Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV)

Auteur Topic: Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV)  (gelezen 56285 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #60 Gepost op: 7 mei 2007, 23:07:41
Tja, wat moet ik hierop schrijven.

De lesstof is beschreven in het lesmateriaal en wordt volgens een bepaalde lesmethode overgebracht aan de cursist.
Of je nu hebt over de lesstof of lesmateriaal ...

Dit is gewoon miere.........rij en voegt niets nuttig toe aan het onderwerp van deze topic.

Willem D.

Willem D.   De lesstof kan in verschillende lesmaterialen beschreven zijn, Dus een OK examen en eindtermen kan je ook halen met een Medic First Aid lesstof en de MFA didactische lesmethode..  
Dit is dus geen gemiereneuk.. maar juist de vergissing die meeste OK instructeurs maken..  
Je kan zelfs met het boekje van Wilderness Medicine kan je een OK cursus geven..  

Als je discusieert op de scherpst van de snede is het belangrijk dat je de nuance goed begrijpt en goed leest..  

Ik ben benieuwd wat deze club laat zien als lesmateriaal, lesmethodiek en procesbeschrijvingen.. En welke toetsing ze willen gebruiken..  Je kan in ieder geval zeggen dat het ambitieniveau hoog ligt.. En dat er weinig signalen zijn of er "landelijke acceptatie" zal zijn..


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #61 Gepost op: 8 mei 2007, 12:02:33
Ik ben benieuwd wat de reactie zal zijn van een organisatie als blijkt dat een instrukteur ander lesmaterialen gebruikt. En wat de sancties dan zullen zijn.
Als iemand MFA, DAN of EFR materiaal gebruikt voor het OK examen dan is het einde zoek. Het komt trouwens ook niet geloofwaardig over naar de cursisten.

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


kamphuis

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 8 mei 2007, 22:43:23
Ik ben het (en onthoud dit historische moment!) grosso modo eens met Rescue.

Als instructeur ben ik van mening dat het niet uitmaakt HOE en WAARMEE je iemand iets leert, zolang je het hem maar GOED leert.

Zoals ik al eerder schreef worden lesmaterialen en -methode door het LPEV voorgeschreven. Net zoals bij DAN en MFA overigens.

Ik heb eerder dit seizoen cursisten bekend gemaakt met het stroomdiagram (flowchart) zoals de Stichting LPEV die ook gaat gebruiken en gemerkt dat sommige cursisten het moeilijk vinden om ermee te werken. Voor die cursisten is dat lesmateriaal dus minder geschikt. Het verplicht gebruik ervan zou deze cursisten laten afhaken, terwijl ze in potentie goede eerstehulpverleners kunnen zijn. Met andere woorden: het lesMATERIAAL en de lesMETHODE moeten aangepast worden aan de doelgroep. Competentiegericht onderwijs dus.


Tina

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 9 mei 2007, 00:07:02
Blijkbaar ben jij betrokken of betrokken geweest bij de stichting omdat je blijkbaar weet hoe het lesmateriaal  eruit ziet. Want ik heb van hun begrepen dat het lesmateriaal op de beurs pas wordt geintroduceerd. Er zijn meerdere organisaties die lesmateriaal en methodes voorschrijven denk bijvoorbeeld aan het NIBHV en de brandweer.Wil je protocollair gaan werken dan moet er een lijn worden aangehouden. Niet voor niets gebruiken DAN,PADI,EFR en MFA voorgeschreven lesmaterialen en methodes. Als dit niet werkt bij deze commerciele organisaties was het nooit een succes geworden. Wereldwijd hebben deze organisatie miljoenen mensen opgeleid. Maar zoals altijd weten bepaalde mensen het in Nederland beter dus wordt er afgeweken van deze bewezen methodes.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #64 Gepost op: 9 mei 2007, 07:55:10
Niet voor niets gebruiken DAN,PADI,EFR en MFA voorgeschreven lesmaterialen en methodes. Als dit niet werkt bij deze commerciele organisaties was het nooit een succes geworden. Wereldwijd hebben deze organisatie miljoenen mensen opgeleid. Maar zoals altijd weten bepaalde mensen het in Nederland beter dus wordt er afgeweken van deze bewezen methodes.

Waarom organisaties als DAN hun eigen lesmateriaal voorschrijven is duidelijk, het zijn commecrciele organisaties, zij alleen verkopen deze materialen en daardoor maken alleen zij (en de aangesloten instructeurs voorzover die niet non-profit werken) winst op de verkoop van dat lesmateriaal.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #65 Gepost op: 9 mei 2007, 09:46:59
Waarom organisaties als DAN hun eigen lesmateriaal voorschrijven is duidelijk, het zijn commecrciele organisaties, zij alleen verkopen deze materialen en daardoor maken alleen zij (en de aangesloten instructeurs voorzover die niet non-profit werken) winst op de verkoop van dat lesmateriaal.

Jacques

Jacques,

DAN als een commerciele organisatie afschilderen vind ik wat kort door de bocht..  
De reden waarom DAN en MFA hun eigen lesmaterialen, verplicht stellen, is dat zij een bijzondere didactische methode gebruiken. (Geld mij inziens meer voor MFA zelfs dan voor DAN).  Als je kijkt wat de inkoop van zo'n studentenpakket kost, is dat net nagenoeg net zoveel als een Compleet Oranje Kruis lespakket. Bij het Oranje Kruis komt daar nog een compleet certificeringspakket boven op.  Bij DAN en MFA tot CIC+ is dat inclusief.. Echter elke instructeur weet ook,dat het studentpakket en lesmateriaal, certificeringkosten, maar slechts 1 component in de prijs is..

MFA is een commerciele organisatie, echter hun prijzen liggen vaak lager dan het OK pakket..

Ik ben wel benieuwd naar het lespakket van deze organisatie..


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #66 Gepost op: 10 mei 2007, 13:02:42
Ik ben benieuwd wat de reactie zal zijn van een organisatie als blijkt dat een instrukteur ander lesmaterialen gebruikt. En wat de sancties dan zullen zijn.
Als iemand MFA, DAN of EFR materiaal gebruikt voor het OK examen dan is het einde zoek. Het komt trouwens ook niet geloofwaardig over naar de cursisten.

Willem D.
 

Is dat zo? Als iemand slaagt volgens de eindtermen van het Oranje Kruis, wat is dan het probleem? De methode van het Oranje Kruis is niet per se de beste, al wordt ie wel op grote schaal toegepast.



Tja, wat moet ik hierop schrijven.

De lesstof is beschreven in het lesmateriaal en wordt volgens een bepaalde lesmethode overgebracht aan de cursist.
Of je nu hebt over de lesstof of lesmateriaal ...

Dit is gewoon miere.........rij en voegt niets nuttig toe aan het onderwerp van deze topic.

Willem D.

Blijkbaar weet je niet wat het verschil is tussen lesstof (omschreven in eindtermen), lesmateriaal (beschrijving en uitleg van de in de eindtermen bescheven stof en vaardigheden) en lesmethode (manier om de beschreven eindtermen aan te leren doormiddel van het lesmateriaal). Al de eerder genoemde componenten kunnen anders zijn en toch leiden tot een zelfde (of beter) eindresultaat; het slagen volgens de eindtermen. Nix miereneukerij, essentiele verschillen die zeer relevant zijn in onderwijsland!


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #67 Gepost op: 21 mei 2007, 16:20:28
hoi hoi

Ik ben samen met een kaderinstructeur (oranjekruis) op de ivec wezen kijken.
We hebben een uitleg gekregen over hoe hun systeem werkt, en wij waren het unaniem eens dat het een hele goede cursus is met dito ehbo boek.

 Het is duidelijk, goede foto’s een opvallend heldere en logische opbouw. 95% van de stof staat ook in het oranjekruisboekje, (de overige dingen die erin staan zou de gemiddelde ebho’r bijzijn herhalingsles gehad moeten hebben) alleen met een andere opbouw.

Je krijgt het boek als je de cursus volgt, je kunt ook instructeur worden en dan kan je de cursus geven . Er was niks mis mee. Laten we eerlijk zijn…..door wie is het oranje kruis erkend.

tot slot nee we hebben aandelen.

greetz

ben


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #68 Gepost op: 21 mei 2007, 16:26:28
hoi hoi

Ik ben samen met een kaderinstructeur (oranjekruis) op de ivec wezen kijken.
We hebben een uitleg gekregen over hoe hun systeem werkt, en wij waren het unaniem eens dat het een hele goede cursus is met dito ehbo boek.

 Het is duidelijk, goede foto’s een opvallend heldere en logische opbouw. 95% van de stof staat ook in het oranjekruisboekje, (de overige dingen die erin staan zou de gemiddelde ebho’r bijzijn herhalingsles gehad moeten hebben) alleen met een andere opbouw.

Je krijgt het boek als je de cursus volgt, je kunt ook instructeur worden en dan kan je de cursus geven . Er was niks mis mee. Laten we eerlijk zijn…..door wie is het oranje kruis erkend.

tot slot nee we hebben aandelen.

greetz

ben

Als het bijna gelijk is aan het OK en OK-boekje dan is het de vraag wat de meerwaarde is of te wel in hoeverre onderstaande pretenties uit de verf komen?

Citaat
De kracht van de opleiding LPEV is een goede aansluiting op de werkwijze van de professionele hulpverlening en het verlenen van eerstehulp in volgorde van belangrijkheid.
Van eerstehulpverlener, ambulance personeel tot met SEH-personeel in het ziekenhuis, iedereen hanteert dan dezelfde werkwijze; de ABCDE - methodiek en het overdrachtsprotocol (MIST).
Met de introductie van het "Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening" (LPEV) wordt dan ook een nieuwe trend gezet in Nederland op het gebied van opleiden van eerstehulpverleners.
www.lpev.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #69 Gepost op: 21 mei 2007, 16:47:56
Het is duidelijk, goede foto’s een opvallend heldere en logische opbouw. 95% van de stof staat ook in het oranjekruisboekje, (de overige dingen die erin staan zou de gemiddelde ebho’r bijzijn herhalingsles gehad moeten hebben) alleen met een andere opbouw.

En waar bestaat het beloofde revolutionaire nu uit ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources