De dikke van dalen zegt over protocol en protocollair handelen, hele bijzondere dingen..
Echter de volgorde volgen van voorgeschreven handelingen staat er niet bij..
Protocol = pruttelaar, betweter..,
Protocol = gedateerd document, de gezamenlijke akten van de notaris of het geheel van gebruik in internationaal verkeer...
Wikimedia geeft de volgende beschrijving.. "Een protocol is een gedragsovereenkomst,"
Een protocol word vaak verward met een flowchart, simpel gezegd een stappenplan..
Bij de invoering van computer programmeer talen, zijn de flowcharts erg populair geworden om voor de analytische mensen en programmeurs op een unieke manier weer te geven of bij situatie a men links of rechts om moet.. Later zijn die flowcharts gebruikt om bedrijfsprocessen in kaart te brengen, en nu worden ze metname in de "medische" protocollen schrijvers gebruikt om een analitische manier allerlei handelingen op detail niveau weer te geven...
Een flowchart geeft iets weer op detail niveau. En is zeker niet bedoeld als een didactisch instrument. Nu kan kan flowcharts ook gebruiken om op een hoge abstracte methode iets weer te geven.. En je kan het op super detail niveau weer geven.. "Denk aan het blondje dat niet mag vergeten tussen door in en uit ademen.."
Didactiek gaat over hoe mensen iets aanleren, en dat gaat er dus in een stap eerder over hoe mensen iets onthouden.. En niemand onthoud een flowchart.. Defensie weet al jaren hoe het geheugen van mensen werkt en hoe mensen iets onthouden en zijn hebben daar een unieke methode voor namelijk het werken met Drills. (dat is trouwens iets anders dan een aap een kunstje leren..)
Juist met mensen die er niet dagelijks mee werken, moet je juist een zeer eenvoudige stappenplan hebben die je er in drillt..
Elke drill, kan je uitbreiden en verbij zonderen naar mate van niveau van de deelnemer stijgt.. Echter de drill blijft altijd het zelfde..
De Drill voor elke vorm van eerste spoedeisende hulpverlening kent een paar stappen en die internationaal nagenoeg overal gelijk..
Scene Assesement vertaald Situatie beoordelen en eigen veiligheid, bijvoorbeeld SETUP
Organize vertaald Organiseer de Hulpverlening
Primairy Patient Survey vertaald Eerste Beoordeling van de patient
Secondary Patient Survey Vertaald Tweede Beoordeling van de patient
Elke stap kan je daar op uitbreiden.. En je kan er substappen in maken.. en je kan dat weergeven in flowcharts..
En in de eerste hulp zijn we vaak geneigd veel te letten op de eerste beoordeling van patient, ABC.. Echter de stappen vooraf worden in veel lesmateriaal maar slechts mondjes maat benoemd.. Terwijl dat de eigenlijke basis is.., (De 5 punten zijn slechts 2 pagina's in het OK boekje)
Als je maar een "hook", kapstok vind in de cursist zijn/haar geheugen om dat wanneer er een noodsituaties is, hij die drill kan triggeren en vrijwel automatisch dat onthoudt en gaat ook handelen.. Een uitgebreide flow-chart geeft mensen het gevoel dat ze van alles vergeten en daarom fouten te maken, en daarom maar in praktijk niet handelen, en dus hebben dat flowchart boekje in hun borstzakje (Ahum) of in een ehbo trommeltje zitten..
Als ik naar dit lesmateriaal (LPEV) kijk, zie ik prachtige stroom schema's maar geen "hooks of drills" en dat is essentieel in schrijven van eerste hulp lesmateriaal.Daar zit dus een essentieel verschil tussen naslagwerken en lesboeken.
Ik denk dat ze prima naslag materiaal hebben gemaakt, vandaar dat ik zeg, elke instructeur zou een "gelezen en bestudeerd" exemplaar in z'n boekenkast moet hebben staan.. Echter zo zijn er nog veel meer "gelezen" boeken die er in zouden moeten staan..