Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV)

Auteur Topic: Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV)  (gelezen 56287 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #70 Gepost op: 21 mei 2007, 18:56:45
En ik maar denken dat dit onderwerp werd doodgezwegen door onze super critici (C, R + J)
Ben donderdag ook op de beurs geweest en heb ook het lesboek met het bijbehorende protocollenboekje ingekeken en uitleg gehad en ben toch onder de indruk wat zij neerzetten. Vooral het bijbehorende protocollen boekje ter geheugensteun.

Vernieuwend bezig zijn is zoals altijd je kop boven het maaiveld uitsteken, zodat critici hun kans slaan om alles af te kraken ondanks het feit dat het een goed product kan blijken te zijn. Heb je al ervaring met deze cursus vraag ik me dan af. Zoniet, dan kan je ook geen gefundeerde kritiek geven. Loze kreten uitten dat iets niet deugt zonder uit te proberen, geeft blijk van onkunde.

Als het Oranje Kruis inderdaad niet door iets is erkend, dan hebben zij toch een probleem. Dan slaat de concurrentie toe.
Ik heb ook het vermoeden dat Nederland een beetje "OK moe" is en dat men op zoek gaat naar iets anders. Het LPEV kan wellicht dat "ïets anders" zijn. De toekomst zal het uitwijzen.


Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #71 Gepost op: 21 mei 2007, 19:38:43
Ik heb het lesmateriaal bekeken..
En ben wel onder de indruk van de mappen die ze presenteerde op de beurs.. Erg verzorgd en qua opzet goed doordacht en je kan zien dat er veel werk in hebben zitten..

Toch heb ik een verschil in visie met de ontwikkelaars van dit product.. (en dat mag gelukkig..) Ik heb ze even op een rijtje gezet..

  • Een landelijke protocol moet gedragen worden. En dat behelst zeker een ambitie, echter niet realiteit van vandaag.
  • Het lesmateriaal word gepositioneerd als een passantenhulpverlenings eerste hulp, dus als concurrent voor Oranje Kruis en Medic First Aid.
  • Een protocol maak je in principe voor georganiseerde vormen van hulpverlening, juist niet voor passantenhulpverlening en zeker niet met uitgebreide stroomschema's..  De retentie waarde zal aanmerkelijk lager liggen dan bijvoorbeeld een Medic First Aid opleiding.
  • Verder is mijn verwachting dat mensen bang worden om af te wijken van een protocol, en bang zijn om daardoor fouten te maken, terwijl dit juist niet de bedoeling van modern eerste hulp onderwijs..
  • Het achterliggende kwaliteits systeem c.q. certificeringstraject moet zich nog bewijzen, de prijs van een studentenpakket kan men nog niet noemen en dit traject is slechts af te nemen via 1 organisatie.. De eindtermen zijn niet genoemd, en het lijkt ook niet erg op competentie gericht onderwijs.
  • Inhoudelijk is het niet erg vernieuwend, het is andere manier van presenteren van het OK boekje, Daarmee laat de organisatie zien, dat ze de uitgangspunten van OK ondersteunen. En het sluit nog niet aan bij de Europese richtlijnen.. (lees het andere topic daarover..)
  • Didactische beginselen voor instructeurs zijn niet benoemd, de oude gebaande paden worden bewandeld, inplaats van vernieuwend te zijn.

Mijn aanbevelingen zouden zijn..
  • Positioneer dit product anders in de markt en breid het lesmateriaal uit
  • Maak onderscheid tussen passantenhulpverening en georganiseerde vormen van hulpverlening.
  • Kies een simpeler variant van de stroomschema's, met een hogere retentie waarde, minder gedetailleerd en eenvoudiger toegankelijk.
  • Laat een studenten exemplaar vrij te koop zijn.. want het is wel iets wat iedere EH instructeur in z'n kast mag hebben staan..

Toch vind ik dat het niet kwaad kan dat elke instructeur eens een cursisten exemplaar bekijkt en daarmee wat dieper met materie bezig is.. (zoals bekend, vind ik dat elke moderne EH instructeur meerdere lesmethodes moet bestudeerd hebben. Er is namelijk niet 1 weg naar Rome.. )


kamphuis

  • Gast
Reactie #72 Gepost op: 21 mei 2007, 20:05:13

  • Een protocol maak je in principe voor georganiseerde vormen van hulpverlening, juist niet voor passantenhulpverlening en zeker niet met uitgebreide stroomschema's..
Hoe groot kan het bord voor iemands kop zijn? Blijkbaar heel groot. Peter, je verkoopt  -zoals zo vaak-  weer eens VOLKOMEN NONSENS

Protocollen zijn helemaal niet bedoeld voor uitsluitend georganiseerde hulpverlening. Hoe kom je daarbij ?!? Snap je nou werkelijk niet wat protocollen zijn?  Om het voor jou in eenvoudige woordjes te zeggen: in een protocol staat je wat je wanneer in welke volgorde moet doen. Dat is alles. Het OK werkt met protocollen, het MFA, DAN, noem maar op. Allemaal organisaties die gericht zijn op individuele hulpverlening.

Stroomschema's zijn een vorm om een protocol op te schrijven. Niets meer, niets minder. Ze kunnen dienen als referentie en/of als opleidingsmateriaal voor zowel georganiseerde als individuele hulpverleners.

Ik ben het eerlijk gezegd spuugzat dat jij net doet alsof de individuele hulpverlening inferieur zou zijn aan georganiseerde hulpverlening. Dat is onzin en volgens mij niets meer dan een manier om 'jouw clubje' (om je eigen woorden maar eens te gebruiken) aan de man te brengen.

Afgelopen donderdag heb ik min mijn eentje hulp verleend bij een voetbalwedstrijd, waar een jongen zijn knie uit de kom schoot. Ik heb hem volgens alle protocollen behandeld in afwachting van de ambulance. Niets geen communicatieplannen, gewoon 112 gebeld. Niets geen hoofdhulpverleningsmaterialencoordinatorterplaatse of wat voor fancy naam je iemand geeft, gewoon even iemand gevraagd of íe mn dekentas wilde pakken. Geen hulpdienstenaanrijdrouteplannen gemaakt, gewoon gevraagd of iemand even het hek wilde open zetten als de ambu eraan kwam.

Wat ik maar wil zeggen: individuele hulpverleners zijn NOOIT inferieur aan georganiseerde hulpverleners.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #73 Gepost op: 21 mei 2007, 20:28:17
Hoe groot kan het bord voor iemands kop zijn? Blijkbaar heel groot. Peter, je verkoopt  -zoals zo vaak-  weer eens VOLKOMEN NONSENS

Protocollen zijn helemaal niet bedoeld voor uitsluitend georganiseerde hulpverlening. Hoe kom je daarbij ?!? Snap je nou werkelijk niet wat protocollen zijn?  Om het voor jou in eenvoudige woordjes te zeggen: in een protocol staat je wat je wanneer in welke volgorde moet doen. Dat is alles. Het OK werkt met protocollen, het MFA, DAN, noem maar op. Allemaal organisaties die gericht zijn op individuele hulpverlening.

Stroomschema's zijn een vorm om een protocol op te schrijven. Niets meer, niets minder. Ze kunnen dienen als referentie en/of als opleidingsmateriaal voor zowel georganiseerde als individuele hulpverleners.

Ik ben het eerlijk gezegd spuugzat dat jij net doet alsof de individuele hulpverlening inferieur zou zijn aan georganiseerde hulpverlening. Dat is onzin en volgens mij niets meer dan een manier om 'jouw clubje' (om je eigen woorden maar eens te gebruiken) aan de man te brengen.

Afgelopen donderdag heb ik min mijn eentje hulp verleend bij een voetbalwedstrijd, waar een jongen zijn knie uit de kom schoot. Ik heb hem volgens alle protocollen behandeld in afwachting van de ambulance. Niets geen communicatieplannen, gewoon 112 gebeld. Niets geen hoofdhulpverleningsmaterialencoordinatorterplaatse of wat voor fancy naam je iemand geeft, gewoon even iemand gevraagd of íe mn dekentas wilde pakken. Geen hulpdienstenaanrijdrouteplannen gemaakt, gewoon gevraagd of iemand even het hek wilde open zetten als de ambu eraan kwam.

Wat ik maar wil zeggen: individuele hulpverleners zijn NOOIT inferieur aan georganiseerde hulpverleners.

Je moet me geen woorden in de mond leggen of me citeren met dingen die ik niet zeg, of schrijf..

Ik zeg niet dat individuele hulpverlening inferieur zou zijn dan andere vormen hulpverlening. Ik zeg dat je didactisch gezien een andere insteek zou moeten nemen voor passantenhulpverlening, dan voor georganiseerde vormen van hulpverlening.

1 georganiseerde hulpverlener, kan net zo veel als een 1 passantenhulpverlener, toch zit er een verschil..
1 First Responder is voorbereid op z'n taak en word gestuurd naar.. dat is wat anders dan een toevallig passerende hulpverlener.. Het gaat niet alleen om de hoeveelheid mensen..

Verder jij bent geweldig, goed dat jij dat allemaal in je eentje doet..  Ik ben benieuwd hoe jij in je eentje een gp motorcross begeleidt, of jij ook gewoon 112 belt.. en de complete race stil legt..  Word wakker man.. welkom in 2007, voor een evenementje dammen, hoef je minder te doen dan internationaal  motorcross of waterskirace..  En je hoeft niet te doen alsof wij superieur zijn.. Dat zijn we namelijk niet.. echter we proberen wel ff verder te denken dan ons neus lang is en daar is visie voor nodig.. En blijkbaar ontbreekt daar bij jou en aan of ontbreekt het je aan inlevingsvermogen en wil je dingen altijd verkeerd verstaan en wil jij elke vorm van professionalisering tegen gaan en zijn veranderingen in de wereld voor jou lastig te accepteren.. dat hinderd niet.. maar roep nu niet meteen dat iets nonsens is.. en ga er eens inhoudelijk op in..

Back on topic ?


kamphuis

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 21 mei 2007, 21:12:09
Peter,

Ik ga mijn betoog dat protocollen en stroomschema's NIET zijn voorbehouden aan georganiseerde hulpverlening niet herhalen. De LPEV heeft dit flowcharts als didactisch hulpmiddel gekozen voor individuele hulpverleners. Dat is een keuze waarbij je je vraagtekens mag plaatsen. Maar onzin verkopen om jouw georganiseerde EHBO-ers in de vaart der volkeren op te stuwen, hangen mij mijn strot uit.

IK ZAL NIET MEER REAGEREN OP DE ONZIN DIE ADEMA HIER KEER OP KEER PUBLICEERT.

Marco Kamphuis


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #75 Gepost op: 21 mei 2007, 21:53:33
Zeg tijdens een feestje maar eens terloops, dat je op zoek bent naar een nieuwe wagen.
Je zit nog te dubben over het merk en uitvoering. Geheid dat dit een stevige discusie otstaat welke auto ik absoluut moet kopen anders ben ik gek.
De meeste adviezen worden gegeven zonder ook maar beleefdheidshalve te vragen wat ik met de auto wil gaan doen.

Als de discussie luwt, kun je hem weer oppoken door te zeggen dat je aan studenten grote koelkasten wilt gaan verkopen en deze thuis bezorgen in de amsterdamse binnenstad en je dus zojuist besloten hebt om een eend te kopen.
(geen brood in te verdienen overigens wat dat veel studenten weten dat een eend in amsterdam goud waard is)
Ditzelfde geldt voor de didactische aanpak van opleidingsinstituten.

Ook ik heb de protocollen gezien en vind het een goed initiatief en met zorg gemaakt, daarvoor niets dan lof. . Ik ben met resque van mening, en heb dat ook met zoveel woorden in de stand van Veerman gezegd, dat de protocollen vrij toegankelijk gemaakt moeten worden door ze los van de cursus te verkopen.
Wil het doel wat de stichting voor ogen staat bereikt wordt. De heer Veerman was dat niet met mij eens en de tijd zal uiteindelijk leren wie er gelijk gaat krijgen.  

Ik besefte vorig jaar dat er in de EU een toon gezet was, toen ik een tjechisch EH boekje aan mijn collectie wilde toevoegen.
Het bleek een letterlijke vertaling van de laatste editie van de britse firsth aid manual te zijn.
Zirkoon heeft in 1998 het boek "vlug erbij" op de markt gebracht. Het was de letterlijke vertaling van het toenmalige engelse boek....
De engelse versie is te koop voor zo'n 18 euro. De markt was er in 1998 nog niet voor klaar, en wat mij betreft is het wachten op het verschijnen van de nederlandse vertaling. En daar zullen een aantal organisaties met eigen lesboeken niet blij mee zijn.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #76 Gepost op: 21 mei 2007, 22:26:06
Ik ga mijn betoog dat protocollen en stroomschema's NIET zijn voorbehouden aan georganiseerde hulpverlening niet herhalen. De LPEV heeft dit flowcharts als didactisch hulpmiddel gekozen voor individuele hulpverleners. Dat is een keuze waarbij je je vraagtekens mag plaatsen. Maar onzin verkopen om jouw georganiseerde EHBO-ers in de vaart der volkeren op te stuwen, hangen mij mijn strot uit.

Tuurlijk zijn protocollen en stroomschema's niet voorbehouden aan georganiseerde hulpverlening, het is allleen niet in deze vorm, het meeste geschikte middel voor passantenhulpverleners.. En misschien formuleer ik wat stellend, maar dat in mijn vorm en mijn methodiek.  Bij mijn weten is het Rode Kruis ook een vorm van georganiseerde hulpverleners en de brandweer ook, maar om dat mijn georganiseerde hulpverleners te noemen is me te veel eer..  >:D..

Het bleek een letterlijke vertaling van de laatste editie van de britse firsth aid manual te zijn.
Zirkoon heeft in 1998 het boek "vlug erbij" op de markt gebracht. Het was de letterlijke vertaling van het toenmalige engelse boek....
De engelse versie is te koop voor zo'n 18 euro. De markt was er in 1998 nog niet voor klaar, en wat mij betreft is het wachten op het verschijnen van de nederlandse vertaling. En daar zullen een aantal organisaties met eigen lesboeken niet blij mee zijn.

Er zijn gelukkig heel veel bijzondere boeken over eerste hulp.  Ook de Belgen hebben prachtig proza, en de Duitsers hebben ook erg mooie boeken..  En de Engelstalige literatuur, uit australie, amerika en engeland levert een prachtig beeld op van verschillende vormen van eerste hulp.
Het is daarom goed dat er nieuwe boekwerken in nederlandstalig gebied komen.. Het Oranje Kruis heeft al erg lang geen monopolie positie en je ziet dat het Oranje Kruis ook moderniseert en er ook veel nieuwe dingen op stapel staan voor de komende jaren..
Wie kan daar nu bezwaar tegen hebben..


neb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #77 Gepost op: 30 mei 2007, 02:26:02
Goedendag allemaal, ik ga nu een heel domme vraag stellen en misschien  komt hiermee een einde aan deze zeer rare poll.

Stel ik heb hulp verleend en ik heb een ABC controle uitgevoerd.

Heb ik dan volgens een protcol gewerkt of heb ik iets gedaan
wat mij middels training is aangeleerd zoals je ook een aap een kunstje leert.

Ik ben me er van bewust dat dit de domste vraag is die ooit gesteld had kunnen worden maar ik hoop op een eerlijk antwoordt.

Grootnis Neb.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #78 Gepost op: 30 mei 2007, 08:03:34
Wanneer je bepaalde voorgeschreven handelingen op een bepaalde voorgeschreven manier en in een bepaalde voorgeschreven volgorde hebt uitgevoerd dan kun je denk ik spreken van "een protocol gevolgd hebben"

Of "een abc controle uiitvoeren" daar onder valt, is dus moeilijk te zeggen, dat zou kunnen, ligt er aan hoe die "abc controle" in het betreffende protocol is opgeschreven en in hoeverre je bij de uitvoering gehouden hebt aan de daar omschreven handelingen, volgorde, kwaliteit etc

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #79 Gepost op: 30 mei 2007, 10:25:30
De dikke van dalen zegt over protocol en protocollair handelen, hele bijzondere dingen..

Echter de volgorde volgen van voorgeschreven handelingen staat er niet bij..
Protocol = pruttelaar, betweter..,  
Protocol = gedateerd document, de gezamenlijke akten van de notaris of het geheel van gebruik in internationaal verkeer...

Wikimedia geeft de volgende beschrijving.. "Een protocol is een gedragsovereenkomst,"

Een protocol word vaak verward met een flowchart, simpel gezegd een stappenplan..

Bij de invoering van computer programmeer talen, zijn de flowcharts erg populair geworden om voor de analytische mensen en programmeurs op een unieke manier weer te geven of bij situatie a men links of rechts om moet..  Later zijn die flowcharts gebruikt om bedrijfsprocessen in kaart te brengen, en nu worden ze metname in de "medische" protocollen schrijvers gebruikt om een analitische manier allerlei handelingen op detail niveau weer te geven...

Een flowchart geeft iets weer op detail niveau.  En is zeker niet bedoeld als een didactisch instrument. Nu kan kan flowcharts ook gebruiken om op een hoge abstracte methode iets weer te geven..  En je kan het op super detail niveau weer geven..  "Denk aan het blondje dat niet mag vergeten tussen door in en uit ademen.."

Didactiek gaat over hoe mensen iets aanleren, en dat gaat er dus in een stap eerder over hoe mensen iets onthouden.. En niemand onthoud een flowchart.. Defensie weet al jaren hoe het geheugen van mensen werkt en hoe mensen iets onthouden en zijn hebben daar een unieke methode voor namelijk het werken met Drills. (dat is trouwens iets anders dan een aap een kunstje leren..)

Juist met mensen die er niet dagelijks mee werken, moet je juist een zeer eenvoudige stappenplan hebben die je er in drillt..

Elke drill, kan je uitbreiden en verbij zonderen naar mate van niveau van de deelnemer stijgt.. Echter de drill blijft altijd het zelfde..

De Drill voor elke vorm van eerste spoedeisende hulpverlening kent een paar stappen en die internationaal nagenoeg overal gelijk..


Scene Assesement  vertaald Situatie beoordelen en eigen veiligheid, bijvoorbeeld SETUP

Organize                 vertaald Organiseer de Hulpverlening

Primairy Patient Survey vertaald Eerste Beoordeling van de patient

 
Secondary Patient Survey Vertaald Tweede Beoordeling van de patient

 

Elke stap kan je daar op uitbreiden..  En je kan er substappen in maken.. en je kan dat weergeven in flowcharts..
En in de eerste hulp zijn we vaak geneigd veel te letten op de eerste beoordeling van patient, ABC.. Echter de stappen vooraf worden in veel lesmateriaal maar slechts mondjes maat benoemd.. Terwijl dat de eigenlijke basis is.., (De 5 punten zijn slechts 2 pagina's in het OK boekje)

Als je maar een "hook", kapstok vind in de cursist zijn/haar geheugen om dat wanneer er een noodsituaties is, hij die drill kan triggeren en vrijwel automatisch dat onthoudt en gaat ook handelen.. Een uitgebreide flow-chart geeft mensen het gevoel dat ze van alles vergeten en daarom fouten te maken, en daarom maar in praktijk niet handelen, en dus hebben dat flowchart boekje in hun borstzakje (Ahum) of in een ehbo trommeltje zitten..

Als ik naar dit lesmateriaal (LPEV) kijk, zie ik prachtige stroom schema's maar geen "hooks of drills" en dat is essentieel in schrijven van eerste hulp lesmateriaal.Daar zit dus een essentieel verschil tussen naslagwerken en lesboeken.  
Ik denk dat ze prima naslag materiaal hebben gemaakt, vandaar dat ik zeg, elke instructeur zou een "gelezen en bestudeerd" exemplaar in z'n boekenkast moet hebben staan.. Echter zo zijn er nog veel meer "gelezen" boeken die er in zouden moeten staan..