2012-17675.pdf


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #135 Gepost op: 3 oktober 2013, 15:47:35
Zo, even het stof van het topic afblazen  :D...

LPEV is in het nieuws omdat ze van mening zijn dat het niveau van de Eerste Hulp op evenementen te laag is.

Ondanks dat het LPEV al een aantal jaren bestaat moet ik zeggen dat je er in de praktijk weinig van terug ziet. Wie maakt er gebruik van LPEV en hoe zijn de ervaringen met de organisatie en de cursisten die het LPEV certificaat op zak hebben?


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #136 Gepost op: 3 oktober 2013, 16:35:28
De website ziet er overigens niet erg professioneel uit. Veel wollige tekst en veel loze kreten.

Nergens is terug te vinden wie nou eigenlijk garant staat voor de inhoud van de cursus en of er een raad van toezicht is. Commissie van deskundigen? Wie zijn dat dan?

http://www.lpev.nl/Presentatie%20Stichting%20LPEV%202013%20internet.pdf

Overal wordt geschermd met het feit dat Het Oranje Kruis geen 'Goedkeuringsregeling' meer heeft vanuit overheidswege. Dus? Moet je daar je bestaansrecht aan ontlenen?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #137 Gepost op: 3 oktober 2013, 21:40:05
De EHBO wereld is een commerciële wereld...  ::)
Arts  www.alphalog.nl


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #138 Gepost op: 3 oktober 2013, 21:52:42
Ik heb zelf LPEV en vind het zelf een handig stuk gereedschap in de praktijk. Wij doen praktijkgerichte casussen oefenen. Dus verkeersongeval en ziektebeelden waardoor je dieper op onderwerpen in gaat. Bij LPEV werk je voornamelijk vanuit protocollen en staan ABCDE, AMPLE en MIST centraal. Bij EHBO van het Oranje Kruis wordt er voornamelijk gericht op het letsel, terwijl je bij LPEV voornamelijk op het slachtoffer let. Wij leren niet om een verband aan te leggen, maar om goed te onderzoeken wat de gehele situatie is van die persoon.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #139 Gepost op: 3 oktober 2013, 22:23:17
Citaat van: Sesamzaadje link=msg=1206933 date=1380829962
Ik heb zelf LPEV en vind het zelf een handig stuk gereedschap in de praktijk. Wij doen praktijkgerichte casussen oefenen. Dus verkeersongeval en ziektebeelden waardoor je dieper op onderwerpen in gaat. Bij LPEV werk je voornamelijk vanuit protocollen en staan ABCDE, AMPLE en MIST centraal. Bij EHBO van het Oranje Kruis wordt er voornamelijk gericht op het letsel, terwijl je bij LPEV voornamelijk op het slachtoffer let. Wij leren niet om een verband aan te leggen, maar om goed te onderzoeken wat de gehele situatie is van die persoon.

Goeie basis, maar als de persoon nu een verband nodig heeft?
Arts  www.alphalog.nl